نظر روحانی درمورد نوسانات بورس

رئیس‌جمهوری درباره وضعیت بورس کشور گفت: اینکه شرکت‌های بورسی صنعتی کشور در مرداد امسال نسبت به مرداد پارسال ۸/ ۲ رشد دارند، نشانگر این است ملت در مسیر «جهش تولید» قرار دارد و دشمنان ما شکست خورده‌اند اگر چه در تبلیغات خود یکسری کانال درست کردند که ذات این کانال‌ها علیه منافع ایران و استقلال ایران ساخته شد؛ اسم آن هم کانال‌های «ضد ایرانی» است. هر روز می‌خواهند با یک بهانه‌ای به یک نگرانی دامن بزنند و مساله‌ای که پیش آمده را بزرگ نشان داده و التهاب آفرینی کنند و آرامش را از مردم بگیرند که همیشه هم رسوا و مفتضح می‌شوند و ملت ایران در همه زمینه‌ها به آنان پاسخ محکم می‌دهد.

به گزارش «ایرنا» روحانی دربخش دیگری از سخنانش تصریح کرد:تلاش کردیم سهام عدالت آزادسازی شود و در اختیار مردم قرار بگیرد تا از این سهام استفاده کنند و فضای بورس را برای حضور مردم آماده کردیم.

شرایط ما را باکشورهای دیگرمقایسه نکنید

روحانی دربخش دیگری ازسخنان خود درجلسه هیات دولت، با اشاره به برخی انتقاد‌ها از نحوه بازگشایی‌ها درکشور با توجه به بیماری کرونا گفت:مساله حفاظت از سلامت و جان مردم در کنار تحریم شدیدی که امروز با آن مواجه هستیم، اهمیت بسزایی دارد، شرایط ما با کشورهای دیگر متفاوت است و خواهش می‌کنم در زمینه بازگشایی‌ها، مقابله با کرونا شرایط کشور ما را با شرایط کشورهای دیگر در همه زمینه‌ها مقایسه نکنند.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: ما با توجه و رعایت همه اصول بهداشتی، مناسک‌مان را در ماه رمضان انجام دادیم، عزاداری در ماه محرم داشتیم، روابط خانوادگی در چارچوب پروتکل‌ها انجام می‌گیرد، کسب و کارها و فعالیت‌ها در بسیاری از موارد از روز اول بود و در مواردی که تعطیل بود بازگشایی شد.

آموزش حضوری اجباری نیست

او در همین ارتباط درخصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت:یک اصل مهم برای ما این است که سلامت دانش‌آموزان و دانشجویان به‌عنوان اولویت مدنظر باشد، مساله دوم این است که دانش آموزان و دانشجویان از درس عقب نمانند این برای دانش آموزان و خانواده بسیار سخت است. در عین حال در هیچ زمینه‌ای اجبار نیست ما هیچ خانواده و دانش‌آموزی را اجبار نمی‌کنیم که حتما از طریق آموزش حضوری سال تحصیلی را بگذرانند. رئیس‌جمهوری خاطر نشان کرد: این برای ما اصل مهمی است در هیچ مدرسه و دانشگاهی به روی کسی بسته نمی‌شود. استادان و معلمان ما برای تدریس آمادگی دارند. برای سلامت جسم و روح دانش آموزان و نشاط آنان و آموزش دقیق و صحیح، آموزش حضوری اولویت اول ماست، برخی‌ها فکر می‌کنند اصول بهداشتی و سلامت فقط در بحث کروناست در حالی که فقط کرونا نیست، بیماری‌های فراوانی وجود دارد ما می‌خواهیم دانش آموزان از لحاظ جسمی و روحی و نشاط دارای سلامت کامل باشند.

روحانی تصریح کرد: می‌توان بچه‌ها را در آپارتمان برای یک سال حبس کرد که آن هم بیماری ایجاد می‌کند. می‌خواهیم روح و جسم دانش آموزان سالم باشد. من شنبه به روشنی گفتم ما هیچ دانش آموزی را اجبار نمی‌کنیم به مدرسه برود اما همه وسایل دانش را به‌شکل حضوری، فضای مجازی و از طریق صدا و سیما در اختیار آنان قرار می‌دهیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور در عین حال تاکید کرد: بهترین روش آموزش حضوری است و دانش آموزانی که علاقه مند هستند و خانواده‌هایی که می‌خواهند، باید به مدرسه بیایند و آموزش حضوری ببینند اما در عین حال در این زمینه اجبار نخواهد بود. به گزارش «ایرنا» وی تاکید کرد: دولت و ستاد کرونا تصمیم درستی اتخاذ کرده. ان‌شاء‌الله دانش آموزان و دانشجویان ما از نعمت تحصیل برخوردار می‌شوند و استادان و معلمان ما زحمت تعلیم، تدریس و مراقبت را بیش از سال‌های دیگر بر دوش دارند.

