جدال لفظی روحانی و قالیباف

ماجرا دوشنبه هفته پیش آغاز شد. زمانی که محمد باقر قالیباف رئیس مجلس از بیمارستان امام خمینی (ره)که این روزها به یکی از بیمارستان‌های معین برای درمان بیماران کرونایی تبدیل شده است بازدید کرد و حتی در بخش بیماران بدحال کرونایی حضور یافت. به‌دنبال این بازدید بود که رئیس‌جمهوراز شرکت دردومین جلسه سران قواکه قرار بودروزسه‌شنبه یعنی یک روزپس از حضور قالیباف دربیمارستان تشکیل شودخودداری کرد.اقدامی که البته با انتقاد تندو تیز منتقدان دولت وازسوی دیگر موافقان به‌دلیل شرایط بحرانی پایتخت از نظر شیوع کرونا همراه شد. منتقدان عدم حضور رئیس‌جمهور در میان مردم را حفاظت ازجان خود تعبیر کردند و موافقان نیز عملکردرئیس مجلس را نمایشی انتخاباتی تلقی کردند.

پس ازآن روز چهارشنبه هفته گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری درجلسه هیات دولت از اقدام خودبرای عدم حضورش درجلسه سران قوا دفاع و تاکید کرد که همه مردم و مسوولان بدون استثنا باید تابع دستورات ستاد ملی کرونا باشند، هیچ استثنایی نداریم. او همچنین گفت که این تاکید رهبری معظم انقلاب، قانون کشور، وظیفه ملی و قانونی و شرعی ما است.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی درادامه با بیان اینکه همه باید پروتکل‌ها‌ را رعایت کنیم و هیچ‌کس نمی‌تواند از این پروتکل‌ها تخلف کند گفت:خداوند به ما عقل داده، با عقل موظف هستیم جان خود و دیگران را حفظ کنیم. خود شرع و قانون و شرایط بهداشت جهانی هم همین را به ما می‌گوید.

رئیس‌جمهوری در ادامه اظهار کرد: در تمام مواردی که در طول این مدت شک کردم، خودم از ستاد ملی کرونا سوال کردم. گفتم که این کار را بکنم یا نکنم. این جلسه را بگذارم یا نگذارم. این اجتماع را انجام بدهم، این سمینار باشد یا نباشد، هر چه آنها دستور دادند، عمل کردم. این وظیفه دینی و شرعی ماست و همه باید عمل کنیم. کسی نمی‌تواند وسط مسیل بایستد و صدای سیل را هم بشنود و بگوید تو می‌ترسی وسط رودخانه بایستی، خوب آب می‌آید و او را می‌برد. زلزله تکان می‌دهد، می‌گوید می‌ترسی زیر سقف باشی، خوب برو بیرون؛ می‌گوید من نمی‌ترسم می‌خواهم زیر سقف باشم. خوب باش. سقف می‌آید روی سرت. روحانی تصریح کرد:باید به عقل، به دستورات شرع و پروتکل‌ بهداشتی‌مان عمل کنیم. پیش ازسخنان رئیس‌جمهور، علی ربیعی سخنگوی دولت وعلیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری به حضور قالیباف در بیمارستان بیماران کرونایی انتقاد کرده و برضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرده بودند.

دفاع قالیباف

به‌دنبال این واکنش‌ها وبه خصوص سخنان رئیس‌جمهور، رئیس مجلس نیزهمان روز چهارشنبه به دفاع از عملکرد خود پرداخت. او در جلسه بررسی مسائل نظام سلامت کشور که در مجلس پیرامون وضعیت اپیدمی کرونا برگزار شده بود، گفت: یک عقل معاد داریم یک عقل معاش؛ در مبارزه با کرونا پرستاران و پزشکان با عقل معاد کار کردند نه با عقل معاش، آن چیزی که ما را از جنگ اقتصادی و کرونا بیرون می‌برد وحدت و صمیمیت و پرهیز از اختلاف است. نباید موضوعاتی جز آنچه را مشکل مردم است، به میان آوریم. به گزارش «ایسنا»،رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه جز حل مشکلات مردم به چیزی فکر نکنیم، ادامه داد: بازدید ما از بیمارستان امام(ره)، حداقل کاری بود که می‌توانستیم انجام دهیم، ما در نظارت میدانی، همه پروتکل‌ها را رعایت کردیم. فرمانده ستاد مقابله با کرونا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و رئیس بیمارستان حاضر بودند و بر رعایت پروتکل‌ها نظارت کردند.

