وعده گشایش اقتصادی درهفته آینده

روحانی همچنین با اشاره به فضای جلسه سران قوا اظهار کرد: آنهایی که می‌گویند قوه‌قضائیه و مجلس می‌خواهند دولت را به زمین بزنند، من در جلسات این چیزها را نمی‌بینم و قضاوت‌ها را ناصحیح می‌دانم. مجلس کاملا لمس می‌کند و حس می‌کند ما در چه شرایطی هستیم و قوه‌قضائیه کاملا شرایط سخت کشور را لمس می‌کند. و تلاش می‌کنند ما را یاری کنند.

روحانی با بیان اینکه وارد آخرین سال خدمت به مردم شدیم، اظهار کرد: هشت سال خدا به ما برای خدمت به مردم توفیق داد. از این هشت سال هفت سال تمام شد ان‌شاء‌الله خداوند به ما توفیق بدهد که یک سال باقی‌مانده از دولت را هم خادم مردم باشیم. بسیار افتخار آمیز است که خداوند به ما توفیق دهد که بتوانیم گرهی از زندگی مردم باز کنیم.

تحریف از تحریم دردناک تراست

رئیس‌جمهوری درادامه سخنانش با تاکید بر اینکه اگر واقعیت‌ها را زیر خنجر تحریف ذبح نکنیم موفق خواهیم شد، گفت: تحریم شمشیر دشمن است و اگر بتوانیم شمشیر دشمن را خواهیم شکست. اما باید همدیگر را یاری کنیم و به سمت مطلوب حرکت کنیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با بیان اینکه مشکل تحریف بسیار دردآور است، گفت: تحریم را دشمن و تحریف را گاهی دشمن و گاهی متاسفانه در درون کشور انجام می‌دهند و این تحریف دردناکتر است. اگر حاضر به تسلیم نیستیم که قطعا هم نیستیم، زخم هم بر می‌داریم و مشکلات هم ایجاد می‌شود و در چنین شرایطی مهم است که میدان جنگ، تحریم‌ها و واقعیات را ببینیم اما بعضی‌ها می‌خواهند تحریم‌ها را نبینند و می‌گویند دولت چرا این‌کار را کرده یا نکرده است. وی با انتقاد از برخی بدبینی‌ها و تحریف‌ها تصریح کرد: چرا چیزهایی که درست شده است را نمی‌گویید. ۸۰ درصد مساله درست شده در تحریم را نمی‌گویند، اما ۲۰ درصد باقی‌مانده را می‌گویند. نمی‌گویند که در این شرایط تحریمی چه اقداماتی شده است هرچند که موضوعاتی هم باقی مانده است.

وی گفت: بیایید در کنار تحریم، تحریف درست نکنیم، اگر هم دشمن تحریفی را درست می‌کند، ما آن را درست و بیان نکنیم. اشکال از تحریم آمریکاست، آن را نمی‌بینند و اشکال را جای دیگر مطرح می‌کنند اشکال تحریم را باید ببینیم و علت تحریم، شرایط تحریم و شرایط اقدامات منفی و مثبت را ببینیم. روحانی با بیان اینکه ما قادریم تحریم را بشکنیم به شرط آنکه تحریف را اول بشکنیم یادآور شد: اگر تحریف را نشکنیم و سخنان ناروا و قضاوت‌های ناروا مطرح شود، ذهن مردم مشغول شود، شادابی مردم از آنها گرفته و آنها را مایوس و نگران کنیم، موفق نمی‌شویم.

وی با بیان اینکه اگر واقعیت‌ها را زیر خنجر تحریف ذبح نکنیم، موفق خواهیم شد، گفت: البته با تحریم جنگیدن سخت است در عین حال هر جا فرصت کنیم تحریم را بشکنیم می‌رویم. وزارت خارجه، رئیس‌جمهوری و تمام مقامات با ظلم دشمن مقابله می‌کنند. تحریم شمشیر دشمن است و اگر بتوانیم شمشیر دشمن را خواهیم شکست. اما شرایط شرایطی است که باید همدیگر را یاری کنیم و با یاری یکدیگر به سمت مطلوب می‌رویم.

