31 سال حبس برای اکبر طبری

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضائیه روز گذشته در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که اکبر طبری مجموعا به واسطه هشت عنوان اتهامی به ۵۸ سال و ۹ ماه و ۲۰ روز حبس و قریب هزار میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده است که مجازات اشد (۳۱ سال حبس)، ضبط اموال ناشی از ارتشاء و جزای نقدی و انفصال ابد از خدمات دولتی است که پس از قطعیت حکم اجرا خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس، اسماعیلی با اشاره به این مطلب که رای صادر شده بدوی بوده و غیرقطعی و قابل فرجام‌خواهی است، گفت: اکبر طبری در پرونده اتهامی خود و بنا به کیفرخواست صادره ۱۰ عنوان اتهامی داشت که در ۸ مورد دادگاه وی را مجرم شناخت. سخنگوی قوه‌قضائیه در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که این متهم در دو مورد اتهامی از سوی دادگاه مجرم شناخته نشد.

سخنگوی قوه قضائیه در تشریح جرائم طبری نیز گفت: اکبر طبری بابت تشکیل شبکه چند نفره ارتشاء با وصف سردستگی و اخذ رشوه‌های متعدد به ۳۱ سال حبس تعزیری و ضبط اموال ناشی از ارتشاء و انفصال دائم از خدمات دولتی و بیش از ۴۳۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده است.

به گفته اسماعیلی، طبری در عنوان اتهامی تحت عنوان پولشویی هم به ۵/ ۱۲ سال حبس تعزیری و قریب به ۶۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی و ضبط اموال موضوع پولشویی محکوم شده است.  او با اشاره به برخی از عناوین ضبط اموال ناشی از ارتشاء در پرونده گفت: سه دستگاه آپارتمان مسکونی در برج روما در کامرانیه تهران که یک واحد به مساحت ۶۳۳ متر و واحد دیگر به مساحت ۳۸۸ متر و واحد سوم به مساحت ۳۸۰ متر که حکم ضبط آنها صادر شده است.  سخنگوی قوه‌قضائیه با بیان اینکه یک واحد آپارتمان در خیابان پاسداران در یکی از برج‌های مجلل به مساحت ۶۳۳ متر از ناحیه دادگاه ضبط شده است، یادآوری کرد: پنج قطعه زمین در شهرستان بابلسر که تبدیل به یک باغ‌ویلای بسیار بزرگ شده و ویلایی مجلل در آن ساخته شده است نیز مورد ضبط قرار گرفته است.

بر اساس توضیحات سخنگوی دستگاه قضا، یک قطعه زمین مشجر به مساحت ۱۶۷۵ متر در نجارکلای لواسان، یک واحد آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ متر در مجتمع اداری سانا و یک قطعه زمین به مساحت ۳۰۰ متر در بلوار کریم‌خان زند و طبقات پنج و شش ساختمان احداثی در بلوار کریم‌خان زند به‌عنوان بخشی از اموال و وجوه ناشی از ارتشاء است که از ناحیه دادگاه حکم به ضبط آنها صادر شده است.

اسماعیلی افزود: در مجموع طبری به پرداخت هزار میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شده است. سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: علاوه‌بر آن این فرد به حدود ۱۷۹ میلیارد ریال جزای ضبط وجوه نقدی که بابت ارتشاء اخذ کرده نیز محکوم شده است.

حکم بازپرس دستوردهنده فیلتر تلگرام

سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین درباره حکم بیژن قاسم‌زاده سنگرودی، بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه تهران نیز گفت: قاسم‌زاده براساس رای دادگاه به انفصال دائم از خدمات دولتی و ۱۰ سال حبس تعزیری و ضبط مال ناشی از ارتشاء و پرداخت جزای نقدی محکوم شده است.

اسماعیلی درخصوص سایر متهمان و محکومیت در نظر گرفته شده از سوی دادگاه نیز گفت: براساس رای دادگاه فرهاد مشایخ به ۱۵ سال حبس تعزیری و جزای نقدی محکوم شده است. سخنگوی قوه قضائیه افزود: این در حالی است که رسول دانیال‌زاده یکی دیگر از متهمان این پرونده به ۱۵ سال حبس تعزیری و حمیدرضا علیزاده به ۱۰ سال حبس، ضبط مال ناشی از عمل مجرمانه و جزای نقدی محکوم شدند.

اسماعیلی گفت: دادگاه درخصوص سایر متهمان هم محکومیت‌هایی در نظر گرفته است. به گفته سخنگوی قوه‌قضائیه بخش دیگر همین پرونده به‌ویژه نسبت به کسانی که خارج از کشور هستند مفتوح بوده و دادگاه هنوز رایی در این خصوص صادر نکرده و بخش سوم پرونده موسوم به اکبر طبری هم در دادسرا در حال تحقیقات و تکمیل شدن است.