کاهش حداکثری حضور کارکنان در ادارات

روحانی درادامه سخنانش گفت: به همه وزرا دستور داده شد که این یک سوم کارمندهایی که در نقاط قرمز گفتند سر کار بیایند، اگر حضور آنها برای هفته آینده ضرورت ندارد، مجازند هر مقدار می‌خواهند کاهش دهند. این یک‌سوم، بشود یک چهارم و یک پنجم یا هر مقداری که ضروری می‌دانند و دستور بدهند در هفته آینده کارمندان هر مقداری که ضرورت ندارد، سر کار نیایند. پیش از این به منظور قطع زنجیره شیوع بیماری کرونا در کشور با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در ۱۶۰ شهر به مدت دو هفته تعداد کارکنان ادارات به یک سوم کاهش پیدا کرده بود. به‌دنبال این دستور قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در اطلاعیه شماره ۳ خود نسبت به ایجاد هرگونه مانع در اجرای دقیق بخشنامه اداری و استخدامی مبنی بر کاهش حضور کارکنان در ادارات، تاکید کرد.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: براساس مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا و به منظور کاهش تردد کارکنان و شهروندان در طول دوره اجرای محدودیت‌ها، به جز مراکز درمانی، انتظامی و اضطراری، فعالیت تمامی ادارات و دوایر رسمی و اجرایی در صف و ستاد، باید به‌گونه‌ای سامان باید که با تقویت ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیک و ضمن عدم بروز خلل و وقفه در ارائه خدمات ضروری به مردم، متناسب با وضعیت هشدار اعلام شده در شهرهای قرمز، شهرهای نارنجی و شهرهای زرد، حضور کارکنان خود را متناسب با بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور، کاهش دهند. این اطلاعیه تاکید کرده است که هرگونه اتخاذ تصمیم و صدور دستور در هر سطح که مانع از اجرای این مصوبه و تحقق بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور در این خصوص باشد، خلاف صریح مقررات و ضوابط جاری کشور است و با متخلفین برابر قانون اکیدا برخورد می‌شود. قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین از کارمندان و کارکنان هر یک از دوایر در بخش‌های دولتی یا عمومی که شاهد کوتاهی در اجرای این مقررات هستند، درخواست کرده تا مراتب را به بازرسی وزارت کشور و استانداری‌ها یا سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کنند. در ادامه این اطلاعیه خواستار اجتناب از حضور در صفوف و تجمعات شده و اعلام کرده است که با هرگونه زمینه‌سازی برای اخلال در تحقق فاصله‌گذاری اجتماعی برخورد قانونی خواهد شد.

هشدار به شرکت‌های خصوصی

در همین راستا روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت نیز با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای کاهش حضور کارمندان در ادارات گفت: در مصوبه ستاد شرکت‌های خصوصی را مشمول این طرح کردیم در غیر این صورت همکاران من اقدام به برخورد و تعطیلی شرکت‌های خصوصی می‌کنند.

طرح شناور کردن ساعات اداری عملی نشد

دستور دولت برای کاهش حضور کارکنان ادارات درحالی صادرشده است که قراربود امروزبحث شناور شدن ساعت کار کارمندان نیز در دستور کار قرار گیرد. موضوعی که از زمان شیوع ویروس کرونا درکشور یکی از راه‌های موثر برای کنترل این بیماری درجهت فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی کارشناسان امر مطرح شده اما تاکنون به‌صورت جدی بررسی نشده وآن‌طور که چندی پیش استاندار تهران اعلام کرد با آن مخالفت شده است. درهمین راستا سه‌شنبه شب نیز علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که برای کاهش تردد کارکنان دولت با وسایل حمل‌ونقل عمومی پیشنهاد شناور شدن ساعت کار کارمندان نیز در دستور کار قرار گرفته است. به گزارش «ایلنا» وی تاکید کرد: با شناور شدن ساعت کار کارکنان در ادارات، این کمک خواهد کرد تا حجم تردد با وسایل حمل‌ونقل عمومی و به‌خصوص با مترو کاهش یابد. رئیسی افزود: اگر ساعت کار کارمندان در ادارات نیز شناور شود، در این صورت عده‌ای از کارکنان ساعت ۸ تا ۱۴ و عده‌ای نیز مثلا از ساعت ۱۰ تا ۱۵ در ادارات حضور خواهند یافت. هر چند وی گفته بود که این طرح قرار است درجلسه امروز هیات دولت بررسی شود، اما به‌نظر می‌رسد که این موضوع یابررسی نشده یا درصورت طرح درجلسه دیروزدولت با آن مخالفت شده است و ازاین رو طرح کاهش حضور کارمندان در ادارات جایگزین آن شده است.

