دوران فشار حداکثری رو به پایان است

طرح جامع و جدید مدیریت کرونا

رئیس‌جمهوری در این جلسه با بیان اینکه با توجه به مولفه‌های مهمی چون تاب‌آوری اقتصادی که بر اثر تحریم‌های ظالمانه ایجاد شده است، حفظ سلامت مردم به‌عنوان اولویت اصلی نظام همیشه مورد تاکید بوده است، اعلام کرد که «ستاد ملی کرونا به زودی طرحی جامع را برای مدیریت مرحله جدید بیماری مورد بررسی و به تصویب خواهد رساند.» روحانی افزود: با توجه به ورود کشور به مرحله جدیدی از شیوع ویروس کرونا و لزوم قطع هر چه سریع‌تر زنجیره ابتلا و کاهش نرخ مرگ‌ومیر، نیازمند اقدامات هماهنگ و نظارت دقیق بر فعالیت‌ها از سوی دستگاه‌های مختلف و همچنین ارائه طرحی جامع برای مقابله با این بیماری متناسب با وضعیت شیوع در شهرهای مختلف کشور هستیم. او با تاکید بر اینکه فرآیند طی‌شده در مدیریت مقابله با کرونا در کشور از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون با فراز و فرودهایی همراه بوده است، گفت: ممکن است در این مسیر در برخی مواقع با کاستی‌ها یا ناهماهنگی‌هایی مواجه بوده باشیم و ستاد ملی کرونا به‌عنوان مرجع اصلی تصمیم‌گیری برای مقابله با این بیماری، نیازمند بررسی طرحی جامع برای مهار بیماری در مراحل پیشگیری، پیگیری، محدود‌سازی و درمان جدید است.

روحانی با بیان اینکه طرح جامع باید با توجه به تجارب گذشته، تمامی نقاط کشور را متناسب با وضعیت شیوع بیماری تحت پوشش قرار دهد، افزود: در این طرح جامع وظایف تک‌تک کمیته‌های تخصصی به‌صورت شفاف مشخص شده است و در کمترین زمان و بدون پیچیدگی‌های بوروکراتیک و رفت و برگشت‌های اداری دستگاه‌های ذی‌ربط در اسرع وقت به وظایف تعیین‌شده عمل می‌کنند. رئیس‌جمهوری افزود: با توجه به مصوبات گوناگونی که تاکنون ستادملی مقابله با کرونا داشته است، باید با یکپارچه‌سازی تمام مصوبات و تصمیمات براساس تقسیم‌بندی کشور به سه بخش زرد، قرمز و بحرانی اقدام شود تا براساس هریک از این وضعیت‌ها سیاست‌های مقابله‌ای و اعمال محدودیت‌ها عملیاتی شود.

اقناع افکار عمومی از الزامات طرح

روحانی طراحی سناریوی اقناع و هدایت افکار عمومی متناسب با طرح جامع را از الزامات اجرای دقیق این طرح عنوان کرد و افزود: ستادهای استانی با توجه به این طرح که اختیاراتی به آنان تفویض خواهد شد، موظف به اجرای سیاست‌های ابلاغی متناسب با وضعیت ایجادشده در استان خود در قالب طرح جامع خواهند بود. او همچنین در مراسم افتتاح‌ پروژه‌هایی در حوزه بهداشت و سلامت، مساله سلامت را از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم خواند و گفت: اینکه متخصصان از مرکز به بخش‌های مختلف کشور رفتند و مردم دسترسی آسان‌تری به پزشک و متخصص پیدا کردند آن هم با قیمت ارزان‌تر و پول کمتر یکی از افتخارت دولت است.

رئیس‌جمهوری توضیح داد: از سال ۹۳ طرح تحول سلامت شروع شد و قدم به قدم پیش آمدیم تا امروز و اینکه در یک روز ۷۱۶ تخت بیمارستانی را افتتاح می‌کنیم و در مجموع اینکه ۱۱ هزار تخت بیمارستانی تا اردیبهشت سال آینده افتتاح می‌شود، نشان می‌دهد که دولت با توجه به بازسازی‌های اصلی که در برخی مراکز پزشکی داریم بیش از دو برابر کل تخت‌های بیمارستانی تاریخ ایران تخت ساخته است. روحانی افزود: اگر کل تاریخ را حساب کنیم تا سال ۹۲ و از آن زمان به بعد تخت‌های ساخته‌شده و بازسازی‌شده را حساب کنیم دوبرابر است. روحانی همچنین گفت: امروز یکی از افتخارات ما این است که در دانش پزشکی جزو کشورهای پیشرفته دنیا هستیم. بسیاری از افراد برای عمل جراحی از کشورهای پیشرفته به ایران می‌آیند، آن هم نه به‌دلیل ارزانی که البته بسیار ارزان‌تر از خارج است، بلکه به خاطر اعتمادی که دارند.

افتتاح هزار و ۵۵۰ پروژه آموزشی

او همچنین در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه افتتاح  هزار و ۵۵۰ پروژه آموزشی و تربیتی در یک روز به‌معنای اهتمام دولت به آموزش و پرورش است، گفت: اینکه مدرسه خشتی و گلی تمام شده و روزانه ۲۷ کلاس درس آغاز به کار می‌کند، به این معناست که آموزش و پرورش و علم و فرهنگ برای ما مهم است.