روحانی با اشاره به تماس‌های خود با سران دو کشور آذربایجان و ارمنستان و تاکید بر ضرورت حفظ امنیت مرزهای ایران و جان هموطنان ساکن در مناطق مرزی ابراز کرد: صلح در منطقه برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. رئیس‌جمهور همچنین با ابراز نگرانی از حضور و مشارکت برخی گروه‌های تروریستی در درگیری منطقه قره‌باغ تاکید کرد: حضور تروریست‌ها می‌تواند هم برای ایران و روسیه و هم کل منطقه خطرناک باشد. رئیس‌جمهور روسیه در این تماس تلفنی که بیش از یک ساعت به طول انجامید، ضمن تشریح اقدامات این کشور برای حل مناقشه قره‌باغ خاطرنشان کرد: نگرانی‌های ایران از این بحران منطقه‌ای را درک می‌کنیم و علاقه‌مند به همکاری با تهران برای حل‌وفصل این درگیری از مسیر مذاکره و گفت‌وگو هستیم. ولادیمیر پوتین تصریح کرد: مواضع ایران در مسائل منطقه از جمله بحران قره‌باغ از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است و از ادامه رایزنی با تهران برای حل‌وفصل موضوع استقبال می‌کنیم. در ادامه گفت‌وگو تلفنی برخی مسائل مهم در همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های اقتصادی و بازرگانی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. روسای جمهوری ایران و روسیه در گفت‌وگوی تلفنی خود همچنین به مساله مبارزه با انتشار ویروس کرونا ازجمله دورنمای همکاری در مورد واکسن روسی اسپوتنیک وی توجه خاص کردند. روحانی شصت‌وهشتمین سالروز تولد پوتین را که دو روز پیش برگزار شد به‌وی تبریک و شادباش گفت. دو طرف توافق کردند به تماس‌های خود ادامه دهند. مذاکرات ماراتن‌گونه وزیران‌خارجه ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه پس از حدود ۱۲ ساعت به جنگ ۱۲ روزه  در بامداد شنبه خاتمه داد و طرفین در مورد یک سند مشترک و برقراری آتش‌بس در منطقه قره‌باغ توافق کردند. طی این مذاکرات طولانی که بامداد روز شنبه در مسکو به پایان رسید، باکو و ایروان در مورد آتش‌بس در قره‌باغ از ساعت ۱۲:۰۰ شنبه ۱۰ اکتبر(۱۹ مهر) توافق کردند. دولت روسیه بامداد شنبه اعلام کرد که وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از مذاکراتی در مسکو، بر سر آتش‌بس در منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» توافق کرده‌اند. «سرگئی لاوروف» وزیرخارجه روسیه بعد از نشست سه‌جانبه روز جمعه در مسکو که ۱۰ ساعت به طول انجامید، با قرائت بیانیه مشترک این نشست گفت براساس توافق طرفین، آتش‌بس در قره‌باغ از ظهر روز شنبه دهم اکتبر آغاز خواهد شد. در همین حال، منابع خبری از اجرایی شدن آتش‌بس در منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» بعد از توافق شکل گرفته میان جمهوری آذر‌بایجان و ارمنستان خبر داده‌اند. درگیری‌های شدید نظامی در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» از ۱۳ روز پیش (پنجم مهر) میان ارتش جمهوری آذربایجان و ارتش ارمنستان آغاز و سپس به داخل شهرها کشیده شد. شامگاه پنج‌شنبه بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، وزیران خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان را برای گفت‌وگو بر سر مناقشه قره‌باغ به مسکو دعوت کرد.

استقبال ظریف از توقف درگیری‌ها

همزمان «محمدجواد ظریف» وزیرخارجه ایران در توییتی نوشت: ایران از توقف درگیری‌ها در قره‌باغ کوهستانی به‌عنوان گامی به سوی صلح استقبال می‌کند. به گزارش خبر‌گزاری فارس، ظریف در این خصوص نوشت: ایران از توقف درگیری‌ها در قره‌باغ کوهستانی به‌عنوان گامی به سوی صلح استقبال می‌کند. ما از همسایگان خود جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌خواهیم که براساس احترام به قوانین بین‌المللی و تمامیت ارضی در گفت‌وگوهای جدی شرکت کنند. از تلاش‌های سازنده همسایگان روس خود قدردانی می‌کنیم.

حمید بعیدی‌نژاد نیز روز شنبه در پی مذاکرات مسکو درباره مناقشه قره‌باغ در توییتی نوشت: بعد از ۱۰ ساعت مذاکره، جمهوری آذربایجان و ارمنستان موافقت کردند که از روز شنبه آتش‌بس را آغاز کنند تا به مجروحان رسیدگی شود و اسیران دو ‌طرف مبادله شوند. بعد از این مرحله قرار است دو طرف به گفت‌وگو پیرامون محتوای اختلافات خود بپردازند. او در توییتی دیگر افزود: جمهوری اسلامی ایران این تصمیم صحیح را اقدامی در جهت رفع تنش و ایجاد آرامش در منطقه می‌داند و از آن استقبال کرده است. بعیدی‌نژاد تاکید کرد: آتش‌بس باعث حفظ جان انسان‌های بی‌گناه شده و این فرصت را به طرفین می‌دهد که گفت‌وگوهای خود برای حل بحران را براساس اصول مسلم حقوق بین‌الملل ادامه دهند.