گزارش کمالوندی  از پیشرفت‌های هسته‌ای

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از شناسایی عوامل خرابکاری در حادثه نطنز توسط دستگاه‌های امنیتی خبر داد و گفت: موضوع در دست پیگیری است. به گزارش «ایرنا»، بهروز کمالوندی در گفت و گویی تلویزیونی درباره آخرین تحولات مربوط حادثه انفجار و آتش‌سوزی در تاسیسات هسته‌ای نطنز و احتمال اینکه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جاسوس باشند، افزود: ما غیر از بازرس، بارها حملات سایبری داشتیم و آنها را دفع کردیم. تعداد زیادی خرابکاری صنعتی داشتیم و از موارد زیادی که کشف کردیم، نمایشگاهی داریم که البته همه اینها مواردی نیست که بخواهیم به بازرس انتساب دهیم. اما بازرس هم می‌تواند عامل باشد. باید مراقبت کنیم و می‌توانم بگویم مراقبت خوبی هم شده و اشراف کامل وجود دارد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه حادثه نطنز متاسفانه جنبه خرابکاری دارد، گفت: این سازمان‌های امنیتی هستند که باید دقیق بررسی کنند و قرار هم بر این بوده که آنها در این باره اظهار نظر کنند و تحقیقاتشان ادامه دارد و تا آنجا که اطلاع داریم عوامل را کشف کرده‌اند و دلایل،  روش و چگونگی را هم می‌دانند و نسبت به این موضوع اشراف دارند.

او تاکید کرد: ما جزئیات دقیق را نمی‌دانیم، اما تا اندازه‌ای که به ما گفته‌اند، چون موضوع در دست پیگیری و بررسی است معذوریم که در رابطه با آن بیشتر صحبت کنیم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: هدف آنها ضربه زدن به ما در تولید مواد غنی شده است، ولی نتوانستند به هدف خود برسند، بنابراین ما یک سالن دیگر هم به تجهیزات خود اضافه می‌کنیم، اکنون تولید ما صدمه‌ای ندیده و تلاش مذبوحانه آنها، ما را متوقف نکرده است.

کمالوندی با تشبیه کردن صحنه فعلی به صحنه جنگ گفت: ممکن است در این صحنه ضربه‌ای بخوریم ولی این صحنه انگیزه ما را برای دفاع و کار بیشتر کرده است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه آژانس تحت فشار است، گفت: فشار سیاسی واقعیتی بر سازمان‌هاست، مدیر کل آژانس هم گفت که فشار هست ولی تلاش می‌کند حرفه‌ای عمل کند.

بامداد پنج‌شنبه  ۱۲ تیرماه یکی از سوله‌های در حال تکمیل در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد و در همان زمان کمالوندی اعلام کرد که این رخداد هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته و لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری این مجموعه نیز وارد نکرده است. یک روز بعد سخنگوی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کرد که بررسی‌های فنی و امنیتی انجام شده از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط، علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید مصطفی احمدی روشن در نطنز را که بامداد پنج‌شنبه ۱۲ تیرماه به وقوع پیوست به صورت دقیق مشخص کرده است. او تاکید کرد: فرضیه‌های مختلف در مورد علت این رخداد با بررسی دقیق آثار، نحوه و میزان تخریب ایجاد شده، علت اصلی حادثه مشخص شده و به دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

سفر مدیرکل آژانس

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و درخواست آژانس  برای بازدید از دو محل گفت: متاسفانه در طول دو سال گذشته رژیم صهیونیستی با کمک آمریکا تلاش کرده‌اند که در شورای حکام جو را علیه ایران به هم بزنند، اما ایران هم در سفر آقای گروسی بسیار خردمندانه با این درخواست برخورد کرد و با ارائه مقاله‌ها و استدلال‌های حقوقی که چرا ایران نباید به این سوالات پاسخ بدهد وی را قانع کرد. کمالوندی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد، بنابراین اجازه دسترسی به محل مورد درخواست آژانس را داد، چراکه ادامه این موضوع و اجازه ندادن به آژانس به نفع آمریکا بود، ایران نشان داد توانمندی دیپلماتیک و حقوقی بالایی دارد، وزارت امور خارجه هم نقش زیادی در این موضوع دارد. به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی بازدید محل دوم مورد درخواست آژانس در اواخر ماه سپتامبر انجام می‌شود.

