مجلسی‌ها در شرایطی این بازدید را ترتیب دادند که هر روز خبر ابتلای یکی از نمایندگان به این ویروس رسانه‌ای می‌شود و در روزهای اخیر خبرهایی هم مبنی بر ابتلای محمدباقر قالیباف رئیس مجلس منتشر شده بود. هرچند خبر ابتلای قالیباف ساعاتی بعد از انتشار تکذیب شد اما مجلس به دلیل فضای فیزیکی پارلمان با حضور حدود ۲۹۰ نماینده در جلسات علنی، به خودی خود یکی از مکان‌های پرتجمع و خطرناک کرونایی به‌شمار می‌رود و حضور نمایندگان در فضای بیمارستانی، خطر ابتلای آنان را افزایش می‌دهد.  گرچه وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا بارها به مردم درباره حضور در هر تجمعی هشدار می‌دهند، نمایندگان به‌صورت جمعی برای بازدید در بیمارستان‌های کرونایی حاضر می‌شوند و این سوال در اذهان شکل می‌گیرد که آیا این بازدید‌ها فایده‌ای در پی دارد و به بهبود وضعیت درمانی کشور کمک می‌کند؟

این موضوعی است که درباره محمدباقر قالیباف نیز مطرح شد. او ۱۴ مهرماه از بیمارستان امام خمینی(ره) که این روزها به یکی از بیمارستان‌های معین برای درمان بیماران کرونایی تبدیل شده بازدید کرد و همین موضوع سبب شد که ستاد ملی کرونا از حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه سران قوا که قرار بود فردای آن روز (سه‌شنبه ۲۰ مهر) برگزار شود، جلوگیری کرد. این دستور ستاد به روحانی، جلسه سران به میزبانی مجلس را لغو کرد و این آغاز حاشیه‌هایی بود که جدال لفظی روسای دو قوه مقننه و مجریه را نیز در پی داشت.  درحالی‌که قالیباف در دفاع از خود، بازدید از بیمارستان امام(ره) را حداقل کاری عنوان کرد که می‌توانست انجام دهد و افزود: عقلانیت این است که به پرستاران و پزشکان خداقوت بگوییم، حسن روحانی در جلسه چهارشنبه گذشته هیات دولت، از اقدام خود برای اجتناب از حضور درجلسه سران قوا دفاع و تاکید کرد که همه مردم و مسوولان بدون استثنا باید تابع دستورات ستاد ملی کرونا باشند، هیچ استثنایی نداریم. او همچنین گفت که این تاکید رهبری معظم انقلاب، قانون کشور، وظیفه ملی و قانونی و شرعی ما است. رئیس‌جمهوری در ادامه افزود: در تمام مواردی که در طول این مدت شک کردم، خودم از ستاد ملی کرونا سوال کردم. گفتم که این کار را بکنم یا نکنم. این جلسه را بگذارم یا نگذارم. این اجتماع را انجام بدهم، این سمینار باشد یا نباشد، هر چه آنها دستور دادند، عمل کردم. این وظیفه دینی و شرعی ماست و همه باید عمل کنیم. کسی نمی‌تواند وسط مسیل بایستد و صدای سیل را هم بشنود و بگوید تو می‌ترسی وسط رودخانه بیایی، خوب آب می‌آید و او را می‌برد. زلزله تکان می‌دهد، می‌گوید می‌ترسی زیر سقف باشی، خوب برو بیرون؛ می‌گوید من نمی‌ترسم می‌خواهم زیر سقف باشم. خوب باش. سقف می‌آید روی سرت. روحانی تصریح کرد: باید به عقل، به دستورات شرع و پروتکل‌ بهداشتی‌مان عمل کنیم.

در شرایطی که اقدام رئیس مجلس از منظر بسیاری افراد خلاف دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا بود و سیل انتقادات را به سوی قالیباف روانه کرد، اما مجلسی‌ها از اقدام قالیباف دفاع می‌کنند و تعدادی از نمایندگان نیزپا جای پای او گذاشته و به بازدید از بیمارستان رسول اکرم تهران و ملاقات با بیماران کرونایی رفتند؛ موضوعی که بسیاری، ضرورت آن را زیرسوال برده و بر نمایشی بودن این اقدامات تاکید دارند و ابتلای یکی از سران به کرونا را برای کشور پرهزینه می‌دانند. در مقابل، منتقدان نیز عدم حضور رئیس‌جمهوری در برخی جلسات از جمله جلسه رای اعتماد به وزیر صمت و همچنین لغو جلسه سران قوا را حفاظت از جان خود تعبیر کردند. با همه آنچه گفته شد، مجلسی‌ها درحالی بازدید از بیماران کرونایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند که در روزهای گذشته، ابتلای دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده به یکی از موضوعات مهم در دنیا تبدیل شده و بیش از همه انتقادات را از این منظر به سوی ترامپ روانه کرده که همواره از رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی اجتناب کرده است.

عبدالحسین روح‌الامینی، نماینده تهران و عضو کمیسیون بهداشت مجلس که ازجمله نمایندگان بازدیدکننده از بیمارستان رسول اکرم تهران بود، درباره این بازدید با تاکید بر اینکه نظام بهداشت و درمان استان تهران باید یکپارچه و مدیریت شود، بر ضرورت توجه به فوریت‌های الزام‌آور برای جلوگیری از شیوع و گسترش بیشتر ویروس کرونا تاکید کرد.  در این بازدید سیدمحمود نبویان، سید احسان خاندوزی، عبدالحسین روح‌الامینی، ابوالفضل عمویی، فاطمه قاسم‌پور، اقبال شاکری و همچنین امیرحسین باقرنژاد دبیر اجرایی مجمع نمایندگان استان تهران حضور داشتند.