کل کشور در احاطه کرونا

بنابر اعلام وزارت بهداشت، همچنان ۲۷ استا‌ن کشور در وضعیت قرمز کرونایی و ۴ استا‌ن نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. به این ترتیب همه ۳۱ استا‌ن ایران در احاطه کرونا قرار داشته و در وضعیت وخیم به سر می‌برند. استا‌ن‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستا‌ن، اردبیل، خوزستا‌ن، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستا‌ن ازجمله استا‌ن‌های در وضعیت قرمز هستند و همچنین ۴ استا‌ن هرمزگان، فارس، گلستا‌ن و سیستا‌ن و بلوچستا‌ن نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

افتضاح‌ترین وضعیت کرونا در ایران

مینو محرز عضو کمیته علمی ستا‌د ملی مقابله با کرونا هم روز گذشته در گفت‌وگویی با بیان اینکه عملی کردن پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران می‌تواند در پیشگیری از شیوع بیماری موثر باشد، گفت: هیچ‌گاه وضعیت بیماری به افتضاحی شرایط فعلی نبوده و اکنون بیمار در بیمارستا‌ن‌ها در انتظار تخت خالی برای بستری است؛ بنابراین باید شرایط را مورد توجه قرار دهیم. محرز در این باره به «ایسنا» گفت: باید توجه کرد که وقتی بیماری تا‌ این حد گسترش پیدا می‌کند، به‌طوری که به‌دلیل زیاد بودن بیماران اصلا در بیمارستا‌ن‌ها جا نیست، تنها راه این است  جاهایی را که بیماری در آن شیوع بیشتری دارد، تعطیل کنیم که تمام دنیا هم همین اقدام را انجام می‌دهند. یعنی مناطق پرشیوع و پرتردد را تعطیل می‌کنند تا‌ تجمعات کنترل شده و فاصله‌گذاری فیزیکی بیشتر رعایت شود و تجمعی نباشد تا‌ سرایت کاهش یابد. او همچنین به انتقاد از افزایش دورهمی‌های خانوادگی در این ایام پرداخت.

۵۰ درصد ابتلا به‌دلیل دورهمی‌های خانوادگی

سخنگوی دولت نیز دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران به این موضوع اشاره کرد. ربیعی با اشاره به یافته‌های مطالعات اعلام کرد: تحلیلگران سلامت معتقد هستند در ایران بیش از ۵۰ درصد موارد ابتلا به خاطر دورهمی‌های خانوادگی است. او از هموطنان خواست که با طولانی شدن شب‌‌ها در زمستا‌ن، از تجمعات دوستا‌نه، فامیلی و خانوادگی به‌صورت گسترده بکاهند.

نامه مجلس به روحانی برای تعطیلی تهران

از سوی دیگر، پیشنهاد تعطیلی دوهفته‌ای تهران که مینو محرز نیز در گفت‌وگوی خود با ایسنا، آن را برای جلوگیری از شیوع کرونا مفید دانست، گرچه به نظر جامعه پزشکی ضروری است؛ اما هنوز در حد یک پیشنهاد مطرح است و تصمیم قطعی درباره آن اتخاذ نشده است. یک روز پس از آنکه حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس از احتمال ارائه طرح دو فوریتی برای تعطیلی تهران و کلان‌شهرها خبرداد، نامه‌ای هم به حسن روحانی رئیس‌جمهوری نوشت و از او خواست تا‌ به منظور کنترل بار مراجعات بیمارستا‌نی و پیشگیری از خستگی مفرط کادر بهداشت و درمان، تهران و کلان شهرها را به مدت ۱۵ تا ۳۰ روز به‌صورت کامل تعطیل کند.

آخرین اخبار درباره تعطیلی پایتخت

سخنگوی دولت البته دیروز به خبرنگاران درباره اخبار متناقض منتشرشده درباره مخالفت حسن روحانی با تعطیلی دو هفته‌ای تهران از یکسو و دستور او برای تعطیلی و مخالفت فرماندار با آن توضیح داد: هرگونه تصمیم گیری درخصوص کرونا را علیرضا رئیسی سخنگوی قرارگاه مرکزی مقابله با کرونا اعلام می‌کند و هر اعلامی جز این اعتبار ندارد. اساسا فرد در این جلسات تصمیم‌گیری نمی‌کند. چه رئیس‌جمهوری و چه سایرین. ربیعی در ادامه اعلام کرد: رئیس‌جمهوری به هیچ وجه دستوری مبنی  بر تعطیلی نداده که استا‌نداری آن را اجرا نکند. تعطیلی‌ها همه با تصمیم‌گیری‌های دقیق انجام شده است.

خبر نگران کننده سخنگوی دولت

ربیعی در ادامه این نشست خبری افزود: تا‌کنون ۸۸ درصد افرادی که دچار مرگ و میر می‌شدند از سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای بودند اما هم‌اکنون این ویروس، سنین پایین‌تر را هم شدیدا درگیر می‌کند.