اشاره شریعتمداری به دیدار روز ۲۳ شهریور جینین هنیس پلاسخارت، فرستاده سازمان ملل به عراق با آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع شیعیان بود که در آن آیت‌الله علی سیستانی تاکید کرده بود انتخابات پارلمانی عراق باید زیر نظارت سازمان ملل متحد و به موقع برگزار شود.

البته شریعتمداری دیروز در یادداشتی که خبرگزاری فارس هم آن را منتشر کرد، از آیت‌الله سیستانی عذرخواهی کرد و نوشت: یادداشت اینجانب در کیهان روز شنبه (۵مهرماه ۹۹) با برداشت‌های متفاوتی روبه‌رو شده است. استناد اینجانب در یادداشت مورد اشاره به متن فارسی بیانیه‌ای بود که دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی در باره ملاقات معظم له با خانم «جینین هینیس پلاسخارت» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد منتشر کرده بود. همان‌گونه که ملاحظه می‌شود منظور ایشان همخوانی نظارت با ضوابط سازمان ملل بوده است و نه نظارت سازمان ملل بر انتخابات عراق. از این رو برداشت اینجانب از نظر حضرت آیت‌الله سیستانی با آنچه ایشان فرموده بودند، همخوانی نداشته است که به خاطر این خطای ناخواسته از محضر معظم له پوزش می‌خواهم و امید آنکه عذر تقصیر اینجانب را بپذیرند.

واکنش وزارت خارجه

به دنبال انتقاد مدیرمسوول کیهان از این مرجع شیعیان و واکنش عراق به این مطلب، روز گذشته محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه در توییتی نوشت: «مرجع عالی‌قدر آیت‌الله سیستانی، قلعه استوار عراق، دروازه امنیت منطقه و سرمایه‌ای برای کل جهان اسلام است. ایران از نقش والای ایشان در برقراری امنیت و ثبات در عراق، حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی آن، خلاص شدن از شر نیروهای اشغالگر و ساختن یک عراق جدید با توجه به نیازهای مردم برادر خود قدردانی می‌کند.» همزمان سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست خبری دیروز خود در ارتباط با مطلب منتشرشده در روزنامه کیهان در ارتباط با مواضع آیت‌الله سیستانی در دیدار با نماینده سازمان ملل در عراق آن را یک اتفاق تلخ توصیف و تاکید کرد که این موضع هیچ ربطی به ارکان جمهوری اسلامی ایران ندارد. او گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس مرجعیت شکل گرفته و مرجعیت همواره در ایران و عراق حافظ صلح و امنیت بوده است و آیت‌الله سیستانی نقش بی‌بدیلی در عراق دارد و ایشان دارای جایگاه رفیعی بین شیعیان در سراسر جهان از جمله ایران و عراق است. به گزارش «ایسنا» خطیب‌زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران برای این رکن مهم و اساسی احترام ویژه‌ای قائل است و طبیعی است که ما تحمل نمی‌کنیم که به جایگاه مرجعیت تخطی صورت بگیرد.

واکنش نوری المالکی

در همین حال نوری‌المالکی، رهبر ائتلاف قانون عراق در بیانیه‌ای مطلب مدیر مسوول روزنامه کیهان را توهین به مرجعیت و توهین به همه مردم عراق دانست و ضمن محکوم کردن آن خواستار آن شد تا این روزنامه موضع خود را اصلاح کند. همچنین به گزارش شفقنا به نقل از منابع عراقی، «برهم صالح» رئیس‌جمهور، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق و «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق در نشستی که روز گذشته در کاخ ریاست جمهوری عراق برگزار شد هر گونه اهانت به مقام مرجعیت آیت‌الله سیستانی را محکوم کردند.