روایت شمخانی از ترور شهید فخری‌زاده

به گزارش خبرگزاری فارس، علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیروز (دوشنبه) در حاشیه مراسم تدفین پیکر شهید محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته‌ای هسته‌ای و دفاعی کشور در گفت‌وگویی عنوان کرد: خدمات شهید هسته‌ای سردار محسن فخری‌زاده قابل بیان نیست. او افزود: ۲۰ سال است که دشمن به‌دنبال به شهادت رساندن ایشان است، اما تا به حال ناکام بود. شمخانی تاکید کرد: این بار هم سیستم‌های اطلاعاتی کشور با دقت احتمال وقوع حادثه علیه ایشان، محل بروز احتمالی حادثه را پیش‌بینی کرده بودند. به‌دلیل تواتر اخبار در طول این ۲۰ سال متاسفانه جدیت موردنیاز اعمال نشد و این بار آنها موفق شدند وگرنه عملیات‌‌های ناکام فراوانی داشتند که موفق نشد. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت: دستگاه‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی به این اطلاعات رسیدند که ایشان هدف است و در همین نقطه‌ای که به شهادت رسید، قرار است اقدامی علیه ایشان صورت بگیرد. تقویت لازم هم در رابطه با حفاظت ایشان صورت گرفت، اما این بار دشمن از سبک و شیوه کاملا جدید و حرفه‌ای و تخصصی استفاده کرد و متاسفانه موفق شد بعد از ۲۰ سال به هدف خودش برسد.

شمخانی در گفت‌وگویی دیگر در جمع خبرنگاران عنوان کرد: متاسفانه عملیات بسیار پیچیده‌ای بود و با به‌کارگیری تجهیزات الکترونیکی رخ داد و هیچ فردی در صحنه حضور نداشت. اما سرنخ‌هایی وجود دارد ضمن اینکه آن کسی که این طراحی را کرده برای ما مکشوف است که کیست و سابقه آن چیست. او افزود: حتما منافقین در این اقدام نقش داشتند و حتما عنصر جنایتکار این امر رژیم صهیونیستی و موساد است.

پیش‌تر سردار دهقان مشاور فرمانده کل قوا در حوزه صنایع دفاعی با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی درباره جزئیات عملیات ترور شهید محسن فخری‌زاده گفت: درباره علت چرایی این اتفاق باید از این منظر سوال شود که چرا در جاهایی از اشراف اطلاعاتی و امنیتی که امروز داریم، رخنه صورت می‌گیرد و امکان چنین عملیاتی در کشور به‌وجود می‌آید. این اتفاق اولین نمونه نیست و پیش از این نیز شاهد اقدامات داعش برای انجام اقدام تروریستی در حرم حضرت امام‌خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی بودیم؛ اینکه از کجا این رخنه صورت می‌گیرد، موضوعی است که امروز مقامات مسوول باید جواب دهند وگرنه که کار تروریست‌ها این است که زمان و مکان را انتخاب و عملیات‌های خود را طراحی و اجرا کنند. باید این شکاف و رخنه را پیدا کرد تا دیگر چنین مساله‌ای تکرار نشود.

شهید محسن فخری‌زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بعدازظهر روز جمعه هفتم آذر ماه در حمله عناصر تروریست مسلح به خودروی حامل وی به شهادت رسید. مراسم تشییع پیکر مطهر دانشمند شهید محسن فخری‌زاده صبح روز دوشنبه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور مقامات کشوری و لشکری در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در امامزاده صالح برگزار شد. براساس تصمیم ستاد بزرگداشت شهید والامقام دکتر محسن فخری‌زاده، پیکر پاک و مطهر این شهید عزیز طی روزهای گذشته برای طواف در مضجع نورانی و مرقد شریف رضوی به مشهد مقدس و پس از آن به حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها اعزام شده بود. در این مراسم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت شهید فخری‌زاده را قرائت کرد. امیر حاتمی وزیر دفاع ضمن حضور در این مراسم اعلام کرد: هیچ جنایت و تروری را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم و امر فرمانده معظم کل قوا عملی خواهد شد.

تروریسم دولتی

همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور بعدازظهر روز دوشنبه در نوزدهمین اجلاس شورای نخست‌وزیران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی کشور هند و از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، درباره ترور شهید فخری‌زاده گفت: «البته ایران در فرصت مناسب به این جنایت ضدانسانی پاسخ قاطع و حساب‌شده خواهد داد.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، جهانگیری ادامه داد: «متاسفانه به‌رغم همکاری‌های موثر ایران با کشورهای درگیر با تروریسم داعش به‌ویژه دولت‌های عراق و سوریه که به سرکوب یکی از خطرناک‌ترین تهدیدات تروریستی در جهان منجر شد، امروز ایران خود در معرض تروریسم دولتی قرار گرفته است. ترور سال گذشته قهرمان ملی کشور ما در مبارزه با تروریسم، سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ترور چند روز اخیر شهید دکتر محسن فخری‌زاده از دانشمندان و مدیران حوزه دفاعی کشورمان، نمونه‌های بارز به‌کارگیری ابزار تروریسم دولتی، علیه ایران است. انتظار داریم نهادهای بین‌المللی، منطقه‌ای و دولت‌ها در برابر تروریسم دولتی سکوت نکنند و با محکوم کردن آ‌ن، مانع از تکرار این دست اقدامات ضدانسانی شوند. البته ایران در فرصت مناسب به این جنایت ضدانسانی پاسخ قاطع و حساب‌شده خواهد داد.»

تشکیل کارگروه ویژه‌ برای تعقیب عاملان و آمران ترور

در ادامه واکنش‌های داخلی به ترور دانشمند ایرانی، آیت‌الله رئیسی بیان کرد: دادستان کل کشور با همکاری ستادکل نیروهای مسلح، سازمان قضایی نیروهای مسلح، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کارگروه ویژه‌ای برای تعقیب عاملان و آمران ترور تشکیل دهد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت‌الله رئیسی در جلسه صبح دیروز شورای‌عالی قوه قضائیه با محکوم کردن ترور دانشمند شهید محسن فخری‌زاده، او را «قهرمان بی‌اثر کردن تحریم و تهدیدات دشمن» معرفی کرد. رئیس قوه قضائیه همچنین از پیگیری مجازات آمران و عاملان ترور شهید فخری‌زاده نیز سخن گفت و توصیه غربی‌ها برای خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران در برابر این جنایت را چراغ سبز نشان دادن به تروریست‌ها دانست و گفت: در اجرای اقدامات بازدارنده نسبت به دشمن نباید کوتاهی کرد و هر حرکتی که موجب بازدارندگی دشمن از تهدید شود، باید انجام داد. رئیس دستگاه قضا بر همین اساس از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خواست با قدرت شبکه نفوذ را در جای جای کشور شناسایی و منهدم کنند و تاکید کرد: لحظه‎ای نباید در شناسایی شبکه نفوذ غفلت و درنگ کرد تا عناصر نفوذی مجال پیدا نکنند از داخل به دشمن پالس توطئه بدهند. آیت‌الله رئیسی با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری برای برخورد با آمران و عاملان ترور شهید فخری‌زاده، به دادستان کل کشور هم ماموریت داد با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و ستاد کل نیرو‌های مسلح و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و ایجاد کارگروهی ویژه، موضوع را با جدیت و سرعت پیگیری کند تا اقتضای حق و عدل اجرا شود.

سرنخ‌های زیادی به‌دست آمده

همزمان حجت‌الاسلام والمسلمین علوی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سرنخ‌های زیادی درخصوص ترور شهید فخری‌زاده به‌دست آمده است، گفت: به‌دنبال وقوع ترور شهید فخری‌زاده همکاران من در وزارت اطلاعات در همه ابعاد پیگیری این حادثه را آغاز کرده‌اند و تاکنون به سرنخ‌های زیادی نیز دست یافته‌اند.

چگونگی پاسخ ایران به ترور دانشمند ایرانی

در ادامه واکنش‌های داخلی به ترور شهید فخری‌زاده، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران با اشاره به ترور دانشمند هسته‌ای ایران به بررسی اهداف این ترور و چگونگی برخورد با آن پرداخت. سردار «محمداسماعیل کوثری» در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره هدف این ترور اظهار کرد: وقتی مسوول آمریکایی به منطقه می‌آید شاید به بهانه موضوعی خاص باشد اما خواسته و برنامه نهایی آنها ضربه زدن به نظام است چراکه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی نه تنها ملت ایران را آگاه کرد بلکه ملت‌های دیگر را نیز آگاه کرد.

جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران درباره چگونگی واکنش ایران به ترور دانشمند هسته‌ای تصریح کرد: ما نمی‌توانیم احساسی با مساله برخورد کنیم اما هیچ موقع فراموش نخواهیم کرد. انتقام این عزیزان را خواهیم گرفت، اما زمان، مکان و نوع آن مشخص نیست و دست مسوولان است که باید آن را مشخص کنند. مردم از مسوولان می‌خواهند که حتما ضرب‌شست به آن نشان داده شود تا از کرده خودشان پشیمان شوند. پیش‌تر سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی نیز با اشاره به واکنش ایران به این اقدام تروریستی تصریح کرد: بدون شک، جمهوری اسلامی ایران پاسخ حساب شده و قاطعی را به جنایتکارانی که شهید فخری‌زاده را از ملت ایران گرفتند خواهد داد. الیس الصبح بقریب.

امارات جنایت ترور را محکوم کرد

از سوی دیگر و در ادامه واکنش‌های گسترده بین‌المللی، وزارت‌خارجه امارات شامگاه روز یکشنبه در بیانیه‌ای جنایت ترور شهید «محسن فخری‌زاده» را محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، در بیانیه وزارت‌خارجه امارات آمده است: «درحالی که منطقه ما با بی‌ثباتی و چالش‌های امنیتی مواجه است این شرایط ما را به سوی همکاری برای جلوگیری از اقداماتی سوق می‌دهد که باعث تشدید تهدید ثبات کل منطقه می‌شود.» در این بیانیه تاکید شده است: «دولت امارات با توجه به اعتقاد راسخ خود درباره ضرورت پایبندی به ثبات در منطقه، جنایت ترور ننگین آقای محسن فخری‌زاده را که این موضوع می‌تواند به درگیری در منطقه دامن بزند، محکوم می‌کند.» وزارت‌خارجه امارات اضافه کرد با توجه به شرایطی که منطقه ما در آن قرار دارد، دولت امارات از تمامی طرف‌ها خواستار حداکثر میزان خویشتنداری برای جلوگیری از کشانده شدن منطقه به سطح جدیدی از بی‌ثباتی و تهدید صلح است.

همزمان وزیر امورخارجه عراق در تماس تلفنی با وزیرخارجه ایران، ترور شهید فخری‌زاده را به وی، دولت و ملت ایران تسلیت گفت و این اقدام تروریستی را محکوم کرد. «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت‌خارجه این کشور گفت که فواد حسین در این پیام تسلیت به محمدجواد ظریف، ترور فخری‌زاده را محکوم کرده و گفته است: «این‌گونه اقدامات به ثبات در منطقه کمک نمی‌کند.» اردن نیز روز یکشنبه ترور دانشمند هسته‌ای ایران را محکوم کرد و خواستار تلاش جمعی برای جلوگیری از تشدید تنش شد. وزارت‌خارجه اردن همچنین خواستار تلاش‌های جمعی برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه خاورمیانه شد.

از سوی دیگر، وزیرخارجه سوئیس با محکوم کردن جنایت تروریستی در به شهادت رساندن دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران، خواستار تنش‌زدایی بین همه طرف‌ها شد. «ایگنازیو کاسیس» روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه صهیونیستی «کان‌نیوز»، گفت: «ابتدا می‌خواهم هر اقدام خشونت‌بار از جمله این ترور (شهید فخری‌زاده) را محکوم کنم و اینکه ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از هر نوع اقدام خشونت‌بار آتی اجتناب کنند.»

وی با تاکید بر لزوم کاهش تنش در این موضوع افزود:‌ «هر اقدامی برای تنش‌زدایی از این وضعیت باید مورد حمایت قرار بگیرد و ما آماده‌ایم که به حمایت از این اقدامات کمک کنیم.» وزیرخارجه جمهوری آذربایجان دیگر مقامی بود که در تماس تلفنی با ظریف ضمن ابراز همدردی و تسلیت در پی شهادت شهید فخری‌زاده، این اقدام غیرانسانی را محکوم کرد. پیش از این نیز وزارت‌خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران، مخالفت آنکارا با هر نوع اقدام تروریستی را ابراز کرد. «بدر بن حمد بوسعیدی» وزیرخارجه عمان نیز روز یکشنبه در تماس تلفنی با وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، با ابراز همدردی و تسلیت به دولت و مردم ایران، اقدام تروریستی روز جمعه را محکوم کرد و تروریسم در هر شکل آن را رد کرده و غیرقابل قبول خواند. روز شنبه نیز وزرای خارجه قطر، سوریه و رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تماس تلفنی با ظریف این اقدام تروریستی را محکوم کردند. وزرای خارجه ونزوئلا، کوبا و همچنین آفریقای جنوبی نیز در اظهاراتی ترور دانشمند برجسته ایرانی را محکوم کردند.