وزیرخارجه با بیان اینکه این گونه فرصت‌ها، فرصت‌های بسیار خوبی برای گفت‌وگو است، ادامه داد: «روسیه هم کشور همسایه، هم عضو دائم شورای امنیت و هم از دوستان راهبردی ایران است و معتقدم این گفت‌وگوها موردنیاز دو کشور است و ان‌شاءالله ادامه خواهد یافت.»

ظریف را در این سفر سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه همراهی می‌کرد و در مدت حضور در مسکو با سرگئی‌لاوروف همتای روس خود دیدار و در پایان در نشست خبری مشترک به تشریح مذاکرات پرداخته و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وزیر امورخارجه ایران در سی و یکمین سفرش به مسکو ضمن رایزنی با همتای روس خود ابراز امیدواری کرد که در ماه اکتبر و ریاست روسیه بر شورای امنیت کماکان شاهد نقش مثبت این کشور در حفظ اعتبار شورا و مقابله با حرکت‌های خلاف قانون آمریکا باشیم.

همچنین در گزارشی آمده بود که در جدول کاری این سفر علاوه بر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تحولات مربوط به پرونده سوریه و لبنان هم قرار دارد. این ادعا سوالی بود که در بدو ورود ظریف به مسکو از وی پرسیده شد و او چنین جواب داد: «بعضی خبرهایی که می‌شنوم برای خودم هم خنده‌دار است، نه چنین چیزی صحت ندارد. احتمال دارد درباره لبنان با دوستان روس صحبت کنیم، ولی این از موضوعات دارای اولویت در دستورکار ما نیست.»

 همکاری ایران و روسیه برای تولید واکسن کرونا

همزمان با سفر وزیرخارجه ایران به روسیه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور از رایزنی‌های تهران و مسکو با هدف همکاری برای تولید واکسن کووید-۱۹خبر داد. به گزارش اسپوتنیک، روز جمعه، کاظم جلالی، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی در خبرگزاری روسیا سگودنیا اظهار کرد: «تهران قصد دارد در زمینه تولید واکسن کووید-۱۹ با مسکو همکاری کند و رایزنی‌ها درحال انجام است.»

جلالی گفت: «ما درحال مذاکره هستیم، من با کریل دیمیتریف، مدیرکل صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه گفت‌وگو کردم، مقامات ما چند دور از رایزنی‌ها را انجام داده‌اند، ما اعلام کردیم که در زمینه‌های مشترک همکاری خواهیم کرد.»