نقض قرنطینه از سوی مثبت‌ها

اما با گذشت ۶ روز از آغاز طرح تعطیلی فراگیر یا محدودیت‌های کرونایی گسترده درکشور آن‌طور که علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران می‌گوید: نقض قرنطینه توسط افرادی که نتیجه آزمایش PCR آنها مثبت است، همچنان در تهران در حال انجام است. زالی همچنین با بیان اینکه روز سه‌شنبه بیش از ۱۵۱ نفر از مبتلایان PCR مثبت به فرودگاه مراجعه کردند و می‌خواستند از حمل‌ونقل هوایی برای سفر به استان‌های دیگر استفاده کنند، گفت: این مساله واقعا جای تاسف دارد و بسیار موضوع نگران‌کننده‌ای است. وی تاکید کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در طول ۳ روز اخیر میزان شکستن قرنطینه توسط افراد دارای آزمایش PCR مثبت ادامه دارد و این افراد در ترددها به‌خصوص ترددهای درون‌شهری و مناطق مرکزی شهر نقض قرنطینه کرده‌اند و این آمار عدد قابل‌توجهی است. همزمان محمد اسلامی وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سفرهای هوایی گفت: سامانه حمل‌ونقل کشور چه هوایی، چه ریلی و چه جاده به سامانه وزارت بهداشت متصل است و کسانی که جواب تست کرونای آنها مثبت باشد، پذیرش نخواهند شد. در همین مدت از پذیرش ۷۰۰ نفر که تست آنها مثبت بوده است جلوگیری شده است.

فوت ۹۲بیمار کرونایی در یک روز تهران

اما بررسی وضعیت بیماران مبتلا به کرونا در تهران نشان می‌دهد روند بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها طی چند روز اخیر افزایشی نداشته است. درهمین ارتباط علیرضا زالی با بیان اینکه مردم فکر می‌کنند محدودیت‌های کرونایی به سرعت می‌تواند آمار مرگ‌ومیر و میزان ابتلا را تغییر دهد گفت: متاسفانه شرایط این‌گونه نیست و از شنبه تا  امروز تغییر خیلی شگرفی در میزان بستری بیمارستان‌ها و مرگ‌ومیرها در تهران نداشتیم، به گونه‌ای که متاسفانه دیروز ۹۲ بیمار فوتی PCR مثبت در استان تهران داشتیم.

آمار مبتلایان همچنان بالاست

براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت منتهی به روز گذشته ۱۳۸۴۳ مبتلای دیگر شناسایی شدند که ازمیان آنها ۲ هزار و ۳۷۰ نفر بستری شدند. به این ترتیب مطابق آماررسمی مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۸۹۴ هزار و ۳۸۵ نفر رسیده است. همچنین طی ۲۴ساعت گذشته ۴۶۹ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۶ هزار و ۲۰۷ نفر رسید. به گفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ۵۸۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

جریمه بیش از ۷ هزار خودرو

ازسوی دیگر نیروی انتظامی روز گذشته گزارشی ازوضعیت اجرای محدودیت‌ها ارائه کرد.  سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در همین ارتباط از کاهش ۳۵ درصدی تردد خودروهای شخصی در جاده‌های کشور از زمان اجرای طرح ممنوعیت تردد بین‌شهری تاکنون خبر داد. همچنین معاونت عملیات ناجا، عملکرد نیروی انتظامی را همزمان با اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا از اول تا چهارم آذر تشریح کرد و از اعمال جریمه ۷ هزار و ۷۳۳ خودرو به‌دلیل ورود به مناطق قرمز خبر داد. به گزارش «ایرنا» به نقل از پایگاه خبری پلیس دراین مدت به ۴۸۱ هزار و ۴۰۰ نفر از رانندگان خودروها تذکر لسانی و ۱۹۹ هزار و ۷۴۴ خودرو عودت داده شد. ازسوی دیگربه گزارش «ایسنا» سردار حمید هداوند جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ از افزایش گشتی‌های پلیس در معابر خلوت شده پایتخت خبر داد.