خطیب‌زاده با اشاره به اینکه سیاست فشار و تحریم حداکثری و به تعبیر وزیر بی‌شرم آمریکا گرسنه نگه داشتن ملت ایران که خوشبختانه به لطف خدا این اتفاق نیفتاده، یک سیاست شکست‌خورده است تاکید کرد: «اگر طرف‌های برجامی اتحادیه اروپا به تعهداتشان برگردند و ایالات‌متحده به مسیر درست برگردد، ایران متناسب با آن جواب درست خواهد داد.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیش از ظهر روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد،  گفت: «موضع ما اجرای بی‌کم و کاست برجام، نه یک کلمه اضافه و نه یک کلمه کمتر است و این کشورها باید به تعهدات خود پایبند باشند.»

خطیب‌زاده با رد تماس‌های رد و بدل شده از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا درباره برجام، توضیح داد: «برجام را اعضای ۱+۵ امضا کردند. در این باره نه پیامی از کسی گرفتیم نه پیامی از کسی می‌پذیریم چون تعهدات باید درچارچوب برجام بدون کم و کاست اجرایی شود.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه طرف اروپایی نه تنها باید به تعهدات خود برگردد؛ بلکه باید بپذیرد خسارت عظیمی از این مسیر به اقتصاد ایران وارد شده‌ و باید مسیر هموارتری ایجاد شود، افزود: «اگر ایالات‌متحده مایل است به برجام برگردد باید به اجرای بدون کم و کاست برگردد و این، تنها مسیر حفظ برجام است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات یک مقام آمریکایی که گفته تا پایان دولت فعلی هر هفته یک تحریم علیه ایران اعمال می‌کنند، نیز گفت: «این هر هفته بودنش یعنی هیچ اثر عملی ندارد جز فشار بر بازار و فشار روانی و این مسوولیت رسانه‌ها است که بدانند یک مجموعه شکست‌خورده که در روزهای آخر خود هست، چه کار می‌کند.»

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه همه تحریم‌ها را غیرقانونی می‌دانیم که باید در اسرع وقت برداشته شود، افزود: «اینکه نیت ایران‌ستیزانه چیست مهم نیست چون خودشان هم می‌دانند این سیاست شکست خورده است و همین دو ماه آینده وقت خوبی است تا این بازی سراسر باخت را اصلاح کنند.»

موضع‌گیری ضدایرانی سعودی

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع‌گیری اخیر پادشاه عربستان درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «این جملات توسط حکام سعودی غیرطبیعی نیست اما پیام ایران کاملا روشن بوده است. رژیم آل‌سعود باید بداند نمی‌توان با کشتن مردم یمن به صلح رسید و با ترویج وهابیت به منطقه حکومت کرد و تا مادامی که این جریان از این مسیر غلط برنگردند چشم‌اندازی برای بهبود وضعیت منزوی عربستان حتی در همین منطقه خلیج فارس وجود ندارد.»

دست دوستی به سوی کشورهای اسلامی

وی با بیان اینکه دست دوستی جمهوری اسلامی بر اساس باوری که داریم، همچنان برای همه کشورهای اسلامی دراز است، گفت: «ما همه نقشه‌ها و توطئه‌های آل‌سعود را می‌دانیم. ما انتخاب نکردیم همسایه آل‌سعود باشیم، اما هستیم و در این شرایط همه دست به دست هم دهیم و حکام آل‌سعود باید از این اتهام‌زنی فاصله بگیرند.»

پاکستان پیامی از ریاض نداشت

همچنین خطیب‌زاده با اشاره به تحولات سیاست خارجی طی یک هفته گذشته توضیح داد: «هفته گذشته سفر وزیر امور خارجه به دعوت همتای پاکستانی در راس هیات سیاسی اقتصادی به پاکستان انجام شد. ایشان ۲۰ آبان وارد اسلام‌آباد شدند و ملاقات‌هایی در سفر دو روزه به این کشور داشتند.» رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا پاکستان حامل پیامی از طرف عربستان برای ایران بود یا نه، گفت: «جمهوری اسلامی بارها موضع خود را اعلان کرده و نیازی به پیام آوردن یا بردن نیست. عربستان پاسخ معمول را نداد و به طور ویژه موضوعی با این محور در نشست پاکستان مطرح نشد.»

پاسخ ایران به ادعای نیویورک‌تایمز

این دیپلمات عالی‌رتبه در پاسخ به سوالی درباره ادعای نیویورک تایمز درباره کشته شدن نفر دوم القاعده در ایران نیز گفت:‌ «القاعده دست‌پرورده کدام کشور است. کسانی که اندکی آشنایی با ایدئولوژی تکفیری دارند می‌دانند این ایده بیشترین خصومت را با شیعیان داشته و دارند. ما یک جبهه در مقابل این ایدئولوژی تکفیری بودیم. بنابراین این سناریوها و اتهامات چیزی نیست که به جمهوری اسلامی بچسبد و همه می‌دانند چه کسانی به آنان پول دادند و ایالات‌متحده پرورش‌دهنده نیروهای داعش است.» وی یادآور شد: «نیویورک تایمز که مطالب ساختگی را به دیگر رسانه‌ها می‌دهد بگوید کجا او را کشتند. افغانستان اعلام کرد یک ماه قبل المصری کشته شده است و بهتر است کسانی که سناریوهای هالیوودی می‌نویسند اول بگویند کجا بوده و بعد بگویند در خیابان‌های تهران کشته شده است.»

فعالیت معاونت دیپلماسی اقتصادی

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره فعالیت معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: «وزیر امور خارجه بارها دراین باره گزارش عملکرد داده و وعده‌ای در کار نبوده است. هفته دولت هم وزارت  امور خارجه در گزارشی فعالیت‌های خود را در این زمینه تشریح کرد.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: «وزارت امور خارجه و معاونت دیپلماسی اقتصادی کار دیپلماسی اقتصادی را پیگیری و امور اقتصادی را سایر وزارتخانه‌ها پیگیری می‌کنند. وزارت امور خارجه وزارت صمت یا سازمان بنادر نیست؛ بلکه تسهیل‌کننده مراودات اقتصادی در ابعاد مختلف در دیگر کشورها است، ناظر این قضیه هم شکست آمریکا و کمترین وقفه در تجارت است.» وی اضافه کرد: «مشکلات و فشارهای حداکثری آمریکا وجود دارد، اما هیچ‌کدام برای ما دلیل و توجیهی نبوده که بخواهیم کار را رها کنیم. معاونت دیپلماسی اقتصادی توسط وزارت امور خارجه از زمان احیا همه تلاش‌ها را انجام داده است. این معاونت هر هفته گزارش مبسوطی به ستاد هماهنگی‌های اقتصادی ارائه می‌کند.»خطیب‌زاده افزود: «وزارت امور خارجه نمی‌تواند در همه ابعاد اقتصادی حلال[مشکلات] اقتصادی باشد، اما با همه کمیسیون‌های مجلس همکاری گسترده‌ای دارد و معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر هفته‌ای نیست که به مجلس نرود و گزارش ارائه نکند.»