تلاش برای ساخت و پیش خرید واکسن کرونا

حسن روحانی روز پنجشنبه در جلسه روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: حفظ سلامت مردم برای ما در اولویت است و به همین دلیل در کنار تلاش‌ها برای ساخت واکسن در کشور، برنامه‌ریزی‌های لازم برای پیش‌خرید واکسن از دیگر کشورها نیز انجام می‌شود. روحانی تاکید کرد: در این راستا و برای تامین واکسن، طی هر دو مسیر ساخت و پیش‌خرید واکسن، در جریان است و قطعا در صورت ساخت این واکسن از سوی هر کشوری، نسبت به پیش‌خرید آن اقدام می‌کنیم.ساخت واکسن یا پیش خرید آن، از آن جهت به یکی از دغدغه‌های اولویت‌دار دولت تبدیل شده که در ۶ ماهه شیوع کرونا در ایران تا امروز، شمار مبتلایان به این ویروس بنابر آمار رسمی اعلامی، از مرز ۳۵۵ هزار نفر گذشته و بیش از ۲۰ هزار نفر نیز در کشور جان خود را از دست داده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت در گزارش روزانه خود از آمار ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا، اعلام کرد که در ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه، دو هزار و ۲۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شدند که از میان آنها، یک هزار و ۷۱ نفر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید- ۱۹ در کشور به ۳۵۴ هزار و ۷۶۴ نفر رسیده است. همچنین در همین بازه زمانی، ۱۱۲ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۰ هزار و ۳۷۶ نفر رسید.همچنین ۳۷۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

تداوم وضعیت قرمز ۱۵ استان

همین آمار از تداوم وضعیت قرمز در ۱۵ استان کشور حکایت دارد. نام استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد. همچنین ۱۱ استان‌ فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

روند افزایشی شهرستان‌های قرمز

به گفته سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، گرچه تعدادی از شهرستان‌های کشور از وضعیت قرمز خارج شده‌اند، ولی در برخی استان‌ها شاهد افزایش تعداد شهرستان‌های قرمز هستیم. تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز در استان‌های ایلام، بوشهر، کردستان، زنجان، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد و گیلان روند افزایشی دارد.

۱۱۴ شهرستان قرمز

این گزارش آماری همچنین تاکید دارد که اکنون وضعیت ۱۱۴ شهرستان در سراسر کشور قرمز است و ۱۳۳ شهرستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.سخنگوی وزارت بهداشت در عین حال تاکید کرد که میزان موارد ابتلا و بستری روزانه در کشور دارای یک روند نسبتا کاهشی است و مطمئنا مهم‌ترین عامل در کاهش تدریجی موارد ابتلا و بستری روزانه در کشور، رعایت بیشتر و جدی‌تر پروتکل‌های بهداشتی و استفاده بیشتر و همگانی‌تر از ماسک توسط مردم است.سخنگوی وزارت بهداشت البته تاکید کرد که اعلام این روند کاهشی، نباید به هیچ‌وجه موجب عادی‌انگاری شرایط شود. زیرا با توجه به افزایش چندین برابری میزان سرایت‌پذیری این ویروس، رعایت چندین برابر پروتکل‌های بهداشتی توسط ما امری ضروری است.لاری همچنین گفت: آخرین بررسی‌ها از میزان استفاده از ماسک توسط مردم کشورمان در اماکن عمومی ۹/ ۷۶ درصد گزارش شده که این عدد نسبت به دو هفته گذشته به میزان ۷/ ۲درصد افزایش داشته است. طبق گزارش‌ها، میزان استفاده از ماسک توسط شاغلان صنوف، صنایع و کارمندان ادارات و بانک‌های کشور هم نسبت به دو هفته گذشته افزایشی بوده، ولی متاسفانه شاهد کاهش میزان استفاده از وسایل نقلیه عمومی در این مدت زمانی هستیم.

