جنجال سفر پرحاشیه سفرای سه کشور اروپایی به یزد

حمیدرضا سالک گفت: سفیران کشورهای خارجی در ایام تعطیلات خواستار سفر به مناطق مختلف کشور هستند و این یک مساله طبیعی به‌شمار می‌آید. سفر سفیران انگلیس، سوئیس و دانمارک به یزد نیز در این چارچوب بوده و به هیچ‌عنوان سفر رسمی نیست و به دعوت مقامی صورت نگرفته است.

او افزود: سفیران درخواست سفر به مناطق مختلف را به وزارت‌خارجه اعلام می‌کنند و این وزارت نیز نظر خود را اعلام می‌کند و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، سفر نیز بی‌مانع است. به گفته وی سفر سفیران انگلیس، سوئیس و دانمارک به یزد از چند روز پیش درخواست شده و ما این مساله را به اطلاع مسوولان استان رسانده بودیم. سالک افزود: آنها به همراه همسران خود به استان یزد سفر می‌کنند و در این سفر نیز راهنمای گردشگری همراه‌شان خواهد بود و اماکن گردشگری را به آنان معرفی می‌کند. با توجه به اینکه یزد در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان شهر جهانی معرفی شده است سفیران و کارمندان سفارتخانه‌های خارجی تمایل دارند از این شهر بازدید کنند.در همین رابطه روزنامه کیهان اعتراض چند تشکل دانشجویی و امام‌جمعه موقت میبد را در این زمینه منعکس و تاکید کرد مردم انقلابی یزد به این سفر سفیران سه کشور اروپایی اعتراض کرده‌اند. کیهان نوشت: روز پنج‌شنبه بود که اخباری مبنی بر سفر راب مک‌ایر، سفیر انگلیس در ایران (عنصر نامطلوب لندن در فتنه‌ها و اغتشاشات) به همراه سفیران سوئیس (حافظ منافع آمریکا) و دانمارک (که قبل از این در اسرائیل سفیر بوده) به یزد در فضای مجازی منتشر و موجب اعتراض مردم انقلابی و ولایتمدار دارالعباده ایران شد.

مردم انقلابی دارالعباده یزد روز پنج‌شنبه برای اعلام اعتراض و عدم خوش‌بینی خود به سفر راب مک‌ایر، سفیر انگلیس در فرودگاه شهید‌صدوقی یزد تجمع کردند. عده‌ای از جوانان یزدی هم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، سفر خانوادگی سفیر انگلیس به همراه سفیران سوئیس و دانمارک به یزد را محکوم و تهدید کردند با برخورد جوانان انقلابی یزد مواجه خواهند شد.

راب مک‌ایر، سفیر انگلیس در تهران در اغتشاشات آبان‌ماه ۹۸، برخلاف قوانین و عرف دیپلماتیک در تجمع مقابل دانشگاه امیرکبیر حضور داشت و در حالی‌که مشغول تهیه عکس و فیلم از تجمع اوباش بود توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد. سیدجلیل میرمحمدی، رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نگاهی به نقش انگلیس در خیانت‌های ۲۰۰ ساله اخیر در ایران داشته باشیم، می‌بینیم که این کشور در هر شرایطی، جز خیانت به ایران اسلامی کاری انجام نداده است.او حضور عناصر انگلیسی‌ها در هر رده‌ای در استان یزد را توام با ضرر و زیان دانست و افزود: این سفر مطمئنا جدای بحث‌های گردشگری و توریستی مطرح خواهد بود، گرچه حسب ظاهر تمام مسائل را رعایت و اجازه گرفته باشند. انگلیسی‌ها در پی فتنه‌سازی هستند. میرمحمدی با تاکید بر اینکه من حضور سفیر انگلیس را در استان یزد تایید نمی‌کنم، اظهار کرد: حضور عناصر و سفیر انگلیس در استان و کشور جز خسارت برای ما چیز دیگری ندارد، چون این سفیر در جریان ناآرامی‌ها و فتنه در کشور حضور فعال داشته، این حضور را جز خسران و زیان برای کشور و استان نمی‌بینم.محمدصالح جوکار، نماینده یزد و ‌اشکذر در مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم توضیح این سفر از سوی مسوولان استانی تاکید کرد و گفت: باید مشخص شود حضور سفیر انگلیس به یزد با چه هدفی است و دستگاه‌های اطلاعاتی توضیح بدهند این سفرها به چه علت انجام می‌شود. جوکار افزود: آیا واقعا می‌توان باور کرد که سفیر انگلیس دوستدار میراث‌فرهنگی و فرهنگ یزد است یا اینکه در پشت‌پرده، اهداف خاصی را دنبال می‌کند و در پی فتنه‌سازی است.همچنین براساس شنیده‌ها، قرار بوده سفیر انگلیس از میبد نیز بازدید کند که این امر موجب ناراحتی جوانان میبدی و عده‌ای از تشکل‌ها شد. گفتنی است در این زمینه امام‌جمعه موقت میبد با صدور بیانیه‌ای در این‌خصوص سفر سفیر انگلیس به شهرستان میبد را محکوم کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: مخالفت شدید خودم و جامعه روحانیت شهرستان و همه نیروهای بسیجی و ارزشی و مردم بزرگوار از حضور این عنصر نامطلوب در استان و شهرستان را اعلام می‌کنم و امید است مسوولان سیاسی و امنیتی این شهرستان و استان نسبت به لغو این سفر اقدام و اطلاع‌رسانی کنند.