انتخابات آمریکا از نگاه اندیشکده‌های اروپایی

اندیشکده‌هایی مانند چتم‌هاوس بریتانیا، در سلسله وبینارهایی درحال بررسی موضوع انتخابات آمریکا هستند. اندیشکده ایفری فرانسه نیز پادکست‌ها و ویدئوهایی را به این موضوع اختصاص داده است. براین‌اساس، نوشتار حاضر با مروری بر آثار اندیشکده‌های اروپایی در کشورهای ایتالیا، فرانسه، بریتانیا، آلمان و لهستان، برآیندی از نگاه اروپایی‌ها در حدود سه‌ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ارائه داده است.

نگاه ایتالیایی

ماتیو ویلسون کارشناس ایتالیایی اندیشکده مطالعات سیاست بین‌الملل (ایسپی) در یادداشتی به بررسی تاثیر فعالیت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ بر اوضاع داخلی آمریکا پرداخته است. از دید او، اتفاقات بسیار تلخ و ناراحت کننده‌ای که آمریکا در جریان اعتراضات در ماه‌های اخیر شاهد آن بوده است، صرف‌نظر از اینکه ترامپ انتخاب شود یا نه، موجب می‌شود آمریکای پسا انتخابات چندپاره‌تر، دگرگون‌تر و کناره‌جو‌تر باشد.

از دید این کارشناس، نتیجه انتخابات آمریکا پیامدهای عمیقی برای سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا نخواهد داشت و همچنان همین سیاست‌ها کمابیش اعمال خواهند شد. باوجوداین، درصورت پیروزی ترامپ، نتایج این دوره ریاست‌جمهوری تاریخی خواهند بود چون او اولین رئیس‌جمهور آمریکایی است که با نرخ محبوبیت زیر ۴۸ درصد یا حتی ۴۴‌ درصد موفق به پیروزی در انتخابات می‌شود. اگر هم او در انتخابات ببازد، اولین رئیس‌جمهوری خواهد بود که یک دوره قدرت را در دست داشته و همزمان، نرخ بیکاری در زمان او به ۵/ ۳درصد رسیده است. ترامپ برای پیروزی دوباره به سه پیش‌شرط کلیدی نیاز دارد: نخست، کشوری که به‌شدت قطبی شده و از نظر منطقه‌ای شکاف‌ها و تمایزات بسیاری در آن دیده ‌شود؛ دوم، حرکت «رای‌دهندگان شرمسار برای انتخاب ترامپ» که اگرچه در نظرسنجی‌ها از بیان گرایش خود و انتخاب ترامپ خجالت می‌کشند، اما در زمان رای‌دهی، او را انتخاب خواهد کرد، تعداد این رای‌دهندگان درحدود ۲ درصد تخمین زده می‌شود که اگر انتخابات تنگاتنگ باشد، این درصد تعیین کننده خواهند بود؛ سوم، اثرگذاری ترامپ بر رای‌دهندگان مذکر سیاه‌پوست و لاتین در ایالت‌های «کمربند خورشید»، مانند کارولینای شمالی، جورجیا، تگزاس و آریزونا که دراین‌صورت رای بیشتری را جذب خواهد کرد. از دید کارشناس ایتالیایی، باتوجه‌به نارضایتی داخلی از عملکرد ترامپ، احتمال اینکه او شکست بخورد وجود دارد. بااین‌حال، چه درصورت پیروزی یا شکست او، شکاف‌های حین فعالیت‌های انتخاباتی، مانند آینه‌ای مقابل ملت آمریکا قرار خواهد گرفت که این بخش تلخ ماجراست. در هر دو طرف، حامیان نامزدها طرفداران رقیب را به‌عنوان فردی با رویکرد مغایر با آنها درنظر نمی‌گیرد، بلکه اساسا طرف مقابل، غیرآمریکایی و خائن به ارزش‌های ملت درنظر گرفته می‌شود. درنتیجه، ویلسون نتیجه می‌گیرد که پس از انتخابات، جامعه آمریکا به‌شدت پراکنده و عمیقا دچار شکاف خواهد بود.

نگاه فرانسوی

لورانس ناردون کارشناس فرانسوی حوزه مسائل آمریکا در اندیشکده فرانسوی روابط بین‌الملل (ایفری)، طی سلسله نشست‌های رسانه‌ای در شبکه پنج فرانسه به بررسی انتخابات آتی آمریکا می‌پردازد . از دید او، سوء‌مدیریت ترامپ در جریان شیوع کرونا، موجب شده است تنها ۳۳ درصد از جمعیت این کشور مدیریت او در بحران سلامت عمومی را تایید کرده و سایرین منتقد او باشند. همین یک مورد، رقیب دموکرات او، جو بایدن را در جایگاه بهتری قرار می‌دهد.

یکی دیگر از مشکلات ترامپ از دید خانم ناردون، تلاش‌هایی است که در این کشور برای نشان دادن باطن مخفی ترامپ انجام می‌شود و به دو مساله مرتبط است؛ نخست، پرونده تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ است که درحال‌حاضر منتظر دسترسی به اظهارات مالیاتی است و این اظهارات تا پیش از برگزاری انتخابات آبان‌ ماه میسر نخواهد بود و ترامپ می‌تواند خوش‌بینانه تا برگزاری انتخابات آن را به تعویق بیندازد. مورد دوم، انتشار کتاب ماری ترامپ یکی از اعضای خانواده رئیس‌جمهور آمریکا با عنوان «چگونه خانواده من خطرناک‌ترین مرد جهان را به‌وجود آوردند» است که درحال‌حاضر به کتابی پرفروش تبدیل شده و نشان می‌دهد افکار عمومی آمریکا به‌شدت تحت‌تاثیر این کتاب قرار گرفته است.

به نظر ناردون، ترامپ در جبهه خودی‌ها نیز منزوی شده است. برخی از جمهوری‌خواهان میانه‌رو، طرحی راهبردی با ‌عنوان «پروژه لینکلن» درنظر گرفته‌اند که تلاش دارد به هر قیمت ممکن، از انتخاب دوباره ترامپ جلوگیری کند. فعالیت‌های این گروه در شبکه‌های مجازی، به‌ویژه در شبکه تیک‌تاک که اخیرا به‌سبب چینی بودن این رسانه مناقشاتی درمورد آن در آمریکا وجود داشته است پیگیری می‌شود و اظهارنظرهای بحث‌برانگیز و عجیب او و پوچی عمیق حرف‌های ترامپ، به‌شکلی بی‌پرده ازسوی طنزپردازان و کارشناسان آمریکایی مطرح می‌شود.

ناردون افزوده است: پس از مرگ جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی و اعتراضات علیه نژادپرستی در سراسر کشور، خاطرات برده‌داری باردیگر به سطح موضوعات بازگشت. مبارزان جنبش «زندگی سیاهان مهم است» تلاش دارند تصویر واقعی ترامپ را که فردی با تعارضات بسیار است به جامعه نشان دهند. این گروه با استفاده از نمادهای مختلف، رفتارهای متضاد ترامپ برای اهمیت دادن به سفیدپوستان و نادیده گرفتن جمعیت سیاه‌پوست کشور را به‌تصویر می‌کشند. از دید ناردون، چهره آمریکا در ماه‌های گذشته به‌شدت تغییر کرده و احتمال پیروزی ترامپ را کاهش داده است.