جزئیات جدید جریمه متخلفان کرونایی

پیش از این روز ۱۴مهر ماه ویروس کرونا جان ۲۳۵ نفررا دریک روز در کشور گرفته بود که بالاترین آمار مرگ کرونایی در کشور محسوب می‌شد. تا پیش از این تاریخ نیز بیشترین رقم مربوط به جان‌باختگان کرونا مربوط به ۳۱ تیرماه بود که در یک روز ۲۲۹ نفر در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

مرگ کرونایی در ایران، برای نخستین بار ۱۶ فروردین‌ماه با جان‌باختن ۱۵۶ نفر رکورد زد، دومین بار ۱۳ تیرماه، تعداد قربانیان مبتلا به کرونا در یک شبانه‌روز به ۱۶۲ مورد رسید و رکورد جدیدی به ثبت رسید. دو روز بعد یعنی ۱۵ تیرماه، وزارت بهداشت از درگذشت ۱۶۳ مبتلا به کرونا در یک شبانه‌روز خبر داد و به این ترتیب سومین رکورد مرگ‌ومیر کرونایی در روز ۱۵ تیرماه ثبت شد. گرچه این رکوردها به ترتیب در روزهای ۱۷ تیرماه با ۲۰۰ قربانی و ۱۹ تیرماه با ۲۲۱ قربانی برای چهارمین و پنجمین بار شکسته شد، اما گزارش رسمی روز ۳۱ تیرماه وزارت بهداشت از درگذشت ۲۲۹ مبتلا حکایت داشت. به این ترتیب، کرونا در ایران از ابتدای شیوع تا روز گذشته  ۸بار رکورد شکسته که ۵ نقطه اوج آن درتیرماه و سه نقطه آن در مهر ماه با میزان ۲۳۹نفر در ۱۶مهر ماه، ۲۳۰ نفر در ۱۷مهر ماه و ۲۵۱ نفر در ۲۰مهر (روز گذشته) بوده است.

در این میان هرچند آمار مرگ‌های کرونایی در کشور در موج سوم کرونا افزایش چشم‌گیری پیدا کرده اما مطابق برخی پیش‌بینی‌های سایت‌های اپیدمیولوژیک دانشگاه‌های معتبر دنیا آمار روزانه مرگ‌ومیر ایران در آذرماه ممکن است به ۹۰۰ نفر در روز هم برسد. رقمی که می‌تواند فاجعه‌ای انسانی را رقم بزند. به‌رغم این پیش‌بینی‌ها مقامات کشور امیدوارند با مقررات تازه‌ای که از روز شنبه در تهران وضع کرده‌اند و همچنین اعمال محدودیت‌هایی در برخی استان‌ها بتوانند سیرصعودی ابتلا به کووید-۱۹ را کنترل کنند یا دست‌کم از میزان مبتلایان به این ویروس بکاهند.

راه پایان دادن به مرگ‌های کرونایی

درهمین ارتباط روز گذشته پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران، با تشریح شرایط فعلی که بیماری کرونا در بیمارستان‌ها ایجاد کرده است، اظهار کرد: برای پایان دادن به آمار بالای فوتی‌های کرونایی، تعطیلی ۲ تا ۳ هفته‌ای نیاز است.

وی درباره تاثیر محدودیت دو هفته‌ای اعمال شده در تهران بر کاهش آمار کرونا نیز تصریح کرد: این محدودیت‌ها صوری است و اصلا در بهبود شرایط تاثیری ندارد. بستن باغ وحش و استخرهای شنا که در سال‌های پیش هم در این فصل سرد مراجعه‌کننده‌ای نداشته چه تاثیری در بهبود شرایط خواهد داشت؟ می‌بینید که جاده‌ها همچنان باز است و مردم به سفر می‌روند و محدودیتی اعمال نمی‌شود.

جزئیات چگونگی اخذ جریمه از متخلفان

درهمین حال به‌دنبال اعلام جریمه برای افرادی که در پایتخت ماسک نمی‌زنند یا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند روز گذشته معاون وزیر بهداشت جزئیات اخذ جریمه‌های تخلفات کرونایی راتشریح کرد. به گزارش «ایسنا» علیرضا رئیسی درباره محل پرداخت جریمه‌های کرونایی گفت: فرد پس از آنکه تخلف کرد بدهکار شناخته می‌شود و باید بدهی خود را به حساب وزارت بهداشت واریز کند. این بدهی الزاما قرار نیست از یارانه‌های افراد اخذ شود و به‌شیوه‌های دیگر نیز می‌تواند پرداخت شود. این پول صرفا باید برای مقابله با کرونا هزینه شود و نه در مبادی دیگر.

