کاهش 30 درصدی تردد در کشور

با این حال آن طور که علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونای پایتخت می‌گوید آمار فوتی‌ها تا‌ سه هفته آتی همچنان بالا خواهد بود و در بهترین شرایط کاهش مرگ‌و‌میر تا‌ سه هفته آینده روی نخواهد داد. تازه‌ترین گزارش‌ها از جهان نیز نشان می‌دهد آمار جهانی مبتلایان به کووید-۱۹ به ۴۷ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۴۰۴ نفر رسیده و تا‌کنون مرگ یک میلیون و ۲۱۱ هزار و ۴۲۸ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری تا‌یید شده است.

باز هم قانون‌شکنی

در همین حال همزمان با صعود فاجعه‌آمیز آمار مبتلایان به این بیماری همه‌گیر، دولت از روز دوشنبه اقدام به اعمال محدودیت‌های رفت‌وآمد در ۲۵ استان کشور همراه با جریمه سنگین مالی کرد که حالا گزارش‌ها به‌رغم کاهش ۳۰ درصدی ترددها از عدم‌توجه بسیاری از مردم تهران به این محدودیت‌ها و اصرار برای سفر به مناطق شمالی و ازسوی دیگر استان قم حکایت می‌کند. ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی و همچنین فیلم‌های صدا و سیما از مبادی ورودی و خروجی تهران نشان می‌دهد که بسیاری به‌رغم اعمال قانون و جریمه ۵۰۰ هزار تومانی باز اصرار به ادامه سفرهای خود دارند. موضوعی که نشان می‌دهد همچنان بسیاری با لبخند از مبتلا شدن به کرونا استقبال می‌کنند. این در حالی است که به گفته مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا وضعیت شیوع بیماری در کشور بسیار بد است و بیماری زیاد شده است.

محدودیت‌های تردد بین شهری از ظهر روز دوشنبه در ۲۵ استان کشور ازجمله در تهران، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، فارس، خوزستان، کردستان، اصفهان، قم، مرکزی، خراسان جنوبی، اردبیل، کرمانشاه، بوشهر، هرمزگان، یزد، لرستان، خراسان شمالی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، همدان، زنجان، سمنان و کرمان به اجرا درآمد. طرحی که قرار است تا‌ روز جمعه ۱۶ آبان‌ماه ادامه داشته باشد و از خروج خودروهای پلاک بومی و همچنین ورود خودروهای غیر بومی به این استان‌ها توسط نیروهای انتظامی جلوگیری شود.

کاهش ۳۰ درصدی تردد

در این میان هرچند نام استان‌های شمالی کشور (گیلان و مازندران) که همیشه جزو پرتردد‌ترین استان‌ها هستند در لیست محدودیت‌های تردد قرار نداشت، اما با توجه به اینکه میدان امام خمینی (ره) در شهر فیروزکوه انتهای حوزه استحفاظی راهداری استان تهران به‌شمار می‌رود عملا خروج از این میدان به سمت شهرهای شمالی کشور ممنوع شد.

با این حال گزارش‌های روز گذشته حاکی از ترافیک سنگین در جنوب به شمال محورهای چالوس و هراز بود. همچنین براساس این گزارش‌ها میزان تردد در محورهایی که در لیست محدودیت تردد قرار داشتند روز گذشته نسبت به روز اول یعنی دوشنبه ۵/ ۰ درصد افزایش داشته است. با تمام اینها روز گذشته سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از کاهش ۳۰ درصدی تردد در محورهای مواصلاتی کشور خبر داد.

رکورد بی‌سابقه بستری در تهران

اما اصرار برخی از مردم تهران برای سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که به گفته فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونای پایتخت طی ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه در حال حاضر ۶۳۳۷ بیمار با تشخیص کرونا در بخش‌های عادی و ویژه ۱۰۸ بیمارستان استان تهران بستری هستند که رکوردی بی‌سابقه در میزان بستری مبتلایان کرونایی در ۹ ماه اخیر بوده و ۱۷۰۲ نفر آنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. زالی بیشترین مشکل را مربوط به ترددهای درون‌شهری دانست و با اشاره به شلوغی تهران و ترافیک بالای آن گفت: کماکان خطر در تهران بسیار جدی است.

