گلایه دولت از عملکرد کانال مالی

ربیعی درعین حال با بیان اینکه مصمم به تداوم تعامل توام با احترام و حسن نیت با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی هستیم گفت: این مسیر به‌عنوان خط‌مشی ثابت جمهوری اسلامی ایران در هفته‌ها و ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و اطمینان داریم که بیش از این هم، شاهد خبرها و نشانه‌های امیدبخش دیگری در برابر اردوی تحریم، شرارت و نفرت‌پراکنی جهانی آمریکا خواهیم بود. ربیعی همچنین با بیان اینکه ایران از عملکرد کانال مالی سوئیس رضایت ندارد، گفت: تاکنون دو تراکنش مالی در این کانال صورت گرفته است و امیدواریم که این کانال به شکل فعال‌تری عمل کند. ایگناتسیو کاسیس، وزیرخارجه سوئیس روز شنبه هفته جاری درسفری سه روزه به ایران با مقامات کشور درخصوص مسائل دوجانبه‌، منطقه‌ای و جهانی دیدار و گفت‌وگو کرد. پیش از آغاز سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران که از اصفهان آغاز شد گمانه‌زنی‌هایی مبنی‌بر ارتباط این سفر با میانجی‌گری در روابط تهران و واشنگتن مطرح شده بود که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه همان زمان این گمانه را رد و اعلام کرد این سفر در چارچوب روابط دو کشور است و ارتباطی با روابط ایران و آمریکا ندارد.

تردید در کارکرد کانال مالی سوئیس

در همین حال روز گذشته سخنگوی دولت در نشست خبری روز گذشته خود، در ارزیابی خود از سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران گفت: ایران و سوئیس دارای روابط تاریخی و دوستانه با یکدیگر هستند. دو کشور همچنین نقشه راه روابط در ابعاد گوناگون رایزنی سیاسی، امور اقتصادی، حمل و نقل، کشاورزی، گردشگری، محیط زیست و ایمنی هسته‌ای غیرنظامی دارند که در سفر سال ۹۴ رئیس‌جمهوری سوئیس به ایران ترسیم شده است. به گزارش «ایسنا» وی ادامه داد: درخصوص کانال مالی بین ایران و سوئیس قابل توجه است که این کانال بعد از ۲۰ ماه تعلل از سوی طرف آمریکایی، در خرداد ماه گذشته به‌طور رسمی عملیاتی شد که برای واردات اقلام ضروری دارویی و غذایی که از نظر قوانین بین‌المللی مشمول تحریم نمی‌شوند طراحی شده است. سخنگوی دولت گفت: ما تردیدی در حسن نیت دولت سوئیس برای راه‌اندازی کانال نداریم، ولی در مورد کارکرد آن با توجه به بدعهدی‌های دولت آمریکا تردید داریم. تا کنون دو تراکنش مالی با حجم نه چندان رضایت بخش، برای تامین داروهای بیماران سرطانی و بیماران پروانه‌ای از این کانال صورت گرفته است. امیدواریم با تامین مبالغ لازم، کانال فعال‌تر عمل کند.

شرط گفت‌وگو با آمریکا

ربیعی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: همان‌طور که پیش از این هم تصریح شده، این سفر ربطی به مسائل روابط ایران و آمریکا ندارد. جمهوری اسلامی ایران بارها موضع رسمی خود را نسبت به گردن‌کشی‌های رژیم ترامپ اعلام کرده و تغییری در آن‌ ایجاد نشده است. به نظر نمی‌رسد تغییری در رویکردهای نادرست و مخرب واشنگتن ایجاد شده باشد. تا وقتی شاهد اصلاح رویه در سیاست‌های خصمانه آمریکا نباشیم، زمینه‌ای برای از سرگرفتن گفت‌وگوهای موثر و سازنده نیز وجود نخواهد داشت. اما اگر تغییرات مورد انتظار در سیاست‌های آمریکا تحقق یابد، بدون نیاز به میانجی‌گری و پیام‌رسانی و براساس ساختار مذاکراتی از پیش موجود در گروه ۵+۱، آمریکا می‌تواند به میز گفت‌وگوها بازگردد. این موضع جمهوری اسلامی ایران از مدت‌ها قبل اعلام شده و همچنان به قوت خود باقی است.