تجربه کنکور به روایت روحانی

با این همه یکی از مهمترین تجمعاتی که بارها برخی کارشناسان درباره آن هشدار داده بودند، برگزاری کنکور سراسری است که از روز چهارشنبه در ۴ روز متوالی برگزار شد؛ موضوعی که حسن روحانی در جلسه روز پنجشنبه روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، آن را تجربه‌ای موفق خواند. رئیس‌جمهوری با اشاره به برگزاری کنکور سراسری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت که اجرای چنین تجربه منحصر به فردی در جهان، ابتدا می‌تواند تضمین‌کننده سلامت دانش‌آموزان و خا‌نواده‌های آنها و بعد هم جامعه باشد. ‎رئیس‌جمهور همچنین از تلاش‌ها و نظارت دقیق مجریان و ناظران برگزاری این آزمون قدردانی و اظهار کرد: مردم و به ویژه دانش‌آموزان نیز در روز گذشته و زمان برگزاری کنکور، با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، نقش مهمی در مقابله با بیماری کرونا و برگزاری کنکوری موفق، ایفا کردند و امیدوارم این روند امروز و دو روز پیش‌رو نیز تداوم یابد.

تاکید بر رعایت پروتکل‌ها در محرم

‎ رئیس‌جمهوری همچنین در ادامه جلسه با تاکید مجدد بر جدیت و قاطعیت بر نظارت و اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی مربوط به برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم گفت: اقدامات و ابتکاراتی که برای مراسم باشکوه عزاداری‌های محرم در فضای مجازی و رسانه ملی انجام گرفته، قابل تقدیر است و مطمئنا می‌تواند شکوه عزاداری برای حضرت اباعبدالله(ع) را حفظ کند. ‎رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد که با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی امسال هم ملت ایران پرچمدار عزاداری اباعبدالله ‌الحسین خواهند بود و عشق و ارادت خود را به خاندان رسالت و اباعبدالله ‌الحسین(ع)  نشان خواهند داد.

هشدار برای سفر در محرم

او در عین حال در زمینه سفر به شهرهای مختلف برای عزاداری اباعبدالله(ع) هشدار داد؛ حسن روحانی با بیان اینکه برخی از شهروندان طبق یک سنت قدیمی برای شرکت در مراسم سنتی عزاداری سالار شهیدان، عمدتا به شهرهای زادگاه خودشان سفر می‌کردند، تاکید کرد: از آنها می‌خواهم با توجه به شرایط خاصی که امسال با آن مواجهیم، از انجام این سفر خودداری کنند.

توصیه‌های وزارت بهداشت

در همین حال، دیروز رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز تاکید کرد که پروتکل‌های مراسم عزاداری محرم پس از تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا، توسط وزارت کشور به استانداری‌ها و توسط وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده و بر این اساس، برگزاری مراسم در فضای سربسته به هیچ عنوان مطرح نیست و فقط در فضاهای باز باید برگزار شود. احمد جنیدی در گفت‌‌وگو با «ایرنا» همچنین گفت: اگر قرار به زنجیرزنی باشد، باید روز قبل زنجیر را تحویل فرد بدهند و در روز آخر تحویل بگیرند تا دست به دست نشود. برخی هیات‌ها لباس مشکی می‌دهند که این لباس‌ها هم باید روز اول تحویل داده شده و روز آخر دریافت شود تا لباس دست به دست نشود. سینه‌زنی هم باید در فضای باز انجام شود و امسال دسته‌روی نخواهیم داشت. این مراسم باید با رعایت فاصله دو متری از هم انجام شود.به گفته جنیدی مراسمی مثل نخل‌گردانی در سال جاری نخواهیم داشت تا تجمع ایجاد نشود. ضرورت عزاداری متفاوت محرم امسال ازجمله موضوعاتی است که مسوولان وزارت بهداشت بیش از ۲ ماه است که بر آن تاکید می‌کنند.