کرونا 2 رکورد دیگر شکست

نکته دیگر از گزارش رسمی روز گذشته وزارت بهداشت که حاوی موارد ابتلا، مرگ و بستری ۲۴ ساعت منتهی به ظهر سه‌شنبه است، به میزان بستری‌ها باز می‌گردد. دو هزار و ۱۲۷ نفر از مبتلایان در این بازه زمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شده‌اند و این نشان می‌دهد که بیش از ۵۱ درصد مبتلایان در یک شبانه‌روز، به بستری نیاز پیدا کرده‌اند. نکته دیگر آنکه این رقم نیز رکورد جدیدی در بستری‌های کرونایی طی ۸ ماه گذشته است.

نیاز به بیمارستان‌های صحرایی

بیش از نیمی از مبتلایان در حالی در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند که جامعه درمانی از پر شدن تخت‌های بیمارستانی سخن می‌گویند و در این زمینه هشدار می‌دهند. روند ابتلا در ایران به نحوی در حال صعود است که مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید که «وضعیت کرونا در کشور، هیچ وقت به این وحشتناکی نبوده است.»  او با بیان اینکه بیمارستان‌ها پر شده و جای خالی ندارند و اگر فردی به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شود، امکان پذیرش او در بیمارستان وجود ندارد، تاکید کرد: «آی‌سی‌یو خالی در بیمارستان‌ها نداریم و حتی در برخی بیمارستان‌ها اکسیژن کافی برای مراقبت از بیماران وجود ندارد.»  روند صعودی ابتلا آنچنان است که به گفته محرز، «حتی برای بیماران بدحال نیز تخت بیمارستانی کافی نداریم و به سمتی می‌رویم که باید بیمارستان صحرایی دایر کنیم.»

محرز گفت: در این شرایط مهم‌ترین اقدام خلوت کردن اماکن عمومی و جلوگیری از تجمعات است، باید با دورکاری و برگزاری جلسات به‌صورت مجازی از افزایش بیشتر موارد بیماری که به افزایش مرگ انسان‌ها منجر شده جلوگیری کنیم. این موضوعی است که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت نیز به آن اشاره کرده و در گفت‌وگو با «ایسنا» رسما اعلام کرده که «اکنون به‌ویژه در تخت‌های مراقبت‌های ویژه و بیمارستان‌های ارجاعی، دچار مشکل قابل‌توجهی شده‌ایم.» او همچنین درباره «فرسودگی نیروی انسانی و کادر درمان» هشدار داد.  از سوی دیگر، این روزها پایتخت یکی از نقاطی است که در وضعیت بحرانی کرونایی قرار دارد. علی ماهر معاون ستاد مقابله با کرونا تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه همه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به غیر از بیمارستان‌های تک تخصصی در حال حاضر درگیر کرونا بوده و نسبت به بستری بیماران کرونایی اقدام می‌کنند، گفت: برای شرایط بحرانی‌تر نیز بیمارستان‌های صحرایی در تهران تدارک دیده شده که آمادگی لازم برای بستری بیماران کرونایی را دارند. او با بیان اینکه ظرفیت برای بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های تهران بسیار محدود است، تاکید کرد: با ادامه روند افزایشی فعلی دچار کمبود تخت خواهیم شد.

محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با برنامه تهران کلینیک رادیو تهران با تایید کمبود تخت‌های بیمارستانی در بخش‌های اورژانس، CCU و ICU شهر تهران گفت: بیش از یک‌ماه پیش ما از کمبود تخت‌های بیمارستانی اظهار نگرانی کردیم و این نگرانی را به رسانه‌ها و دولت انتقال دادیم. با روند افزایشی بیماران مبتلا به کرونا و بستری بیشتر، نیاز به برپایی بیمارستان صحرایی برای تهران وجود دارد.

احتمال اعمال محدودیت‌های سفر

آنچه در وضعیت اخیر کرونایی ایران که وضعیت قرمز و هشدار در ۳۰ استان تداوم دارد به‌عنوان پیشنهاد ضروری مطرح است، اجرای دوباره دورکاری کارمندان به‌ویژه در پایتخت است. اما به‌نظر می‌رسد ترس از اقدام مردم به سفر در صورت اعمال دوباره دورکاری‌ها، مسوولان را در این زمینه به تعلل کشانده است. این موضوع تا اندازه‌ای حائز اهمیت است که دیروز فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران و استاندار تهران در نامه‌ای مشترک به وزیر کشور خواستار اعمال محدودیت‌های جدید برای کاهش سفرهای غیرضروری هموطنان شدند.

علیرضا زالی و انوشیروان محسنی بندپی دراین نامه به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور برای کنترل و مهار بیماری کووید-۱۹ خواستار اعمال محدودیت‌ها، افزایش عوارض بزرگراهی و جرایم رانندگی و پرداخت هزینه‌های درمانی مسافرانی که در سفر مبتلا به کرونا می‌شوند برای کاهش سفرهای غیرضروری بین شهری و استانی شدند.

افزایش موقت عوارض بزرگراهی به میزان حداقل سه تا پنج برابر برای خودروهایی که به مقاصد غیربومی مسافرت کرده‌اند و تخصیص منابع حاصله از آن برای کمک به پیشگیری و کنترل بیماری کرونا از پیشنهادهای مطرح شده در این نامه است. همچنین در این نامه افزایش مبلغ جریمه حداقل به میزان سه تا پنج برابر در صورت تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی برای خودروهای غیربومی که به سایر شهرستان‌ها مسافرت می‌کنند و تخصیص منابع حاصل از آن به شهرستان مقصد مطرح شده است.

وضعیت استان تهران به حدی بحرانی است که دیروز  منصور درجاتی، مدیرکل بحران استان تهران از احتمال تمدید محدودیت‌های کرونایی در پایتخت برای یک هفته دیگر خبر داد.

اجباری شدن ماسک در تهران از شنبه

یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه از افزایش موارد ابتلا و مرگ کرونایی استفاده از ماسک است که به گفته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، استفاده از آن در تهران از روز شنبه اجباری است. استفاده از ماسک در متروی تهران نیز اجباری است. به گفته فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران، از ورود بدون ماسک افراد به مترو ممانعت می‌شود. از سوی دیگر، ایرج حریرچی با اشاره به تصویب اصل جریمه و نحوه اعمال آن تاکید کرد: مصوبه فعلی تا شنبه ۱۸ مهر ادامه دارد و این مصوبه قابل‌تمدید است و در هفت استان اجرا می‌شود.

همچنین حسین ذوالفقاری دبیر کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز گفت که نحوه جریمه متخلفان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین می‌شود.

آخرین آمار رسمی

براساس آخرین گزارش آماری سخنگوی وزارت بهداشت، مجموع مبتلایان به کرونا در ایران از ابتدای اسفند تا ظهر دیروز، به ۴۷۹ هزار و ۸۲۵ نفر رسید. همچنین در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر سه‌شنبه، ۲۲۷ بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند و به این ترتیب، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۷ هزار و ۴۱۹ نفر رسیده است. به گفته سیما سادات لاری هم اکنون ۴۲۰۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و کماکان ۳۰ استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار کرونایی گرفتار هستند.

بر این اساس ۲۶ استان تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین ۴ استان‌ کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار به سر می‌برند.