روز پایان تحریم تسلیحاتی ایران

در شرایطی که بامداد یکشنبه ۲۷‌مهر تحریم تسلیحاتی ایران پایان می‌یابد، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل در مصاحبه‌ای گفت که با پایان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل،‌ ایران آماده آغاز خرید و فروش تسلیحات با بسیاری از دوستان خود است. پیش‌تر حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز اعلام کرد از یکشنبه می‌توانیم اسلحه‌مان را به هر که خواستیم بفروشیم و از هر که خواستیم اسلحه بخریم. همزمان روز پنج‌شنبه گذشته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت‌خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو بعد از منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران از روزهای آینده، همکاری‌های نظامی با ایران را ادامه خواهد داد. با وجود تشدید تلاش‌های چند ماه اخیر آمریکا برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی ایران مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ و توسل به راهکارهای مختلف از قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت سازمان ملل گرفته تا لابی و اعمال فشار بر برخی کشورها برای همراهی با آن به منظور جلوگیری از لغو این محدودیت‌ها، ولی این محدودیت‌ها بالاخره ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر ماه/  یکشنبه) ساعت ۳:۳۰ بامداد و در پنجمین سالگرد برجام به‌صورت خودکار برداشته می‌شود.  به گزارش خبرگزاری فارس، در این رابطه علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیات ایران در سازمان ملل به نشریه «نیوزویک» گفت که با پایان تحریم تسلیحاتی، جمهوری اسلامی به‌دنبال خرید و فروش سلاح با تعدادی از شرکای بین‌المللی خود است. با توجه به بی‌توجهی به درخواست آمریکا در سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، نماینده کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی گفت که عدم حمایت از ابتکار آمریکا بیانگر موضع این کشور در مقابل جامعه بین‌المللی است.

میریوسفی گفت: «این کاملا آشکار است که سازمان ملل و اکثریت قاطع کشورهای عضو، سیاست موسوم به فشار حداکثری آمریکا بر ایران را رد کرده‌اند و تلاش این کشور برای نقض بیشتر برنامه جامع اقدام مشترک و قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به انزوای این کشور منجر شده است.»

گزینه‌های ایران برای معامله تسلیحاتی

میریوسفی در پاسخ به این سوال نیوزویک که آیا ایران هیچ کشور به‌خصوصی را برای معامله تسلیحاتی در ذهن دارد، پاسخ داد ایران گزینه‌هایی در این زمینه در اختیار دارد که از روز یکشنبه آغاز خواهد شد. سخنگوی هیات ایران در سازمان ملل ادامه داد: «ایران دوستان و شرکای تجاری زیادی داشته و صنعت تسلیحاتی داخلی قدرتمندی برای تامین نیازمندی‌های دفاعی خود در برابر تهاجم‌های خارجی دارد.» این دیپلمات ایرانی اضافه کرد: «براساس جدول زمانی که در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده، ایران روز ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) از محدودیت‌های تسلیحاتی رها خواهد شد و به‌صورت طبیعی از آن تاریخ ما براساس منافع ملی خود با دیگر کشورها در این زمینه تجارت خواهیم کرد.»

برنامه همکاری نظامی با روسیه

همچنین در این خصوص کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با بیان اینکه برنامه‌ای درخصوص همکاری‌های نظامی ایران و روسیه تهیه کرده‌ایم که با گذشت زمان اجرا خواهد شد، گفت: «از بعد از ۲۷ مهر ماه اگر نیازی به خرید برخی تسلیحات داشته باشیم، هیچ محدودیتی برای ما وجود نخواهد داشت.»