واکنش به نظر آمریکا در مورد ۲۰سپتامبر

ربیعی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آمریکا اصرار دارد که ۲۰ سپتامبر تمامی تحریم‌های بین‌المللی سازمان ملل علیه ایران برگردد و واکنش جمهوری اسلامی در قبال آن، اظهار کرد: همان‌طور که قبلا بارها تکرار کرده‌ایم، آنچه ایالات‌متحده آمریکا به آن استناد می‌کند از اساس مبنای حقوقی ندارد؛ این کشور عضو برجام نیست که بخواهد از یکی از بندهای برجام استفاده کند. ضمن آنکه در همان بند قطعنامه و بندهای مرتبط در برجام (بندهای ۳۶ و ۳۷)، اشاره شده که تمامی راه‌های حل و فصل اختلافات باید طی شده باشد، در صورتی که هیچ کدام از آنها طی نشده است. سخنگوی دولت گفت: از نظر ما و دیگر اعضای شورای امنیت و جامعه بین‌المللی، در بیستم سپتامبر هیچ اتفاقی نخواهد افتاد جز تداوم زورگویی‌های نامشروع و شکست خورده و البته انزوای بیشتر آمریکا.

برنامه بانک مرکزی برای مهارتورم

ربیعی در بخش دیگری از سخنانش درباره اقدامات دولت در مهار تورم تصریح کرد: در واقع منظور رئیس‌کل بانک مرکزی در این زمینه، استفاده از تجربیات مختلف حتی در بانک‌های مرکزی کشورهای پیشرفته در اجرای سیاست‌های نوین پولی است که «عملیات بازار باز» محور اساسی این سیاست برای کنترل تورمی است. این سیاست با هدف‌گذاری تورم تلاش می‌کند از طریق عملیات بازار باز با خرید و فروش اوراق اسلامی خزانه در سود بین بانکی تاثیر گذاشته و از آن طریق بر نرخ تورم تاثیر داشته باشد. سخنگوی دولت ادامه داد: روش ۶۰ سال گذشته در کشورمان این سیاست نبوده است. طی چند ماه گذشته این سیاست در بانک مرکزی اجرایی شده و بانک مرکزی با اجرای بخش‌هایی از آن در حال کنترل نقدینگی و تورم است.

نقشه راه اقتصادی

ربیعی درمورد تاثیر نقشه راه اقتصادی در زندگی مردم نیز گفت: این برنامه اقتصادی از چند جهت تدوین شده است، یکی تداوم بخشیدن و سرعت بخشیدن به برنامه‌هایی است که در این ماه‌ها انجام شده است. سیاست‌های تکمیلی برای موثرتر بودن تداوم آن برنامه‌هاست. همچنین برای لحاظ کردن تحولات بین‌المللی بر ظرفیت‌های همسایگان و شرایط داخلی اقتصاد کشور، تهدیدهای آمریکا و فرصت‌ها و قوت‌ها، برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است. سخنگوی دولت ادامه داد: به علاوه مجموعه اقداماتی در قالب پروژه‌هایی که در یک‌سال، پایان خواهند یافت در برنامه یک‌ساله وجود دارد که در مجموع این برنامه‌ها در بازار سرمایه تورم و اشتغال اثرگذار خواهد بود. همچنین بخشی از برنامه در زمینه معیشتی است، بنابراین نقشه راه اقتصادی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیر خود را خواهد داشت.

تاکید بر بررسی لایحه انتخابات در مجلس

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه دولت برای تصویب لایحه قبلی اصلاح قانون انتخابات چه رایزنی‌هایی با مجلس یازدهم انجام داده است، گفت: هنوز هم بر صحبت قبلی باقی هستیم، لایحه تقدیمی لایحه‌ای جامع است، نتیجه تجربه انباشته دستگاه‌های مختلف که در امر انتخابات دارای مسوولیت هستند. وی افزود: از جمله لوایحی که دولت از مجلس یازدهم درخواست اولویت رسیدگی کرده لایحه جامع انتخابات است که امیدوارم کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از طریق رئیس و هیات رئیسه محترم مجلس پیگیر لایحه در مجلس هستند.

زمان معرفی وزیر پیشنهادی صمت

به گزارش «ایرنا» ربیعی درباره وزیر پیشنهادی صمت گفت: ما در موعد مقرر و وقت قانونی وزیر را معرفی کردیم که هم سابقه بازرگانی و هم سابقه صنعتی داشت که رای نیاورد. امروز هم لیستی تهیه شده و ۵ نفر در این لیست قرار دارند که در حال بررسی است و در روزهای آینده به مجلس معرفی می‌شوند. قبل از آن هم درخواست داشتیم که دو وزارتخانه صمت و بازرگانی برای تمرکز بر مسائل بازرگانی و کالاهای اساسی از هم جدا شوند که به آن توجهی نشد.