نحوه محاسبه آمار مرگ‌های کرونایی

در همین راستا نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: با توجه به افزایش تصاعدی بیماران کرونا در پیک سوم اپیدمی، بیماران جدید ابتدا در اورژانس بستری شده و با خالی شدن تخت، به بخش‌ها منتقل می‌شوند.  وی در رابطه با آمار فوتی و مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در کشور و مقایسه آن با سایر کشورها، اظهار کرد: از آنجا که آمار ابتلا در کشور دقیق نیست، بنابراین قضاوت درباره آمار واقعی مرگ‌و‌میرها امکان‌پذیر نیست. وی با بیان اینکه میزان ابتلای رسمی بر اساس تست pcr اعلام می‌شود که با توجه به میزان و پوشش فعلی انجام تست pcr در داخل کشور، واقعی نیست گفت: به‌عنوان نمونه تقریبا هیچ مبتلایی با درگیری ریوی زیر۳۰ درصد، علامت دار نمی‌شود و این گونه نیست که همه مبتلایان دچار تنگی نفس شوند، بنابراین بسیاری از موارد بیماری بی‌علامت بوده یا به‌صورت خستگی، کوفتگی یا علائم غیراختصاصی بروز می‌کند که با انجام تست، مثبت می‌شود.  معاون درمان ستاد کرونا تهران در ادامه با اشاره به اظهاراتی مبنی‌بر ۲ یا ۳ برابر بودن رقم واقعی مبتلایان و فوتی‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر دو نوع فوتی داریم، یکی بر اساس pcr مثبت و دیگری به‌صورت pcr منفی و سی‌تی‌اسکن مثبت؛ یعنی یکی مثبت pcr آزمایشگاهی و دیگری مثبت بالینی؛ ولی آنچه رسما اعلام می‌شود، آمار فوتی pcr مثبت است. بنابراین قطعا تعدادی از فوتی‌ها از نظر بالینی کووید است ولی از نظر pcr منفی هستند که در آمار رسمی لحاظ نمی‌شوند.

روند صعودی بیماری در ۱۰ استان

گزارش کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، در هفته منتهی به ۹ آبان‌ماه هم بیانگر آن است که موارد ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا در کشور بالا و روند بیماری نیز صعودی بوده است. به گزارش «ایسنا» این گزارش نشان می‌دهد که در ۱۰ استان سمنان، کردستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، کرمان، مازندران، تهران، گیلان، فارس و گلستان روند صعودی یا شروع پیک جدید مشاهده شده است. براساس این گزارش در هشت استان همدان، مرکزی، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و هرمزگان روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی و در هشت استان قم، آذربایجان شرقی، البرز، زنجان، خراسان رضوی، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است. همچنین به نظر می‌رسد دو استان یزد و خراسان جنوبی اخیرا یک پیک را پشت سر گذاشته‌اند.

فوت ۴۲۲ بیمار دیگر

همزمان آخرین گزارش سخنگوی وزارت بهداشت از فوت ۴۲۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر می‌دهد. به این ترتیب شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید-۱۹ در کشور به ۳۶ هزار و ۱۶۰ نفر رسید. همچنین به گفته سیما سادات‌لاری طی ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته هشت هزار و ۹۳۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و سه هزار و ۲۹۴ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۶۳۷ هزار و ۷۱۲ نفر رسید. همچنین ۵۳۷۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به جز استان تهران که با شیوع گسترده بیماری کرونا دست به گریبان است، نمودار موارد ابتلا و بستری کرونا در استان خراسان جنوبی نیز از روند افزایشی با شیب بسیار تند حکایت می‌کند. سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز دوشنبه درباره وضعیت بیماری در این استان گفت: هم‌اکنون شهرستان‌های بیرجند، درنیان، سرایان، طبس، فردوس، قائنات و نهبندان در این استان در وضعیت قرمز هستند و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت هشدار با خطر بالا قرار دارند.