آغاز محدودیت تردد از امروز

جزئیات جدید محدودیت‌های کرونایی اول آذر

به‌دنبال افزایش قابل‌توجه مبتلایان کووید-۱۹ و بالا رفتن شمار قربانیان این ویروس در کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا سرانجام ناچار به طراحی محدودیت‌های گسترده‌تر برای مهار ویروس‌کرونا شد. براساس این طرح  که از روز شنبه اول آذرماه اجرا می‌شود، قرار است محدودیت‌های تازه‌ای برای شهرهایی که در سطح هشدار یا رنگ قرمز قرار دارند اعمال شود که تهران و اکثر مراکز استان‌ها هم در رده این شهرها قرار گرفته‌اند. براساس این طرح سه سطح هشدار قرمز، نارنجی و زرد برای شهرها و شهرستان‌ها تعریف شده است و در صورت قرار گرفتن یک شهر در سطح هشدار سه یا همان قرمز به‌جز مشاغل خیلی‌ضروری که مربوط به تهیه مایحتاج ضروری مردم، امنیت و سلامت می‌شوند، بقیه مشاغل همه تعطیل خواهند بود. همچنین این تعطیلی ممکن است دو هفته یا کمتر یا بیشتر طول بکشد. به موجب این طرح تردد درون‌شهری در شهرهای قرمز از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح از اول آذرماه ممنوع است. همه مدارس در سطح هشدار سه(قرمز)، دو(نارنجی) و یک (زرد) به‌صورت غیرحضوری برگزار خواهند شد و برای دانشگاه‌ها نیز همین محدودیت اعمال می‌شود. از سوی دیگر به‌مدت دو هفته نماز جماعات و نماز‌جمعه تعطیل خواهد بود و همین محدودیت برای مراسم فرهنگی نیز اعمال می‌شود. همچنین در اداراتی که غیر‌ضروری هستند و نیازی به باز‌بودن‌شان نیست با حداقل کارکنان کار خواهند کرد.

براساس محدودیت‌های ترددی، در مناطق قرمز و نارنجی، خودروهای پلاک بومی حق خروج ندارند و خودروهای پلاک غیربومی نیز حق ورود نخواهند داشت. خودروهای متخلف با دوربین شناسایی شده و بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان جریمه خواهند شد. هر شهری محدوده خود را دارد و اگر فردی از شهری خارج شود به شهر دیگر نمی‌تواند وارد شود. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر‌کشور هم با اشاره به ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح گفت کارفرمایان می‌توانند لیست افرادی را که در شیفت شب کار می‌کنند به نیروی انتظامی اعلام کنند تا جریمه نشوند. به گزارش الف، وی گفت: فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، تاکسی‌ها، آژانس‌ها و... ایرادی ندارد و جریمه‌ای برای این افراد صادر نمی‌شود.

تعطیلی شرکت‌های خصوصی در تهران

در همین حال روز گذشته جزئیات تازه‌ای از محدودیت‌های کرونایی اول ماه اعلام شد. به گفته علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تمام شرکت‌های خصوصی از شنبه شامل محدودیت‌های اعمال‌شده خواهند شد و در شهر‌های قرمز این شرکت‌ها از شنبه تعطیل خواهند بود. به گزارش خبرگزاری صداو‌سیما، وی درخصوص تعطیلی کارخانه‌ها و شرکت‌های خصوصی گفت: شرکت‌های تولیدی و کارخانه‌ها تعطیل نخواهند بود، اما شرکت‌های بخش‌خصوصی که خط تولید مهمی ندارند در شهر‌های قرمز جزو شغل‌های درجه سه حساب می‌شوند و تعطیل هستند.