قالیباف تصریح کرد: ۳۰ هزار پرستار ما کرونا گرفتند. اینها با عقل معاد کار کردند. برخی از پرستاران از اسفند ماه سال گذشته کارانه نگرفتند و الان در خط مقدم هستند. این روند باید تغییر کند. وقتی سیل کرونا آمد، کادر درمانی ما در مقابل سیل با عقل معاد ایستادند. عقلانیت این است که لااقل به پرستاران و پزشکان خداقوت بگوییم. وی افزود: کرونا باید اولویت اول دولت، مجلس وقوه قضائیه باشد. اگر همه بار را روی دوش کادر درمان بیندازیم قطعا مشکلات حل نخواهد شد. رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما دنبال حال‌گیری و مچ‌گیری نیستیم. باید شبانه روزی برای پیگیری مشکلات مردم کار کنیم. دغدغۀ همۀ نمایندگان در تمامی حوزه‌های انتخابیه مساله کرونا خواهد بود و در همه نظارت‌های میدانی حضور در کنار کادر درمان را در دستور کار خواهیم داشت؛ همه پروتکل‌ها را رعایت خواهیم کرد ولی این به معنی نرفتن و کار نکردن نیست.

پاسخ رئیس حوزه ریاست مجلس

همزمان بابک نگاهداری رئیس حوزه ریاست مجلس نیز درباره لغو نشست روز سه‌شنبه سران قواکه قرار بود به میزبانی رئیس مجلس درمجلس شورای اسلامی برگزار شود گفت: مجلس نه تنها در جریان موضوع لغو جلسه سران قوا نبود بلکه تدابیر لازم برای برگزاری جلسه را نیز فراهم کرده بود. به گزارش «ایسنا»، مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس گفت: پیرو اعلام دفتر ریاست‌جمهوری مبنی بر برگزاری نشست سران قوا به میزبانی قالیباف در محل مجلس شورای اسلامی در روز سه‌شنبه (۱۵ مهرماه) و اتخاذ تدابیر و انجام آمادگی‌ها از سوی مجلس شورای اسلامی در این زمینه، اما به یکباره در بعد از ظهر روز دوشنبه طی تماس تلفنی آقای واعظی اعلام شد که با توجه به نظر ستاد کرونا، روحانی ریاست محترم جمهوری در این نشست حضور نخواهند یافت و برگزاری جلسه را به زمان دیگری موکول کردند.

پاسخ واعظی

به رغم این واکنش‌ها از سوی مجلس، روز گذشته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با«ایلنا»،تصریح کرد: خرداد امسال معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان به همه بیمارستان‌های کشور اعلام کرد که ملاقات‌ بیماران کرونایی ممنوع است. حالا یک شخصی رعایت نمی‌کند خودش تصمیم گرفته است، اما اینکه بیاید در یک جلسه، دو قوه دیگر را مبتلا کند، کار درستی نیست. رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما که در ستاد ملی مبارزه با کرونا نمی‌توانیم مرتب هر روز با نماینده یا رئیس مجلس درگیری به وجود بیاوریم برای اینکه پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند و یا نمی‌کنند؛ چرا که این وظیفه خود ما است که پروتکل‌ها را رعایت کنیم. وی با بیان اینکه امروز در کشور مشاهده می‌کنیم بیش از هر شخص دیگری مقام معظم رهبری پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، گفت:چگونه می‌شود سران سه قوه و دیگران با افتخار کارهای دیگری ‌کنند و بگویند‌ آن فردی که رعایت می‌کند جانش را دوست دارد؟

وی تاکید کرد: مگر تمام پزشکان و پرستاران عزیز ما «گان» ندارند؟ مگر «ماسک» نمی‌زنند؟ چرا تمامی این کارها را رعایت می‌کنند، اتفاقا ماسک مخصوص می‌زنند و گان می‌پوشند؛ پس چرا تعدادی از این عزیزان کرونا گرفتند؟ وی ادامه داد: امروز در آمریکا ترامپ به کرونا مبتلا شده است، آیا برایش افتخار است؟ یا اینکه می‌گویند کسی که نتوانسته خودش را اداره کند، می‌تواند کشور را اداره کند؟

پیش ازاین روز چهارشنبه هفته پیش واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت بابیان اینکه پیش ازاین هم لغو جلسه سران قوا سابقه داشته است گفته بود اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است،در مجالس قبلی دو یا سه نفر بودند که از الفاظ نامناسب استفاده کرده و تند بودند، ولی در مجلس اخیرا تعداد آنها بیشتر شده است و این نوع ادبیات موجب تفرقه می‌شود. به گزارش «ایرنا»، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری همچنین گفت: برخی نمایندگان به اسم رسیدگی به مشکلات مردم، سفرهای تبلیغی خود را آغاز کرده‌اند، آنها با وعده‌ها و حرف‌های تبلیغاتی، ‌انتظارات مردم را بالا می‌برند، در حالی که می‌دانند منابع کشور محدود است.