تهران؛ همچنان درگیر ازدحام عكس: دنیای‌اقتصاد

گواه این مدعا اظهارات دیروز رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ است که از ترافیک سنگین صبحگاهی در اکثر محورهای پایتخت خبر داد. همچنین محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران هم دیروز در گفت‌وگو با «ایلنا» اعلام کرد که محدودیت‌های کرونایی، تغییری در تعداد مسافران اتوبوس نداشته است. علاوه‌بر این رئیس ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران هم از منجر نشدن محدودیت‌ها در دو روز گذشته به کاهش ترددها در پایتخت خبر داد و تاکید کرد که اجرایی نشدن ابلاغیه حضور یک‌سوم کارمندان در محل کار تخلف است. علیرضا زالی با تاکید بر اینکه کماکان استان و شهر تهران یک شهر قرمز با شرایط کاملا بحرانی تلقی می‌شود، گفت: یافته‌های ترافیکی شهر و صحنه‌های میدانی حاکی از آن است که هنوز ریتم مورد لزوم و مطلوب ما در کنترل اپیدمی در شهر تهران حاصل نشده است.

زالی همچنین با اشاره به ابلاغیه فعالیت یک‌سوم کارمندان در بخش‌های دولتی و خصوصی گفت: این محدودیت در تهران هم شامل بخش دولتی، هم دستگاه‌های عمومی غیر‌دولتی و هم دستگاه‌های خصوصی می‌شود و همه شهروندانی که از عدم اجرای این طرح شکایت دارند می‌توانند در شهرستان‌های استان تهران مستقیما به فرمانداری شهرستان و در تهران به فرمانداری استان تهران یا به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به‌عنوان ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران اعلام کنند. او با بیان اینکه تاکنون بالغ بر یک هزار و ۱۰۰ مورد شکایت در این رابطه واصل شده، گفت: همه این شکایات به استانداری و فرمانداری ارسال شده و در حال پیگیری است.

موضوع تداوم ازدحام و شلوغی در تهران، انتقاد شورای شهری‌ها را نیز در پی داشت. حجت نظری عضو شورای شهر تهران در صحن دیروز شورای شهر درباره اجرای محدودیت‌های مقابله با کرونا در پایتخت اظهار کرد: روز گذشته نخستین روز اجرای محدودیت‌های مربوط به کرونا در پایتخت بود ولی عملا هیچ اتفاقی مبنی بر تعطیلی رخ نداده بود و بنده حتی شاهد شلوغی خیابان‌هایی بودم که قبل از اجرای محدودیت‌ها شلوغ نبود. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز از منظری دیگر به این موضوع پرداخت و با انتقاد از افزایش مسافرت شهروندان تهرانی به شمال در روزهای قبل از اجرای محدودیت‌ها، از ستاد مبارزه با کرونای مازنداران و گیلان خواست که نسبت به تعطیل بودن رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و مناطق گردشگری شمال نظارت ویژه‌ای داشته باشند تا افرادی که به شمال مسافرت کرده‌اند، مجبور به اقامت در اماکن مسکونی خود باشند. افزایش چشمگیر سفر به مازندران و گیلان چند روز پیش از اجرای محدودیت‌های سراسری در حالی رخ داد که بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران، این استان در وضعیت وخیم این شیوع قرار دارد.

دورهمی، دلیل نیمی از ابتلا

علاوه‌بر سفر، یکی از موضوعات مهم در افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان در دو ماه اخیر، به استناد اظهارات مقامات وزارت بهداشت، طولانی شدن ساعات شب و به تبع آن افزایش دورهمی‌های شبانه است. دیروز هم سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که دورهمی‌های خانوادگی عامل ۵۱ درصد بستری بیماران کرونا است. همین موضوع اصلی‌ترین عامل تصمیم دولت به اجرای طرح منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح بوده تا از این طریق از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی جلوگیری شود.

۴۷۵ قربانی جدید

با این همه آمارها هنوز روند کاهشی نشان نمی‌دهند و تعداد قربانیان کرونایی در ایران همچنان بیش از ۴۰۰ نفر در روز است. بر اساس گزارش دیروز سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، ۴۷۵ بیمار کرونایی دیگر در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز (یکشنبه) جان باختند. به این ترتیب شمار قربانیان قطعی بیماری کووید-۱۹ در کشور از ابتدای اسفند ۹۸ تا ظهر دیروز، به ۴۴ هزار و ۸۰۲ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت که در همین بازه زمانی ۲۴ ساعته ۱۳ هزار و ۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از میان آنها دو هزار و ۱۶۰ نفر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور بستری شدند.