جناب آقای دکتر صالحی

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام و احترام

همان‌گونه که مستحضرید انتخابات نماینده مدیران‌مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنفی و موثر در سرنوشت جامعه رسانه‌ای کشور، در٢٠ آبان ماه برگزار شد و به‌دلیل آنکه هیچ‌یک از نامزدها موفق به کسب حد‌نصاب لازم نشدند انتخابات به دور دوم کشیده شد. در این دوره از انتخابات این امید وجود داشت که بالاخره پس از هشت دوره (یعنی شانزده سال)، طلسم نمایندگی مدیران‌مسوول توسط یک مدیر دولتی شکسته شود و یکی از مدیران رسانه‌ها در انتخاباتی سالم و عادلانه، با رای اهالی این صنف برگزیده و راهی هیات‌محترم نظارت شود. در همین راستا تشکل‌های فعال در این بخش و مدیران‌مسوول مطبوعات و رسانه‌ها با شور و شوق و امیدواری به تغییر، وارد این رقابت انتخاباتی شدند و بسیاری نیز خود را شایسته این نمایندگی دانسته و کاندیدای این مسوولیت خطیر شدند.

اما در کمال ناباوری برخی گزارش‌ها و اخبار از فرآیند انتخابات، موجب ایجاد شائبه‌ها و نگرانی‌هایی در سلامت این رویداد شد‌ زیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه هیات نظارت به‌عنوان نهاد مجری که باید مطابق با مقررات عمل کرده و به‌طور کامل اصل بی‌طرفی را رعایت کند متاسفانه مقررات و اصل بی‌طرفی را رعایت نکرده است. به‌عنوان نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- در این انتخابات همانند موارد مشابه دیگر باید آراء مخفی بماند اما نرم‌افزار مورد استفاده در این انتخابات این امکان را به برگزار‌کنندگان انتخابات می‌دهد که مشاهده کنند چه کسی به کدام نامزد رأی داده است! مخفی نبودن آرا، به تنهایی برای مخدوش بودن و ابطال انتخابات کافی است.

۲- مخفی نماندن آراء به‌طور طبیعی برای همکاران مطبوعاتی ما در رسانه‌های آسیب‌پذیر می‌تواند موجب ارعاب و نگرانی از رای باشد و نگران این باشند که اگر رای آنها مطابق با سلیقه دستگاه اجرایی نباشد بعدا مورد مواخذه و تنبیه قرار بگیرند.

۳- شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی عوامل طی تماس با تعدادی از رای‌دهندگان از آنها خواسته‌اند رای خود را عوض کرده و به نامزد مورد‌حمایت دستگاه اجرایی رای بدهند.

۴-گفته می‌شود در مواردی نیز از یک ‌آی‌پی چندین‌بار رای داده شده که نشان از دادن رای تجمیعی دارد.

این قبیل شائبه‌ها و ابهامات به‌تدریج در ذهن تشکل‌ها، مدیران‌مسوول و کاندیداها تقویت شد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه هیات نظارت به‌عنوان مجری و ناظر انتخابات باید به‌طور شفاف به این ابهامات و دغدغه‌ها پاسخ می‌داد. متاسفانه به‌رغم تذکرات متعدد از سوی دلسوزان و اهالی رسانه، هیچ‌گونه توجه و ترتیب اثری به اعتراضات و انتقادات داده نشد و اکنون شاهد آن هستیم که کاندیداهای اصلی این انتخابات از جمله آقایان مهدی رحمانیان (مدیر‌مسوول روزنامه شرق)، بیژن مقدم (مدیر‌مسوول پایگاه خبری الف)، حسن کربلایی (مدیرمسوول پایگاه خبری نیک‌رو) و احمد حکیمی‌پور (مدیر‌مسوول فصلنامه خاطرات سیاسی) که بسیاری از تشکل‌ها و رسانه‌های اصلی کشور را نمایندگی می‌کنند، به‌دلیل همین شائبه‌ها و در اعتراض به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه هیات‌نظارت از این انتخابات کناره‌گیری و مراتب اعتراض و انصراف خود را به‌طور رسمی اعلام کردند.

در چنین شرایطی انتظار می‌رود جنابعالی از کنار این شائبه‌ها و اعتراضات اهالی مطبوعات و رسانه، به‌سادگی عبور نکنید و با دعوت از کاندیداهای معترض و نمایندگان تشکل‌های صنفی و رسیدگی عاجل به اعتراضات آنها، شرایط را برای برگزاری انتخاباتی سالم و عادلانه و به دور از هرگونه شائبه دخالت و جانبداری، فراهم کنید. بدیهی است که بی‌اعتنایی به این اعتراضات به بی‌اعتباری انتخابات مربوط به یکی از فرهیخته‌ترین و موثرترین اقشار جامعه می‌انجامد و مدیران‌مسوول رسانه‌های امضا‌کننده این نامه نیز ترجیح می‌دهند همصدا با کاندیداهای معترض، از شرکت در این انتخابات خودداری کرده و در شکل‌گیری این انتخابات پرشائبه و ناعادلانه مشارکت نداشته باشند.

بنابراین با توجه به موارد فوق ضروری است:

اولا از برگزاری مرحله دوم انتخابات جلوگیری شود.ثانیا یک گروه تحقیق با حضور مستقیم نمایندگان تشکل‌های صنفی، برای بررسی کیفیت برگزاری انتخابات و تخلفات احتمالی تشکیل شود.

ثالثا در صورت کشف تخلف با متخلفان برخورد قانونی شود.

بدیهی است در صورت بی‌توجهی به این خواسته‌های مشروع و قانونی، حق پیگیری از طریق نهادهای قانونی کشور محفوظ است.

* امضا‌کنندگان: انجمن صنفی مدیران روزنامه‌های غیردولتی، تعاونی اصحاب رسانه، انجمن صنفی مدیران نشریات ایران، انجمن‌صنفی رسانه‌های تخصصی  کشاورزی و صنایع غذایی کشور