رکورد ابتلا به کرونا شکسته شد

این گلایه‌ها در حالی بیشتر می‌شود که آمارهای رسمی دیروز از جهش چشمگیر تعداد مبتلایان روزانه به کرونا حکایت دارد؛ در حالی که دوشنبه تعداد مبتلایان ۴ هزار و ۲۵۱ نفر بود، در ۲۴ ساعت منتهی به ‌روز گذشته، تعداد مبتلایان روزانه از مرز ۵ هزار نفر هم عبور کرد. این نخستین بار از زمان شیوع کرونا در ایران است که میزان ابتلا، رکورد ۵ هزار نفر در روز را جابه‌جا می‌کند. نکته آنکه در این آمار تنها افرادی به ثبت رسیده‌اند که تست کرونا داده و نتیجه قطعی آنها مثبت شده و به این ترتیب، احتمالا تعداد زیادی از مبتلایان از شمول در آمار رسمی و قطعی ابتلا جا مانده‌اند.

همه این آمار و ارقام از اوج‌گیری ابتلا و همچنین مرگ کرونایی، بازار گلایه‌ها از عملکرد مسوولان اجرایی را داغ کرده است. البته وزیر بهداشت در این گلایه‌ها تنها نیست؛ دیروز فرمانده ناجا نیز از ستاد ملی کرونا به‌دلیل اعلام دیرهنگام محدودیت‌های تعطیلات اخیر انتقاد کرد و از سوی دیگر، سخنگوی وزارت بهداشت هم خواستار افزایش محدودیت‌های کرونایی شد. با همه اینها، گلایه‌های سعید نمکی وزیر بهداشت حاوی روایت‌هایی است که مردم اغلب در سطح شهرها با آن روبه‌رو شده‌اند؛ او شامگاه دوشنبه در ستاد استانی پیشگیری و مدیریت بیماری کووید-۱۹ استان آذربایجان غربی، با بیان اینکه یکی از دردهای درونم این است که نمی‌توان اپیدمی را با خواهش جمع کرد، گفت: «طرف بمب ویروس است و وقتی به او می‌گوییم چرا ماسک نزدی، می‌گوید به کرونا اعتقاد ندارم!»

وزیر بهداشت از گلایه از مردم گذشت و در ادامه رو به سوی مسوولان کرد و گفت: «چند وقت است که التماس می‌کنیم اما کدام‌یک از پروازهای ما منطبق با پروتکل‌های بهداشتی است؟ کدام‌یک از اتوبوس‌های ما منطبق با اصول پروتکل‌های بهداشتی است؟ در تهران اعلام کرده‌ایم که داخل شهر منبع توسعه ویروس است که با جهش‌هایی که ویروس پیدا کرده، قدرت سرایتش ۱۰ برابر شده است. گفتند تا پایان اردیبهشت اتوبوس اضافه می‌شود اما یک اتوبوس هم اضافه نشد. نمی‌دانم چه کسی باید اینها را حل کند. کجای دنیا وزیر بهداشت و پرسنل بهداشت و درمان دارند التماس می‌کنند.» نمکی افزود: «در کشورهایی که در جمع کردن اپیدمی توفیق حاصل کردند، وزیر بهداشت می‌نویسد و می‌خواهد و همه مکلف به اجرا هستند. اینجا وزیر بهداشت تمنا می‌کند، خواهش می‌کند و زانو می‌زند، اما کسی گوش نمی‌دهد.»  وی در ادامه به موضوع جریمه متخلفان کرونایی و اعمال محدودیت برای سفر از مبدا و به مقصد پنج استان اشاره کرد و گفت: «اعلام شد که هرکس ماسک نزند، جریمه می‌شود. من در سه، چهار روز قبل در خیابان تماشا کردم که ۴۰ درصد از افرادی که در اتوبوس بودند ماسک نزده بودند، آیا می‌توان به این صورت عفونت جمع کرد؟ در ستاد ملی تقاضا کردیم که هر کس ماسک نزد، جریمه کنید، اما بروید آمار بگیرید که چند نفر را جریمه کردند. گفتیم جاده ببندید، چند جاده را بستند؟ این‌طور که نمی‌شود اپیدمی جمع کرد. اگر این بال شکسته ما را ترمیم نکنند، اپیدمی در این مملکت جمع نمی‌شود و ما ته رودخانه باید جنازه جمع کنیم.»

انتقاد ناجا از ستاد ملی مبارزه با کرونا

همزمان، فرمانده ناجا هم از ستاد ملی کرونا به‌دلیل اعلام دیرهنگام محدودیت‌های تعطیلات اخیر انتقاد کرد. سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در دیدار با آیت‌الله سبحانی با گله‌مندی از ستاد ملی کرونا در اعلام محدودیت‌های تعطیلات پایان هفته گذشته گفت: با وجود اینکه دیر هنگام به نیروی انتظامی این ماموریت اعلام شد، اما با تلاش همکارانم توانستیم آن را به خوبی انجام دهیم.

تقاضا برای محدودیت‌های شدیدتر

از سوی دیگر سخنگوی وزارت بهداشت همچنان خواستار اجرای محدودیت‌های شدیدتر شده است. سیما سادات‌لاری روز گذشته با اعلام اینکه وضعیت تهران اصلا خوب نیست و آمار قطعی فوتی‌‌های کرونا در پایتخت [روزانه] بین ۴۰ تا ۵۵ نفر است، تاکید کرد: باید در عرض دو تا سه هفته محدودیت‌‌های شدیدی اعمال کنیم. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه شرایط فعلی، مانند شرایط جنگی و حاد است، گفت: باید در عرض دو تا سه هفته محدودیت‌‌های شدیدی اعمال کنیم؛ دورکاری، کاهش تعداد کارکنان و لغو جلسه‌‌های غیرضروری در وزارتخانه‌‌ها و ادارات دولتی باید صورت بگیرد.

آخرین آمار

آنچه وزارت بهداشت را برای اعمال محدودیت‌های شدیدتر مصر کرده، تعداد بالای مرگ و میر کرونایی است که روز دوشنبه به اوج خود در ۸ ماه گذشته رسید. گرچه تعداد قربانیان کرونایی در شبانه‌روز منتهی به دوشنبه نسبت به روزهای پیش از آن با جهشی چشمگیر به عدد ۳۳۷ جان‌باخته در یک شبانه‌روز رسید اما دیروز تعداد جان‌باختگان کرونایی ۲۴ ساعت منتهی به سه‌شنبه ۳۲۲ نفر اعلام شد. رقمی که گرچه از روز دوشنبه اندکی کمتر است اما همچنان از قله ۳۰۰ نفر در روز که زمانی همه نگرانی‌ها رسیدن به این نقطه بود، گذشته است. آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که تا ظهر روز گذشته ۳۱ هزار و ۳۴ نفر در ایران در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

رکورد ابتلا شکسته شد

علاوه بر این، بنابر گزارش دیروز وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به سه‌شنبه، ۵ هزار و ۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۵۴ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور با نزدیک شدن به مرز ۵۴۰ هزار نفر، به رقم ۵۳۹ هزار و ۶۷۰ نفر رسید.  به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، هم‌اکنون ۴۸۱۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

ایران در وضعیت قرمز

بنابر آمار رسمی وزارت بهداشت، هم‌اکنون وضعیت ۲۷ استان کشور از منظر کرونایی قرمز است؛ تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در فهرست استان‌های با وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین سه استان‌ هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار هستند. به این ترتیب تنها یک استان در فهرست قرمز و هشدار کرونایی نیست.  دیروز سخنگوی دولت هم در نشست خبری خود از قرار داشتن تهران در مرحله صعودی خبر داد و گفت: به‌رغم همه تاکیدها رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از ۴۲ درصد در دو هفته قبل به ۵۴ درصد رسیده است حال آنکه رعایت دستورالعمل‌ها باید به بالای ۹۰ درصد برسد. علی ربیعی البته به انتقادها درباره آمار اعلامی کرونایی و تفاوت آن با آمار واقعی هم پاسخ داد و گفت: اظهاراتی که درخصوص میزان واقعی آمار کرونا اعلام شد جدید نیست و مکرر توسط مقامات وزارت بهداشت و مسوولان ستاد ملی کرونا اعلام شده است که حساسیت تست‌ها ۵۰ تا ۷۰ درصد است و این به‌دلیل نوع خودت تست در کشورهاست و براساس پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی فقط مواردی که تست PCR آنها ثبت بوده، فوت کرونایی محاسبه می‌شوند و تمامی کشورهای جهان هم براساس همین رویه و با توجه به حساسیت تست‌ها در مراحل مختلف ضرایب مشابه احتمالی برای آمار فوت کرونا گفته می‌شود.