آمریکایی‌ها به هدف خود نمی‌رسند

رئیس‌جمهوری درادامه سخنانش با بیان اینکه شهریور، ماه اراده ملی ما و شکست دشمنان ایران و ماه درس‌آموز برای همه است گفت: برخی امروز هم یک‌بار دیگر اراده مردم ایران را به آزمون گرفته‌اند، خطای محاسباتی آمریکا از سال ۱۳۹۷ تا امروز بر این مبنا بود که فکر می‌کرد با فشار اقتصادی بر مردم و تحمیل تحریم ظالمانه ملت بزرگ ایران را به زانو در می‌آورد و آن سال و سال بعد گذشت.

روحانی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها به هدف خود نخواهند رسید، گفت: این راه بن بستی برای آمریکا است. آمریکا راهی ندارد که پایان این کوچه برگردد، درغیر این‌صورت با سد و دیوار بزرگی روبه‌رو خواهند شد.

کشور در مسیر رشد اقتصادی

روحانی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: در هفت ماه گذشته با کرونا و تحریم روبه‌رو بودیم و از فروردین و حتی اردیبهشت و خرداد دروازه‌های صادرات و واردات کاملا بسته بود و هنوز هم مانند قبل از آن نشده است و شرایط کاملا برنگشت و پس از سه ماه شرایط تقریبا عادی است، اما می‌توان گفت در تیر و مرداد کشور در مسیر رشد اقتصادی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در ماه‌های اول سال به دلیل تشدید تحریم و کرونا مشکلاتی در رشد اقتصادی داشتیم، اما الان در این سه ماه اخیر در بخش اقتصادی، صنعتی، خدمات، کشاورزی و دیگر بخش‌ها دارای رشد هستیم. رئیس‌جمهوری با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفاه روستاییان گفت:‌ اینکه شرایط عضویت در صندوق بیمه برای یک میلیون و۴۰۰ هزار خانواده روستایی آماده شده، یعنی یک رفاه و اطمینان جدید و یک آینده خوب برای روستاییان.

مراقب منافع ملی باشیم

روحانی درادامه با بیان رشد اقتصادی کشورگفت: زمان باز کردن در بازار گفتند «جان مردم یا نان مردم» که هم از جان مردم و هم از نان مردم محافظت شد؛ این روزها هم دنبال بحث آموزش بودند خیلی عصبانی و ناراحت هستند که کشور در مسیر درست پیش می‌رود و مردم به حرف‌های واهی آنان توجه نمی‌کنند و با کمال اطمینان راه خود را می‌روند و می‌دانند چه کاری انجام می‌دهند.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد:‌ مردم می‌دانند سال سختی است و همه باید در کنار هم باشیم دست یکدیگر را بگیریم؛ از همه آنانی که قلم، تریبون و بیان در اختیار دارند انتظار دارم در این سال سخت مراقب منافع ملی باشیم.

انتظارات را نباید بالا برد

روحانی با تاکید بر مواظبت از منافع ملی‌مان و مراقبت از انتخابات گفت: اینکه برخی دارند کمربند را برای انتخابات محکم می‌کنند؛ انشاالله انتخابات خوب و با رقابت خواهیم داشت، اما در این فضایی که به تدریج انتخاباتی خواهد شد، انتظارات نباید بی‌جهت بالا برده شود و حقایق نباید تحریف شود، تحریف حقایق گناه بزرگ و نابخشودنی ملی و انقلابی است.

رئیس‌جمهوری خواستار پرهیز از آغاز سیاه نمایی شد و گفت: در این مدت کار بزرگی انجام شد؛ این هفته بیست و سومین هفته‌ در سال ۹۹ است که افتتاح ملی خواهیم داشت، این روند افتتاح‌ طرح‌ها در پنج‌شنبه‌ها تا پایان سال ادامه می‌یابد، علاوه بر این وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف در طول هفته افتتاح‌های خود را دارند که آنها هم بسیار مهم است.