وی با تاکید بر اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا به خاطر پول کسی را جریمه نمی‌کند، گفت: در کنار چنین برخوردهای قهری صحبت‌هایی را نیز کرده‌ایم تا از افرادی که پس از بیماری در منزل می‌مانند حمایت کنیم به‌شکلی که یا وسایل حفاظت فردی رایگان در اختیارشان قرار دهیم یا درمانشان به‌شکل رایگان صورت گیرد. البته تصمیم‌گیری در مورد این موضوع هنوز قطعی نیست. وی افزود: از تمامی آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی که تست PCR را انجام می‌دهند خواسته‌ایم که تمام تست‌های اخذ شده را در سامانه وزارت بهداشت ثبت کنند، بنابراین ما نسبت به ابتلای افراد مطلع خواهیم بود. از سوی دیگر فرد مبتلا با نصب اپلیکیشن ماسک روی گوشی خود ردیابی می‌شود. همچنین یکی از مهم‌ترین مبادی در شناسایی متخلفان مراقبین سلامت و بهورزان هستند که اطلاع مستقیم از جمعیت تحت پوشش خود دارند.  به گزارش «ایرنا» رئیسی گفت: در مورد افرادی که در خیابان تردد می‌کنند، چند مکانیزم وجود دارد، پلیس و بازرسان قطعا افراد را جریمه می‌کنند، دوربین‌های راهنمایی و رانندگی با چهره‌نگاری و کدملی از همان سیستم که برای حجاب استفاده می‌شود برای ماسک هم استفاده می‌کنند. کد ملی همه افراد را دارند و می‌دانند کجا زندگی می‌کنند. برای افراد پیام می‌آید و جرایم به حساب وزارت بهداشت واریز می‌شود و برای مدیریت کرونا استفاده می‌شود. وی افزود: خودروهای شخصی جریمه نمی‌شوند، اما اگر فرد از خودرو پیاده شد و ماسک نداشت. جریمه می‌شوند. شماره حساب وزارت بهداشت به دولت اعلام شده، چند راه پیش‌بینی شده افرادی که جریمه می‌شوند به دولت بدهکار می‌شوند. افراد از طرق مختلف می‌توانند پرداخت کنند و ممکن است روی قبوض بیاید.

اخذ جریمه از محل یارانه افراد

شنبه‌شب نیز ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در یک برنامه تلویزیونی درباره مصوبه جریمه افراد فاقد ماسک گفت: جریمه افراد در خیابان از آنها اخذ نمی‌شود، جریمه افرادی که با استفاده از موبایل شناسایی ‌‌شوند به قبض موبایل آنها منتقل می‌‌شود و باید تا دو هفته آن را پرداخت کنند؛ اگر پرداخت صورت نگیرد از یارانه کسر خواهد شد.

همزمان سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: رئیس‌جمهوری و ما اعتقاد داریم که نباید از شیوه‌های پلیسی و سخت برای اعمال شیوه‌نامه‌های بهداشتی کرونا استفاده کرد، اما هیچ کدام از کشورهای مدعی دموکراسی را در طول این سال‌ها نمی‌شناسید که اپیدمی را با خواهش و تمنا جمع کرده باشد. به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: بیش از هفت هزار بازرس بهداشت محیط داریم و اگر برای همه کسبه و اماکن عمومی و ترمینال‌ها قرار باشد بسیج کنیم، این هفت هزار نفر کافی نیست. وزیر بهداشت افزود: خواهش کردیم از نیروی انتظامی و بسیج و همه دستگاه‌ها به‌عنوان ضابط به ما کمک کنند و جرایم سخت‌تر اعمال شود. قرار بر این شد که این اقدام از تهران آغاز شود و از هفته‌های بعد به کلان‌شهرهای دیگر نیز توسعه داده ‌شود.

دگرگونی ویروس کرونا

نمکی همچنین با بیان اینکه در شرایط بسیار سختی هستیم، گفت: ویروس کرونا دچار دگرگونی‌هایی شده است. هنوز دگرگونی‌های ویروس کرونا باعث نشده که در بیماری‌زایی اتفاقی افتاده باشد و فقط در سرعت انتشار تاثیر گذاشته و جوانان را بیشتر گرفتار می‌کند.

تکذیب پرشدن تخت‌های بیمارستان

وزیر بهداشت گفت: خبرهایی به گوش مردم می‌رسانند که بیمارستان‌ها پر شده و از پذیرش بیمار معذور هستند. این موضوع اصلا صحت ندارد. دو روز پیش ‌بالای ۵ هزار و ۲۰۰ تخت در تهران پر شد و این عدد برای ما نگران‌کننده است. این به این معنی نیست که برای پذیرش بیماران تخت خالی نداریم و از طرفی به این معنی نیست که چون تخت خالی داریم، زودتر بیمار شویم.

جولان کرونا درکدام مناطق تهران ؟

درهمین حال با توجه به بحرانی بودن وضعیت تهران ازنظر ابتلا به کرونا، حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از انجام تحقیقاتی در تهران خبر داد که براساس آن اپیدمی ابتدا در شرق تهران متمرکز بوده اما کم کم به سمت مرکز شهر تهران گسترش پیدا کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس وی افزود: ‌البته هنوز شرق تهران نیز آلوده است اما در غرب تهران و شمال غرب آن وضعیت اپیدمی را خیلی به‌صورت حاد نمی‌بینیم؛ درحالی‌که در شرق، ‌مرکز و جنوب تهران وضعیت بدتر است. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، جلیل کوهپایه‌زاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: نیمی از آمار مرگ‌ومیر بیماران کرونایی کشور مربوط به استان تهران است.

میانگین کشوری کرونا

درهمین حال براساس گزارش روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، ۲۵۱ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۸ هزار و ۵۴۴ نفر رسید. به گزارش خبرگزاری فارس، سیماسادات لاری همچنین از ابتلای ۳ هزار و ۸۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور و بستری شدن یک هزار و ۷۲۴ نفر از آنها خبر داد. وی افزود: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۵۰۰ هزار و ۷۵ نفر رسیده است. به گزارش «ایرنا» لاری اظهار کرد: در هفته سوم مهر ماه، میانگین بروز موارد بستری در کشور در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، عدد ۱۹/ ۱۵ و متوسط بروز موارد مرگ‌ومیر ۲/ ۲۰ در هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده که در برخی استان‌ها مانند قم، نرخ بروز بستری و مرگ‌ومیر دارای اختلاف بسیار زیاد با میانگین کشوری است.