تاکید روسیه بر برگزاری نشست سران

به گزارش خبرگزاری «تاس»، وزارت امورخارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات مسکو انتظار دارند برگزاری نشست سران کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل با مشارکت آلمان و ایران، به‌ویژه پس از خودداری «تقریبا همراه با اتفاق‌نظر» از حمایت کشورهای عضو از پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی ایالات‌متحده درباره تمدید تحریم تسلیحاتی تهران، به تاخیر نیفتاده و فورا تشکیل شود. در این بیانیه تاکید شده است: «پیشنهاد برگزاری نشست سران آنلاین - اعضای دائم شورای امنیت به همراه رهبران آلمان و ایران - در واقع دعوت‌نامه‌ای برای شروع گفت‌وگوی پرمحتوا و همکاری سازنده در یک جهت‌گیری صحیح است و ما امیدواریم از این پیشنهاد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه حمایت گسترده‌ای صورت گرفته و تحقق یابد. در تشکیل چنین نشستی نباید تعلل کرد.» کاخ الیزه پیش از این اعلام کرد، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه آمادگی دارد تا در نشست سران اعضای دائم شورای امنیت درباره ایران که از سوی ولادیمیر پوتین پیشنهاد شده، شرکت کند.

استقبال چین از پیشنهاد پوتین

سخنگوی وزارت امورخارجه چین در کنفرانس خبری‌اش از پیشنهاد رئیس‌جمهور روسیه برای برگزاری نشستی با حضور ایران استقبال کرد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین، طبق گفته وزارت امورخارجه چین، این کشور از پیشنهاد روسیه برای برگزاری نشستی آنلاین با آمریکا و چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایران اعضای باقی مانده در توافق هسته‌ای برای جلوگیری از «تقابل و تنش» بیشتر در سازمان ملل درباره ایران استقبال می‌کند. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امورخارجه چین در کنفرانس خبری روز شنبه‌اش گفت که چین از این نشست استقبال کرده و از تلاش روسیه برای تنش زدایی بر سر مساله هسته‌ای ایران قدردانی می‌کند. او در ادامه اظهار کرد که چین به‌طور مداوم از توافق هسته‌ای حمایت می‌کند و هدفش حفظ صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه است.

 براساس این گزارش، اظهارات این سخنگوی وزارت امورخارجه چین در پی این مطرح می‌شود که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه پیشنهاد برگزاری نشستی را با حضور پنج عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان و ایران مطرح کرد تا در آن، درباره اقدامات به منظور جلوگیری از تقابل گفت‌وگو شود.

پوتین با بیان اینکه گفت‌وگوها درباره موضوع ایران در شورای امنیت پرتنش شده است، تصریح کرد: «اتهامات بی‌اساسی علیه ایران درحال مطرح شدن است.» پوتین پیشنهاد کرد که نشستی مجازی با حضور اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران و آلمان به‌منظور تنش‌زدایی برگزار شود. رئیس‌جمهوری روسیه از سایر کشورها خواست پیشنهاد برگزاری این نشست را با دقت مد نظر قرار دهند.

همچنین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به پیشنهاد همتای روسی‌اش برای برگزاری نشستی مجازی با حضور ایران واکنش نشان داد و در نشست مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که آیا دعوت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را برای برگزاری نشستی مجازی با سران جهان و با مشارکت ایران را می‌پذیرد یا نه، گفت: «چیزهایی در این باره شنیده‌ام؛ اما هنوز چیزی به من اطلاع داده نشده است.» به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، اظهارات ترامپ درباره دعوت پوتین پیش از اتمام رای‌گیری بر سر تصویب قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و شکست واشنگتن در این باره مطرح شد.