محدودیت‌های تردد از ساعت ۱۰ امروز

از سوی دیگر قرار است محدودیت‌های تردد از امروز یعنی کمی زودتر از اول ماه به اجرا دربیاید. آنطور که جانشین پلیس راهور ناجا خبر داده است این محدودیت‌های مهم از امروز ساعت ۱۰ صبح در سراسر کشور اجرا خواهد شد. سردار تیمور حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت از امروز دوباره مبادی ورودی و خروجی مراکز استان‌ها کنترل می‌شود. ورود پلاک‌های غیر به هر شهر و مرکز استان ممنوع است و خروج پلاک‌های بومی نیز از هر شهر به مرکز استان هم ممنوع خواهد بود، این محدودیت‌ها تا جمعه ساعت ۲۴ ادامه خواهد داشت. وی با بیان اینکه محدودیت‌هایی که در پیش‌رو داریم شامل دو بخش و دو مرحله است، افزود: مرحله‌ای که در شنبه اول آذرماه شروع می‌شود و خاتمه آن نیز ابلاغ خواهد شد، در اطلاع‌رسانی بعدی انجام می‌شود.

سردار حسینی افزود: تهران و کرج در این طرح یکپارچه دیده شده است و تردد میان شهر‌های تهران و کرج و شهر‌های اقماری بلامانع است و محدودیت ورود و خروج در استان‌های تهران و البرز تنها در خط مرزی اجرا خواهد شد یعنی از نعلبندان و بعد از فرودگاه حضرت امام خمینی‌(ره) است.

اطمینان‌خاطر برای خرید واکسن

در همین حال روز گذشته کیت ایرانی تشخیص سریع مبتنی‌بر آنتی‌ژن کرونا که در مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می‌تواند مبتلایان به کرونا را شناسایی کند با دقت ۸۵درصدی، با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری رونمایی شد. اسحاق جهانگیری در این مراسم با اشاره به تلاش برای تولید واکسن کرونا در کشور گفت: البته اگر واکسن کرونا در دنیا زودتر از داخل کشور تولید شود با تمام توان برای خرید آن اقدام خواهیم کرد. در این زمینه منابع مالی لازم وجود دارد و با وجود همه محدودیت‌ها به‌دلیل آنکه اولویت کشور است پول آن را برای خرید تهیه خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت که بگویند واکسن کرونا در گوشه‌ای از دنیا تولید شده و مردم ایران به خاطر مسائل مالی به آن دسترسی ندارند.

دلیل افزایش آمار ابتلا

اما براساس آخرین گزارش وزارت‌بهداشت طی ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته ۴۸۲ فوتی جدید به جمع دیگر قربانیان کرونا اضافه شد و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۲ هزار و ۴۶۱ نفر رسید. به گفته سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، در این بازه زمانی ۱۳ هزار و ۳۵۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که سه هزار و ۷۹ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۷۸۸ هزار و ۴۷۳ نفر رسید. وی افزود: ۵۶۹۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت‌مراقبت قرار دارند.

به‌دنبال افزایش آمار مبتلایان به کرونا در کشور، سعید نمکی وزیر بهداشت روز گذشته تصریح کرد: تست‌های PCR را از روزی ۲۵ هزار مورد به ۴۰ هزار تا رسانده‌ایم و اینکه آمار بیماران در روز افزایش می‌یابد به معنای شناسایی کیس‌های بیشتر است. تعداد تست‌های ما به ۱۰۰هزار تست در روز خواهد رسید و افزایش تعداد بیماران روزانه به‌دلیل افزایش شناسایی بیماران است.

سامانه‌ای برای رهیابی موارد مشکوک

نمکی با اشاره به طراحی سامانه‌ای برای رهیابی موارد مشکوک کرونا، افزود: ارتباطی با آزمایشگاه‌ها برقرار کردیم که هر مثبتی بر پرونده الکترونیک خانوار می‌نشیند و مراقب‌سلامت ردیابی فرد را آغاز می‌کند و بعد تمام افرادی که با او در تماس بودند و حداقل ۱۰ نفر جدید را شناسایی می‌کنیم.  نمکی تصریح کرد: برای ردیابی افراد در قرنطینه سیستمی را در نظر گرفتیم و برای آنها جریمه در نظر گرفتیم، در مرحله اول فرد مثبتی که در جامعه تردد کند ۲۰۰ هزارتومان جریمه خواهد شد‌ و در مرحله بعد به قرنطینه اجباری خواهد رفت.