توضیح درباره سهمیه ۲۵۰۰ نفری

او درباره ۲۵۰۰ سهمیه‌ای که عراق به ایران داده گفت: در این زمینه سوال کردم که گفته شد قرار است وزارت کشور عراق اعلام کند که البته هنوز هیچ موضع رسمی به ما اعلام نشده است. دبیر ستاد اربعین گفت: موضوع ۲۵۰۰ نفری که اعلام شده، مربوط به موکب‌ها هست و اولا اعلام رسمی نشده و ثانیا قابل اجرا نیست. وقتی می‌گوییم موکب حرکت کند و به سمت عراق برود یعنی حداقل یک ماه وقت نیاز است. ضمنا این ۲۵۰۰ موکب، با چه معیاری انتخاب خواهند شد؟ امروز هم به سفیر عراق در ایران اعلام کردم که این تصمیم قابل اجرا نیست.

عزیمت موکب‌ها به عراق کاملا منتفی است

همچنین دیروز ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: با توجه به شرایط موجود شیوع بیماری کرونا و رایزنی‌های قبلی با مسوولان عراقی، امکان عزیمت موکب‌های اربعین برای ارائه خدمات به عراق وجود نداشته و این امر کاملا منتفی است. از سوی دیگر قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام هم به «ایرنا» اعلام کرد که امکان عزیمت موکب‌های اربعین به عراق از مرز مهران با توجه به شرایط موجود شیوع کرونا و رایزنی‌های قبلی با مسوولان عراقی وجود ندارد و این امر به‌طور کامل منتفی است.

مرزها کاملا بسته‌اند

در خبری دیگر، استاندار خوزستان نیز با بیان اینکه وضعیت بیماری در عراق نگران‌کننده‌تر از ایران است، گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته حتی اگر عراق مجوز پذیرش زائر بدهد، ایران اجازه تردد زائران را ندهد. غلامرضا شریعتی افزود: مردم به شایعات توجه نکنند. تاکنون عراق هیچ مجوزی در زمینه پذیرش زائران اربعین حسینی نداده است. شریعتی تصریح کرد: مرزها به‌صورت کامل بسته هستند و به هیچ زائری اجازه تردد داده نمی‌شود. از سوی دیگر حسین ذوالفقاری رئیس ستاد اربعین درباره برخورد این ستاد با افرادی که به سمت مرزهای ایران با عراق حرکت می‌کنند، تاکید کرد: دیروز ۲۳۰ نفر فقط از خرمشهر برگردانده شدند و عده‌ای هم از مرزهای غیرقانونی قصد سفر پنهانی داشتند که با احترام توسط مرزبانی برگردانده شدند و تعدادی نیز عبور کردند که توسط پلیس عراق دستگیر شده که با توجه به هماهنگی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با پلیس عراق آنها را تحویل دستگاه قضایی ندادند. چون اگر تحویل دستگاه قضایی می‌دادند شاید چندین ماه در بازداشت می‌ماندند.

جلوگیری عراق از تردد از مرزها

همچنین مرزبانان ایران و عراق دیروز در ملاقات مرزی اضطراری فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی(ناجا) و کلانتر مرزی بدره عراق بر ممنوعیت کامل ترددهای مرزی در ایام اربعین تاکید کردند. به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی در حاشیه بازدید از پایانه مرزی مهران با سرتیپ محمدیاسین فرحان کلانتر مرزی بدره کشور عراق دیدار کرد و طرفین بر محدودیت ایجاد شده و ممنوعیت ترددها در مرزهای دو کشور تاکید کردند. کلانتر بدره عراق در این دیدار با تشکر از هماهنگی مسوولان و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران در اجرای طرح لغو مراسم اربعین به‌دلیل شیوع کرونا، گفت: در کشور ما به‌دلیل همه‌گیری کرونا، هیچ‌گونه تدارکی برای پذیرش زوار اربعین دیده نشده است بنابراین ما با اقدام مشترک از هرگونه تردد غیرمجاز در مرزها جلوگیری خواهیم کرد و از تمام توان خود برای پوشش خلأهای مرزی استفاده می‌کنیم.