«مطلق بن ماجد القحطانی» نماینده ویژه وزیرخارجه قطر برای مبارزه با تروریسم و میانجی‌گری برای حل اختلافات در گفت‌وگو با «الجزیره» در این‌باره گفت که مواضع توافق شده شورای همکاری خلیج‌ فارس، همواره منطبق بر مصوبات نشست‌های وزرای‌خارجه کشورهای عضو این شورا است، نه بیانیه‌های دبیرکل که صرفا بیانگر دیدگاه دبیرخانه این شورا است.

او درباره بیانیه دبیرخانه شورای همکاری که خواستار تمدید تحریم بین‌المللی تسلیحاتی ایران شده است، گفت: ما در قطر معتقدیم که تحریم‌های کنونی علیه ایران به نتایج مثبتی منجر نمی‌شود و به حل بحران‌ها کمکی نمی‌کند. حل بحران‌ها باید براساس گفت‌وگو باشد. این مقام مسوول قطری توضیح داد: ایران کشوری همسایه است و روابط مبتنی بر حسن همجواری ما را به یکدیگر مرتبط می‌کند. [ضمن اینکه] دولت و ملت قطر از موضع ایران به‌ویژه طی محاصره ظالمانه علیه قطر تقدیر می‌کنند.

درحالی‌که قرار بود روز سه‌شنبه قطعنامه آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رای گذاشته شود، روز یکشنبه ۱۹ مرداد ماه خبری منتشر شد مبنی بر ارسال نامه‌ای از سوی «نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس به کشورهای عضو شورای امنیت که در آن خواسته شده بود تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود.

«نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس، در این نامه به شورای امنیت خواستار تمدید محدودیت خرید و فروش تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران شد. الحجرف در نامه مذکور بار دیگر همچون مقامات سعودی ایران را به پخش سلاح در منطقه و حمایت از تروریسم و فرقه‌گرایی متهم و ادعا کرده که ممانعت از فروش سلاح به ایران موجب ثبات و امنیت در منطقه خواهد شد.

ارسال این نامه و اخبار منتشر شده واکنش سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت و موسوی یکشنبه شب در این باره و در واکنش به سایر اتهامات باطله از سوی دبیرکل جدیدالورود این شورا، ضمن ابراز تاسف از رویکرد غیرسازنده برخی اعضای این شورا در قبال جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: متاسفانه به‌نظر می‌رسد شورای موسوم به همکاری خلیج‌فارس به سخنگوی برخی کوته‌فکران داخل شورا و خارج منطقه مبدل شده و دبیرخانه شورا نیز با تاثیر از سیاست‌ها و رفتارهای اشتباه و مخرب برخی اعضای آن، بلندگوی ایران‌ستیزان شده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: شورای همکاری خلیج‌فارس که در اوج ناکارآمدی خود است و اختلافات درونی و سیاست‌‌های غیرواقع‌بینانه باعث عقیم بودن این شورا شده با این اقدام خود باعث نادیده گرفتن حقایق منطقه و چشم فروبستن به روی واقعیات و اولویت‌‌ها در این شرایط حساس شده است.