دیدار ظریف با امیر جدید کویت

پس از درگذشت امیر کویت و روی کار آمدن شیخ نواف الاحمد امیر جدید، احتمال تغییر در سیاست خارجی کویت به پرسشی مهم در محافل رسانه ای و عمومی تبدیل شده است. ایران پس از سلطان‌نشین عمان یکی از بهترین روابط را با کویت در طول سه دهه پس از پایان جنگ تحمیلی داشته است. در همین ارتباط محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران که به نمایندگی از حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران به منظور ابراز همدردی با دولت و مردم کویت به مناسبت درگذشت امیر فقید شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح به کویت سفر کرده است، با «شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر جدید و همچنین «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر امورخارجه این کشور دیدار و ضمن ابلاغ مراتب تسلیت و همدردی جمهوری اسلامی ایران، انتخاب امیر جدید کویت را تبریک گفت. او در این دیدارها حمایت جمهوری اسلامی ایران از این کشور را مورد تاکید قرار داد.

ظریف پیش از این در پیام توییتری درگذشت امیر کویت را به مردم این کشور تسلیت گفت. او در این توییت نوشت: خبر درگذشت مرحوم شیخ صباح احمد جابر الصباح،‌ امیر کویت، که تصویری از اعتدال و میانه روی را برای کویت و منطقه ترسیم کرده بود، ما را اندوهگین کرد. از خداوند متعال خواهانیم ایشان را قرین رحمت قرار داده و دولت کویت و مردم آن را در سایه دولت جدید از امنیت، ثبات، پیشرفت و شکوفایی برخوردار گرداند. وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین چهارشنبه نهم مهر ماه نیز با حضور در محل سفارت کویت در تهران دفتر یادبود شیخ صباح الاحمد امیر فقید آن کشور را امضا کرد. حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز نهم مهر ماه در پیامی با تسلیت درگذشت شیخ صباح الاحمد الصباح امیر فقید کویت، تاکید کرد: ایشان نقش مهمی در برقراری توازن و اعتدال منطقه‌ای ایفا می‌کرد. دیوان امیری کویت، روز سه‌شنبه هشتم مهر خبر درگذشت «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر ۹۱ ساله را تایید کرد. پس از آن کابینه کویت «نواف الاحمد الجابر الصباح» برادر ناتنی ۸۳ ساله وی را به‌عنوان امیر جدید معرفی کرد و امیر جدید نیز روز چهارشنبه نهم مهر ماه در پارلمان «الامه» این کشور سوگند یاد کرد. نواف پیش از این در وزارت کشور، وزارت کار و امور اجتماعی و گارد ملی کویت فعالیت کرده است. نواف الاحمد شانزدهمین امیر کویت به‌شمار می‌رود. با روی کار آمدن امیر جدید سوالاتی درخصوص احتمال تغییر در سیاست خارجی کویت به‌وجود آمده است. از جمله اینکه آیا این کشور عربی راه سایر همسایه‌های شیخ‌نشین خود از جمله امارات و بحرین را پیش خواهد گرفت و به سوی عادی‌سازی روابط با اسرائیل پیش خواهد رفت؟ نگاه کویت به بحران شورای همکاری و اختلافات عربستان، امارات و بحرین با قطر چگونه است؟ آیا امیر جدید همچنان راه میانجیگری و ایجاد موازنه میان ایران و عربستان را ادامه خواهد داد؟

برخی از کارشناسان معتقدند بعید به‌نظر می‌رسد در زمان حکومت شیخ نواف کویت از مسیری که شیخ صباح برای این کشور ترسیم کرده بود، خارج شود. توسعه روابط با عربستان، بازسازی ارتباط با دولت عراق، گفت‌وگو با ایران و میانجی گری در موضوع اختلاف عربستان با قطر سیاست‌هایی بود که از سوی امیر فقید پایه‌ریزی شده است و پیش بینی می‌شود به همین منوال ادامه یابد. همچنین و با توجه به اینکه شیخ نواف روابط خوبی با سران کشورهای خلیج‌فارس دارد و از مقبولیت خوبی در جامعه بین‌المللی برخوردار است، به‌خاطر اهداف راهبردی کویت، راه شیوخ پیشین در سیاست خارجی که میانه‌روی و میانجیگری بود را ادامه دهد.