به گزارش «ایسنا» نماینده انگلیس در آژانس همچنین مطرح کرد: «نگرانی‌ها شامل ذخایر اورانیوم (که دوباره بالا است) و سطح غنی‌سازی آن می‌شود که تحقیق و توسعه پیرامون سانتریفیوژهای پیشرفته ادامه دارد و برای نصب سانتریفیوژهای بیشتر برنامه‌ریزی شده است.» هال در آخر مطرح کرد: «هدف تروئیکای اروپا این است که راهی دیپلماتیک برای پیش رفتن پیدا کند. ما به دنبال مذاکرات بیشتر در چارچوب روند کمیسیون مشترک خواهیم بود. ضرورت دارد که پیشرفتی در این زمینه انجام شود.» به گزارش «ایسنا» بیانیه سه کشور اروپایی در حالی مطرح و اعلام شده که ایران در پاسخ به بی‌تعهدی اعضای برجام و به‌خصوص اروپا گام‌هایی را برای کاهش تعهدات برجامی‌اش برداشت.  همزمان محسن بهاروند، معاون وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین پایتخت اتریش در تشریح مواجهه ایران در قبال برجام گفت: «حتی اگر آمریکا عضو برجام هم بود، بدون اجرای تعهدات برجامی توام با حسن نیت خود، نمی‌توانست به اسنپ بک استناد کند.» به گزارش خبرگزاری فارس، محسن بهاروند با اشاره به اینکه گزارش مدیرکل بار دیگر نشان داد که سطح همکاری بین ایران و آژانس در همان سطحی بوده که تاکنون بوده است، افزود:« حتی در شرایط دشوار ناشی از همه‌گیری کرونا، فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بدون هیچ مانعی انجام شده‌اند و بدون اخلال ادامه دارند. گزارش مدیرکل مجددا حاکی از این است که آژانس به انجام ماموریت خود در رابطه با فعالیت‌های راستی آزمایی تحت برجام، ادامه می‌دهد.» بهاروند با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به همکاری با آژانس ادامه می‌دهد، اما یک سوال مهم در این میان مطرح است، تاکید کرد: «اینکه آیا برجام و فعالیت‌های راستی‌آزمایی مطابق با آن می‌توانند با وجود فشارهای اعمالی آمریکا و موقعیت دشواری که در مورد آن ایجاد کرده است، دوام بیاورند یا خیر؟ پاسخ من به این سوال، بله و خیر خواهد بود. همه چیز بستگی به جامعه بین‌المللی و طرف‌های کنونی برجام دارد.»  معاون وزیر خارجه بیان کرد: «ایالات متحده آمریکا از هیچ تلاشی برای باطل کردن این توافق دریغ نمی‌کند. اینکه آمریکا چرا و چه سودی از تخریب یک چنین توافق چندجانبه‌ای می‌برد و اینکه در نبود برجام چه چیزی را می‌تواند پیشنهاد کند، خودشان باید توضیح دهند. با این حال، برداشت من این است که رویکرد آمریکا نسبت به ایران یک رویکرد ستیزه‌جویانه ایدئولوژیک است؛ هیچ توجیه دیگری نمی‌تواند این حجم از ‌دشمنی آمریکا علیه کشور مرا توجیه کند. برجام و توافق هسته‌ای تنها گوشه‌ای از این نمایش هستند.» بهاروند همچنین گفت: «به هر حال ما می‌توانیم اطمینان داشته باشیم که آمریکا نمی‌تواند هیچ جایگزینی نه برای برجام و نه دیگر سازوکارهای چندجانبه‌ای که از آن خارج شده است، معرفی کند؛ دلیل این ادعا نیز روشن است. دیپلماسی آمریکا صرفا مبتنی بر یک‌جانبه‌گرایی و زورگویی است، نه چندجانبه‌گرایی و همکاری.»

   لزوم لغو تحریم‌ها

از سوی دیگر نماینده اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی در وین در بیانیه‌ای با تاکید بر اهمیت توافق هسته‌ای و حفظ آن، از خروج آمریکا از این توافق و اعمال تحریم‌ها علیه ایران ابراز تاسف کرد. به گزارش «ایسنا» استفن کلمنت، نماینده اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در نشست شورای حکام در بیانیه‌ای پیرامون توافق هسته‌ای گفت: «اتحادیه اروپا تعهد راسخ و حمایت مداومش از برجام (توافق هسته‌ای) را ابراز کرده و مصمم است برجام را که یک دستاورد مهم چندجانبه بود و به اتفاق آرا در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ثبت شد با همکاری جامعه بین‌المللی حفظ کند. برجام یک عامل مهم در ساختار مقررات جهانی عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای بوده و برای امنیت منطقه، اتحادیه اروپا و در سطح بین‌المللی اهمیت دارد.» همچنین میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در تشریح محورها و نتایج مذاکرات در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران در صفحه توییترش نوشت: «چهار نکته اصلی که در مذاکرات شورای حکام آژانس درباره راستی‌آزمایی در ایران مطرح شد؛ حمایت از آژانس، حمایت از توافق هسته‌ای که باید حفظ شود، ضرورت بازگشت ایران به پایبندی کامل (به تعهدات هسته‌ای) و ابراز تاسف از موضع آمریکا.» اولیانوف همچنین نوشت: «مذاکرات در شورای حکام آژانس نشان می‌دهد عملا هیچ کسی تلاش‌های مضحک آمریکا برای نشان دادن خود به‌عنوان عضوی خودخوانده از توافق هسته‌ای را نمی‌پذیرد. واشنگتن خود را در سال ۲۰۱۸ با خروج از توافق هسته‌ای از موقعیتش محروم کرد.»

   ادعای پمپئو درباره تحریم‌های اعمالی آمریکا

این در حالی است که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با نگارش یادداشتی در نشریه فیگارو بار دیگر گفته که همه کشورها باید تحریم‌های بین‌المللی را که آمریکا خواستار بازگشت آنها است، اجرا کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، پمپئو در این یادداشت نوشته است: «روز ۲۰ آگوست من از اختیار ایالات‌متحده برای بازگرداندن تمامی تحریم‌ها علیه ایران که به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شده بودند، استفاده کردم.» در ادامه این یادداشت آمده است: «احیای این تحریم‌ها هرگز مسیر مورد ترجیح ایالات متحده نبود، اما این تحریم‌ها به زودی بازخواهند گشت. همه کشورها موظف به اجرای آن هستند. انجام دادن اقدامی غیر از این، اقتدار و اعتبار شورای امنیت را تضعیف می‌کند و می‌تواند اجرای سلیقه‌ای قطعنامه‌های شورای امنیت را عادی کند.» پمپئو در این مقاله از سیاست کشورهای اروپایی که اظهار می‌کنند به توافق هسته‌ای ایران پایبند هستند، انتقاد کرده است. ادعای پمپئو درباره بازگشت تحریم‌ها علیه ایران از ۲۰ سپتامبر در حالی مطرح شده که بسیاری از اعضای شورای امنیت، تفسیر ایالات متحده برای آغاز روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را رد کرده‌اند. دولت آمریکا روز ۳۰‌مرداد (۲۰ آگوست) با ارائه نامه‌ای به رئیس شورای امنیت رسما این شورا را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد. چنانچه آمریکا از برجام خارج نشده بود، این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کرد که می‌توانست به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود.