کاهش چشمگیر درآمد نفتی

روحانی در عین حال تاکید کرد که باید روی پای خود بایستیم و به درون بنگریم و از توانمندی‌های داخلی استفاده کنیم و چشممان به بیرون نباشد اما این واقعیت هم هست که بدون تعامل با جهان، زندگی سخت و در مواردی ناممکن است.

رئیس‌جمهور گفت: باید روی پای خود بایستیم و شرایط تعاملی با جهان را فراهم کنیم چرا که دشمن می‌خواهد رابطه ما با جهان را با اخلال مواجه کند.

روحانی ادامه داد: در همه مقولات این‌چنین است. از کالاهای اساسی تا کالاهای غیرضروری، جاهایی است که به خرید از خارج نیاز داریم و در مواردی هم به فروش به فضای بیرون نیاز داریم. بنابراین هم باید روی پای خود بایستیم و هم باید شرایط تعاملی با دنیا را فراهم کنیم.

سه شکست تاریخی آمریکا

روحانی در ادامه تاکید کرد: به‌رغم همه مشکلات توانسته‌ایم نیازمندی‌ها را برای جامعه، در حد توان مرتفع کنیم با اینکه مشکلات امسال ما از سال گذشته به مراتب بیشتر است. به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: در سه ماه اول سال به‌دلیل کرونا، مشکلات ما مضاعف شد و صادرات و واردات ما با مشکلاتی مواجه شد، در سه ماه اول با رشد منفی حدود ۵/ ۳ درصدی مواجه بودیم، اما در ماه چهارم و پنجم، دارای رشد مثبت هستیم و توانستیم نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ دارای رشد مثبت باشیم که نشان می‌دهد بعد از سه ماه توانسته ایم مشکلات را پشت سر بگذاریم.

روحانی با بیان اینکه دشمن علاوه بر اهداف استراتژیک خود در تمام اهداف سیاسی و حقوقی خود هم ناموفق بوده است، اظهار کرد: اگر چه آنها در زمینه اقتصادی و منابع مالی مشکلاتی را ایجاد کرده، اما در زمینه سیاسی و حقوقی دچار شکست‌های کم‌نظیر شده است. رئیس‌جمهوری افزود: دشمنان ما در سازمان ملل متحد که خانه خلوت خود می‌دانند، فکر می‌کردند هر زمان کاری دارند شورای امنیت و سازمان ملل در مشت آنها است و به‌راحتی می‌توانند اقدامات خود را انجام دهند، اما آمریکایی‌ها در طول ماه‌های اخیر حداقل با سه شکست بزرگ تاریخی مواجه شده‌اند.

روحانی گفت: آمریکایی‌ها در یکی از اهداف خود که بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی بود، در سازمان و شورای امنیت از ۱۵ رأی آنها فقط دو رأی خودش و یک کشور کوچک، و ۱۳ رأی دیگر در برابر آنها بودند و در طرح اخیر که استفاده از به اصطلاح «مکانیزم ماشه» بود، هیچ کدام از اعضای شورای امنیت سازمان ملل با آمریکا موافقت نکردند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها که همواره وعده پایان ماه (۳۰شهریور - ۲۰ سپتامبر) می‌دهند و می‌گویند «در پایان ماه به پیروزی می‌رسیم» اصلا نتوانسته است این روند را آغاز کند که یکی از موفقیت‌های بزرگ سیاسی و حقوقی ملت ایران در تاریخ است. آنها قصد داشتند طرحی را به‌عنوان «مکانیزم ماشه» آغاز کنند که در آن یک فرصت یک ماهه وجود دارد اما تا امروز نتوانسته این طرح را شروع کند یعنی شورای امنیت تا امروز به طرح آمریکایی‌ها بی‌اعتنا بوده است. رئیس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: پایان شهریور زمانی است که در قطعنامه ۲۲۳۱ پیش‌بینی شده است. آمریکا به‌دلیل اینکه از برجام خارج شده در این توافق‌نامه عضویت ندارد که بتواند از این روند استفاده کند، ما از لحاظ سیاسی موفقیت‌های بزرگ به‌دست آورده‌ایم.

روز تاب‌آوری مضاعف برای ملت

روحانی در ادامه سخنانش گفت: امروز روز تاب‌آوری مضاعف برای ملت ایران است. تاب‌آوری در برابر تحریم بی‌نظیر با توطئه‌هایی که علیه ملت بوده است و تاب‌آوری در برابر ویروس خطرناک کرونا است. این تاب‌آوری مضاعف برای ملت است و این تاب‌آوری مضاعف در سایه اعتماد و امید امکان‌پذیر است.

دلیل اعتماد مردم

رئیس‌جمهوری افزود :علت اینکه مردم ما اعتماد دارند این است که می‌بینند در شرایط تحریم در تابستان برق‌شان قطع نمی‌شود، وزارت نیرویی دارند که در طول هشت سال ۲۰‌هزار مگاوات برق جدید برای کشور تولید کرده و می‌کند. برای اینکه مردم می‌دانند در شرایط سخت کرونایی آب قطع نمی‌شود. برای اینکه در طول هفت سال گذشته ۴۳ سد ملی افتتاح شده و تا پایان این دولت بیش از ۱۰ سد دیگر هم افتتاح خواهد شد.

همه پروتکل‌ها را رعایت کردم

روحانی همچنین در مراسم آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه‌ها که از طریق ویدئوکنفرانس در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: ‌ای کاش پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌ها به من اجازه می‌داد که مثل سال‌های گذشته امروز از نزدیک در میان جمع شما فرهیختگان و اساتید مسوولان عالی‌رتبه بخش فرهنگ و دانشجویان عزیز باشم اما چه کنیم که اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی برای همه ما لازم‌الاجراست. من از روز اول مواجهه با کرونا خودم را موظف می‌دیدم که در شرکتم در مجامع، سفرها و برنامه‌ها و فعالیت‌ها پروتکل‌ها را مراعات کنم. معتقدم پروتکل‌شکنی نباید به‌عنوان یک شیوه‌ای در ذهن ما باشد ولو اینکه در برخی مواقع اجرای پروتکل‌ها با عواطف انسان سازگاری ندارد.

وی افزود: مهم این است که برای هر کار و فعالیتی امروز بتوانیم فعالیت را در چارچوب پروتکل ادامه دهیم و فعالیت‌های ما تعطیل نشود. اگر بنا بود فعالیت‌ها تعطیل شود، آن وقت می‌دیدید که از همان بهمن و آغاز اسفند زندگی، تامین مواد غذایی و نیازمندی‌های ضروری مردم با چه مشکلاتی مواجه می‌شد و چگونه مردم از معنویت، مناسک دینی و از نشاط روحی فاصله می‌گرفتند. توانستیم در تمام مقاطع و در طول این هفت ماه در چارچوب ضوابط بهداشتی فعالیت‌های خود را ادامه دهیم.

دانشگاه فضای نقادی است

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه شاید هیچ جایی مانند دانشگاه برای نقادی جدی‌تر نباشد، گفت: دانشگاه همواره فضای نقادی است. نقادی نسبت به حکومت، حاکمان، دولت و جامعه ماست. رئیس‌جمهوری همچنین گفت: نقد زمانی که با در نظر گرفتن شرایط و واقعیت‌های جامعه و با انصاف توام باشد بهترین هدیه برای جامعه و مسوولان ما هست.

روحانی همچنین تصریح کرد: هیچ چیزی جای آموزش حضوری را در دانشگاه‌ها نمی‌گیرد، اما در عین حال با توجه به شرایط کنونی که کرونا بر جامعه تحمیل کرده است، آموزش مجازی می‌تواند در بخش بزرگی از فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی جایگزین آموزش حضوری شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری در این مراسم ابتدا روسای دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران طی سخنانی گزارشی از وضعیت دانشجویان این دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید ارائه کردند. منصور غلامی و سعید نمکی وزیران علوم و بهداشت نیز گزارش‌هایی از روند پذیرش دانشجویان و همچنین وضعیت دانشگاه‌های سراسر کشور در سال تحصیلی جدید ارائه کردند.