جنجال برسر یک غیبت

اما پیش از آنکه حضور رئیس‌جمهور در جلسه سران قوا کنسل شود، حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در بیمارستانی که عمده بیماران آن را مبتلایان به کرونا تشکیل می‌دهند، منجر به جدال لفظی بین منتقدان و موافقان این اقدام در فضای مجازی شده بود تا آنجا که منتقدان این اقدام رئیس مجلس را در شرایط کنونی که کشور از نظر وضعیت بیماری کرونا در شرایط بسیار بحرانی به‌سر می‌برد شوی تبلیغاتی او برای کاندیداتوری احتمالی‌‌اش در انتخابات ۱۴۰۰ توصیف کرده و حضور دوربین‌های صداوسیما را دلیلی بر بازدیدی از قبل برنامه‌ریزی شده دانستند. پیش از این هم سفرهای استانی قالیباف ازسوی بسیاری به کارهای انتخاباتی او تعبیر شده بود. همچنان که چند روز پیش حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در توییتی خطاب به رئیس مجلس با بیان اینکه سفرها را زود شروع نکرده‌اید؟ به نوعی آن را حرکتی برای دیده شدن تفسیر کرده بود. در پاسخ به این توییت اردشیر مطهری، نماینده مجلس یازدهم در توییتی با هشتگ‌های زخم بستر و حرف مفت با لحنی بسیار تند به آشنا پاسخ داده بود. در کنار او سیدمحمود رضوی، مشاور رسانه‌ای قالیباف نیز از رئیس‌جمهور خواسته بود تا کمی از کاخ سعدآباد بیرون بیاید و به میان مردم برود.

اما به‌دنبال بازدید روز دوشنبه رئیس مجلس از بخش ICU کرونای بیمارستان امام خمینی(ره) و عدم‌حضور رئیس‌جمهور در جلسه سران قوا به‌دلیل احتمال انتقال بیماری، جدال لفظی مخالفان و موافقان این دو مقام بلندپایه کشور در فضای مجازی بالا گرفت و به برخی نمایندگان مجلس تسری پیداکرد.

احمدامیرآبادی فراهانی نماینده قم، سیدمحسن دهنوی نماینده تهران، زهرا شیخی نماینده اصفهان و علیرضا سلیمی عضو هیات‌رئیسه مجلس، ازجمله نمایندگانی بودند که در توییت‌هایی جداگانه به انتقاد صریح از عدم‌حضور رئیس‌جمهوری در جلسه سران قوا و لغو این نشست پرداختند و کار روحانی را خجالت‌آور و برای حفاظت از جان خود تفسیر کردند. اظهارات و توییت‌های تندی از این دست موجب شد که علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز روز گذشته در نشست خبری‌اش ضمن غیرمنصفانه توصیف کردن چنین تعابیری از برخی اتهام‌ها به رئیس و اعضای دولت و به‌کار بردن تعابیر ناشایست انتقاد کند. او با بیان اینکه تاکنون این ادبیات را در ساخت سیاسی به این شکل نداشتیم که از تریبون‌های رسمی نماینده‌ای بگوید دولت از بالا تا پایین این گونه است و اتهام بزند، گفت: اگر همین تعابیر و اهانت‌ها درباره یک قوه دیگر بیان می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟ خوشبختانه امروز عده‌ای با حمله به دولت تخلیه می‌شوند، اشکال ندارد و دولت این را هم به جان می‌پذیرد.  

دلیل عدم‌حضور رئیس‌جمهور در جلسه سران

سخنگوی دولت در ادامه توضیحاتی درخصوص دلیل لغو جلسه سران قوا ارائه کرد. به گزارش «ایرنا» ربیعی افزود: آن‌طور که مطلع هستم پیشنهاد جلسه را خود آقای رئیس‌جمهوری دادند، وقت و زمان آن را هم مشخص کردند؛ زمانی که رئیس محترم مجلس به بیمارستان تشریف بردند، از وزیر محترم بهداشت سوال شد که این بازدید در کدام بخش‌ها و تا چه اندازه بوده، گفتند «در بخش‌های مبتلایان حتی در بخش‌هایی که افراد خیلی بدحال هم بستری هستند، این بازدید صورت گرفته است؛ ممکن است فرد خودش نگیرد ولی امکان انتقال آن وجود دارد.» سخنگوی دولت ادامه داد: در کمیته بهداشت ستاد ملی کرونا توصیه شد که بهتر است چند وقت نشست به عقب بیفتد و تاخیر صورت بگیرد.  ربیعی گفت: رهبر معظم انقلاب الگوی بزرگی برای ما هستند و همه مکلف هستیم که به پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌هایی که صورت گرفته عمل کنیم و قطعا در سایه عمل کردن به پروتکل‌ها آرامش بیشتری برای کار خواهد بود.

وی افزود: البته بازدید و سرکشی به مراکز درمانی هم امر نکویی است و ما امر نکو را باید بگوییم که خوب است، ولی باید در شرایطی باشد که اگر بازدید هم صورت گرفته باید بنابر نظر وزارت بهداشت در زمان خاص باشد و بعد از زمانی که اطمینان از عدم‌انتقال حاصل شد، جلسه سران قوا برگزار شود. وی تصریح کرد: ما همواره به نظرات و تصمیمات احترام گذاشته‌ایم؛ البته همه باید به هم احترام بگذاریم و با حسن‌نیت به مسایل نگاه کنیم و اگر تصمیمی گرفته می‌شود احساس کنیم که عقبه کارشناسی پشت آن بوده و حسن‌نیت بوده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: زمان برای تشکیل جلسه فراوان است و باز هم بعد از حصول اطمینان و بنابر نظر وزارت بهداشت جلسه حتما برگزار خواهد شد. سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه کرونا هیچ مرزبندی و تفکیکی برای مبتلا کردن قائل نیست، گفت: ما هم بدون مرزبندی باید با هم‌زبانی، همدلی و همراهی همگانی به این مبارزه ادامه دهیم و کمک کنیم با افزایش نظارت همگانی و اقدامات داوطلبانه در جامعه به خودکنترلی در این زمینه برسیم.

واکنش معاون دفتر رئیس‌جمهوری

از سوی دیگر علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری در واکنش به حضور رئیس مجلس در بخش کرونای یکی از بیمارستان‌های تهران در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «ستاد ملی ‎کرونا، توصیه‌ها و پروتکل‌های روشنی برای مقامات ارشد نظام تدوین و ابلاغ کرده است؛ پروتکل‌هایی که هم مانع از ایجاد اختلال در اداره امور کشور در شرایط ‎بحران می‌شود و هم از عادی‌سازی تجمعات و انتقال پیام غلط به جامعه جلوگیری می‌کند. توصیه‌هایی که حتی مقام معظم رهبری هم خود را ملزم به رعایت آنها می‌دانند و سبب تغییرات گسترده در برنامه‌های ایشان شده است. هیچ مصلحتی حتی برگزاری آیین‌های مذهبی هم سبب نشد که مقام رهبری، توصیه‌ها را نقض کنند. ‌اصرار دیگر مقامات بر نادیده گرفتن پروتکل‌ها و تاکید بر ایجاد تمایز، چه انگیزه‌ای می‌تواند داشته باشد؟» به گزارش «ایسنا»، او در بخش دیگری از مطلب خود نوشت: «حضور در بخش بیماران بدحال و به همراه بردن خبرنگار و دوربین نه ایستادن در کنار مردم که بی‌اهمیت کردن سلامت مردم است.»

پاسخ دستیار رسانه‌ای قالیباف

البته نوشته معزی واکنش محمدسعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس در توییتر را به همراه داشت. به گزارش «ایسنا» او با انتشار فیلمی از سخنان شهید بهشتی با این مضمون که «فساد وقتی رسوخ می‌کند که رابطه مستقیم میان مردم و مسوولان قطع شود. حجاب بین مردم و مسوولان حرام مطلق است! اگر از جان خودت می‌ترسی نباید زمامدار شوی!» نوشت: «آقای معزی سخنان شهید بهشتی را برای رئیس‌جمهور پخش کنید، شاید فرجی شد. برگردید به آن دوران که رئیس‌جمهور در خط مقدم جبهه بود.»

دفاع از تصمیم رئیس‌جمهور

در کنار این واکنش‌ها روز گذشته مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در گفت‌وگو با «ایرنا» لغو جلسه سران قوا را تصمیم درستی دانست و تاکید کرد که مجلس و بقیه ادارات هم باید یا تعطیل یا بسیار خلوت شوند. وی ادامه داد: جلسات در فضاهای بسته به‌خصوص اگر زمان جلسه طولانی باشد، حتما در انتقال بیماری موثر است، مجلس هم باید تا اطلاع ثانوی تعطیل باشد. با تمام اینها محمدباقر قالیباف در توییتی از این اقدام خود دفاع کرده و آن را به‌خاطر «دلگرمی» دادن به کادر درمانی توصیف کرده است.