کمالوندی همچنین در پاسخ به اینکه ایران از رویکرد آژانس در اجرایی کردن توافق دو جانبه راضی است، اظهار کرد: تا الان براساس انتظار ما روند پیش رفته است و آنچه در گزارش‌های آژانس اشاره شد، مورد انتظار ما بود. معاون رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که بعد از رفع ابهامات آژانس درباره مسائل پادمانی اخیر، دیگر شاهد انتشار گزارش پادمانی نخواهیم بود، گفت: علی القاعده این اتفاق می‌افتد. برداشت مدیرکل و دبیرخانه آژانس این است که این مساله پادمانی است و برجامی نیست و وقتی این مسائل حل شود، دلیلی ندارد که این گزارش‌ها ادامه یابد.

فروش خوب آب سنگین

کمالوندی همچنین درخصوص فروش آب سنگین هم گفت: طبق گزارش آژانس میزان تولید آب سنگین ما کمتر از ۱۳۰ متریک تن است. البته ما از ابتدا در قالب برجام هم اعلام کردیم که تولید بیش از ۱۳۰ تن را برای صادرات عرضه می‌کنیم، نگفتیم که بیش از ۱۳۰ تن تولید نمی‌کنیم. فروش خوبی از فرآورده‌های آب سنگین (دوتره) داشتیم که به لحاظ تحقیقاتی و دارویی مورد توجه موسسات و کشورهای مختلف در این زمینه است و ده‌ها میلیون دلار از این محل نیز در شرایط فعلی درآمد داشته‌ایم و طبیعی است این مساله برای آمریکا خوشایند نیست. اساسا آمریکا به‌دنبال آن بوده و هست که بازار بین‌المللی را به روی ایران ببندد چراکه فکر می‌کردند اگر ایران نتواند محصول خود را به فروش برساند به‌دنبال آن کارخانه تولید آب سنگین نیز بسته خواهد شد؛ اما ما امروز هر دو کار را داریم پیش می‌بریم، هم تولید می‌کنیم هم محصول را به فروش می‌رسانیم. اکنون بیشتر از نیازمان برای رآکتور اراک محصول آب سنگین در اختیار داریم و برنامه فروش آب سنگین را به‌طور جدی نیز دنبال می‌کنیم.

به‌ میزان قبل از برجام اورانیوم غنی می‌کنیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: ما اکنون بیش از ۳ تن اورانیوم غنی شده در اختیار داریم و می‌توانم بگویم با روند فعلی ماهانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می‌کنیم که این میزان با ظرفیت تولید کشور قبل از برجام برابری می‌کند، این در حالی است که این میزان تولید با تعداد کمتری از سانتریفیوژهای نسل اول و با تعداد کمی از سانتریفیوژهای پیشرفته به دست آمده است. ما اگر بخواهیم می‌توانیم ظرفیت تولیدمان را با تحولی که در ماشین‌های نسل جدید پیش رو داریم به سرعت افزایش دهیم، از این رو باید بگویم که در حوزه غنی‌سازی و تولید مواد هسته‌ای در آینده جایگاه بهتر و خوبی خواهیم داشت.

ماشین‌های نسل جدید

او همچنین درخصوص نسل جدید ماشین‌های سانتریفیوژ هم گفت: روند تحقیق و تولید در بخش سانتریفیوژهای نسل جدید خوب و قابل توجه است. نسل ماشین‌های IR-۶ ، IR-۸ و IR-۹ به خوبی در حال تست هستند و اکنون در مرحله تکمیل تحقیقات هستیم به شکلی که این ماشین‌ها روز به روز بهینه‌تر و کارآمدتر می‌شوند و اگر در آینده نزدیک تصمیم به تولید صنعتی این ماشین‌ها باشد با اطمینان می‌توانیم امکان تولید صنعتی آنها را فراهم کنیم.

زمان به نفع فعالیت‌های هسته‌ای است

کمالوندی در پایان ابراز کرد: در یک سال گذشته ما به‌طور همزمان کار باز طراحی رآکتور جدید و نیز شرایط و امکانات برای بازگشت احتمالی به رآکتور قبلی را در دستور کار داشتیم، اما اکنون زمانی است که باید تصمیم بگیریم یکی از این دو راه را پیش ببریم. تا الان تصمیم بر این است که با وجود همه دشواری‌های و کندی کار روند بازطراحی رآکتور اراک را پیش بگیریم، چراکه در این روند پیشرفت‌های قابل توجهی شده است و حیف است کشور خود را از یک روند پیشرفته و توسعه یافته در حوزه رآکتورهای تحقیقاتی محروم کند. سال آینده احتمالا تست‌های سرد را شروع می‌کنیم اما روند تکمیل این رآکتور بر اساس پیش‌بینی‌های فعلی دو سه سال به طول می‌انجامد.