به گزارش خبرگزاری فارس، کاظم جلالی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفاکس روسیه در رابطه با پایان تحریم تسلیحاتی ایران و دست رد جامعه جهانی به درخواست آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها گفت: «جامعه جهانی توانست در این مساله با آمریکایی‌ها مقابله کند و روسیه و چین تلاش‌های زیادی از خود نشان دادند. طی دهه‌های گذشته و از زمان جنگ تحمیلی از جانب صدام حسین، در آن زمان بسیاری از کشورها از او حمایت می‌کردند و ما در دریافت تسلیحات و تجهیزات جنگی محرومیت‌های زیادی را تحمل کردیم. آن زمان برای ما روشن شد که لازم است خودمان در این صنعت سرمایه‌گذاری کنیم و در زمینه دفاعی آماده باشیم. به همین دلیل توانایی خودمان در زمینه تولید تسلیحات نظامی و تجهیزات جنگی در داخل کشور را افزایش دادیم و اکنون کاملا در بسیاری از صنایع خودکفا هستیم.» جلالی با اشاره به اینکه ایران به‌طور قطع با کشورهای علاقه‌مند در حوزه همکاری‌های فنی- نظامی و در مساله خرید تجهیزات لازم برای کشورمان، همکاری خواهد کرد، افزود: «برای ما محدودیتی وجود نخواهد داشت و ما با تدبیر از این مساله استفاده خواهیم کرد.» سفیر ایران در مسکو درباره اینکه آیا درحال‌حاضر برنامه مشخصی در حوزه همکاری‌های فنی و نظامی بین مسکو و تهران وجود دارد؟ اظهار کرد: «ما روابط خیلی خوبی با مسکو داریم و روسیه کمک زیادی به ما کرد و با قطعنامه آمریکایی‌ها مقابله کرد و به آن رای منفی داد و ما رایزنی‌های بسیار نزدیکی را برای این مساله انجام می‌دهیم. درخصوص همکاری‌های نظامی باید بگویم که البته ما برنامه‌ای در این رابطه تهیه کرده‌ایم و ان‌شاءالله این برنامه‌ها با گذشت زمان اجرا خواهند شد.»

وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه وضعیت مالی در ایران در شرایط تحریم‌های بی‌سابقه به تهران اجازه خرید تسلیحات را می‌دهد؟ عنوان کرد: «در بسیاری از حوزه‌های تامین تجهیزات نظامی توانسته‌ایم به سطح بالایی دست یابیم. علاوه بر آن پتانسیل صادرات تجهیزات نظامی خودمان را نیز داریم. با احتساب رفع محدودیت‌ها ما خواهیم توانست تسلیحات خود را صادر کنیم، می‌توانیم آنها را بفروشیم و سود خود را از آن کسب کنیم. اگر نیازی به خرید برخی تسلیحات داشته باشیم، هیچ محدودیتی برای ما وجود نخواهد داشت و ما آماده خواهیم بود که در این حوزه کار کنیم.»

ایران هنوز رسما هیچ‌گونه توافق تسلیحاتی را با کشوری اعلام نکرده اما مقامات بارها درباره چشم‌انداز چنین تجارتی با روسیه و چین اظهارنظر کرده‌اند. همچنین سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با سپری شدن بازه زمانی پنج‌ساله و خاتمه یافتن محدودیت‌های مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱، هیچ‌گونه مانع مشروع و قانونی در همکاری‌های نظامی و تعاملات مالی مرتبط با آن بین ایران و پاکستان وجود ندارد.»

آمادگی مسکو

در همین رابطه سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه در نشست خبری روزانه بر همکاری نظامی کشورش با ایران بعد از انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، ماریا زاخارووا که در کنفرانس خبری روزانه صحبت می‌کرد تصریح کرد: محدودیت‌های تسلیحاتی اعمال‌شده علیه ایران ارتباطی با حل‌وفصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران ندارد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: «همان‌طور که می‌دانید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ ممنوعیت تسلیحاتی علیه ایران وضع نکرد.» زاخارووا تاکید کرد: «همه طرف‌ها از ابتدا می‌دانستند که این محدودیت‌ها هیچ ارتباطی با مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران نداشتند.» سخنگوی وزارت‌خارجه روسیه تصریح کرد ایران یکی از شرکای قابل اتکای روسیه در بسیاری از زمینه‌های همکاری است.

او گفت: «ما اطمینان داریم که تمامی احتمال‌های ناشی از انقضای مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که مربوط به همکاری‌های

فنی-نظامی با ایران هستند به‌صورت مقتضی در نظر گرفته شده و در راستای نفع دوجانبه و منافع مردم هر دو کشور مورد استفاده قرار خواهند گرفت.» سخنگوی وزارت‌خارجه روسیه همچنین با اشاره به حمایت «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه از رفع محدویت‌های تسلیحاتی علیه ایران تصریح کرد: مسکو بر اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق هسته‌ای برجام تاکید دارد.