هیچ کس حاضر به تسلیم نیست

روحانی درادامه سخنانش گفت: اگر می‌خواهیم با دشمن نجنگیم و اگر می‌خواهیم در برابر دشمن تسلیم شویم بحث دیگری است. نه ملت ما و نه زنان و نه مردان و نه جوانان ما هیچ کس حاضر به تسلیم نیست اگر حاضر به تسلیم نیستیم که نباید هم باشیم و باید مقاومت کنیم زخم هم برمی‌داریم مشکلات هم پیش پای ما ایجاد می‌شود.

به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری گفت: ما وقتی آمدیم دولت را به عهده گرفتیم در شرایط تحریمی بسیار سخت، اولین هدفی که به مردم اعلام کردیم گفتیم می‌خواهیم تحریم را بشکنیم. در تحریم دو کار باید انجام داد، یکی اینکه باید تحریم را بشکنیم، نابود کنیم و از بین ببریم و باید دست تحریم‌کننده را بِبُریم. این اولین وظیفه ما است.

وی اظهار کرد: ما که نباید بایستیم و دشمن شمشیر بزند دست و پایمان زخمی شود، اینگونه نیست، ما باید در برابر تحریم‌کننده بایستیم. ما توانستیم تحریم را به‌صورت موقت در دولت یازدهم ظرف ۱۰۰ روز بشکنیم. این یکی از افتخارات دولت یازدهم است که ظرف ۱۰۰ روز به یک توافق کوتاه‌مدت رسید و بعد از ۱۰ سال تحریم برای اولین بار شکست.  رئیس‌جمهور افزود: دو سال مذاکره کردیم و دو سال دوران تنفس بود تا اینکه به دوران این افراد ناشی که در کاخ سفید روی کار آمدند رسیدیم، برخی دیگر از آنها نیز مطالبی نوشته و منتشر کردند که می‌توانید آنها را بخوانید همه فکرشان این بود که تحریم شدید برای ایران درست کنند تا نظام وجود نداشته نباشد.  روحانی اظهار کرد: گاهی آمریکایی‌ها می‌گفتند که می‌خواهند نظام نباشد، اما هیچ گاه کاخ سفید به این صراحت نگفته بود که «تحریم شدیدی را آغاز کرده‌اند، تا نظام جمهوری اسلامی را زمین بزنند و این نظام در ۲۲ بهمن جشن پیروزی نخواهد داشت»؛ هیچ وقت به این صراحت نگفته بودند که «در سال ۹۷ گفته بودند در جشن پیروزی چهلمین سال انقلاب نخواهند داشت و ما ۲۲ بهمن به ایران بر می‌گردیم.» رئیس دولت تدبیر و امید گفت: اگر چرتکه بزنیم یا با ماشین حساب محاسبه شود شاید محاسبه آنها هم درست بود؛ زیرا کشوری که از هر طرف در محاصره قرار می‌گیرد و هر کسی می‌خواهد با آنها معامله کند آن را تحریم می‌کنند، از طرفی دوستان ایران هم جرات نمی‌کنند به سمت ایران بیایند و دشمنان هم به شدت دشمنی می‌کنند، این کشور چگونه اداره خواهد شد؟ و چگونه می‌توان این کشور را یکی دو ماه یا چند ماه اداره کرد.

رئیس‌جمهوری گفت: یکی از روسای جمهوری اروپایی در مهر سال ۹۷ به من گفت «ترامپ در ملاقات به من گفت شما اروپایی‌ها فقط سه ماه صبر کنید جمهوری اسلامی ایران دیگر وجود نخواهد داشت» که من همان جا خندیدم و به وی گفتم تا سه ماه آینده ما و شما خواهیم بود و همدیگر را خواهیم دید؛ سال بعد از آن همان رئیس‌جمهوری آن کشور را در نیویورک ملاقات کردم و به وی یادآوری کردم و او خندید و گفت یادم هست که رئیس‌جمهوری آمریکا چه حرفی می‌زد.

انتقاد از تمام نشدن انتخابات درایران

رئیس‌جمهور ادامه داد: اشکال بزرگی در جمهوری اسلامی ایران داریم و آن، این است که تاریخ انتخابات را داریم ولی پایان آن را نمی‌توان اعلام کرد. وزیر کشور تاریخی را اعلام می‌کند انتخابات شروع می‌شود اما پایان ندارد و همان طور دعوا و رقابت انتخاباتی ادامه می‌یابد.

روحانی با بیان اینکه انتخابات دوره دارد، خاطرنشان کرد: روزی که منتخب اعلام شد، پایان انتخابات است و دیگر رقابت و دعوا نداریم. در دوره انتخابات همه حرف‌هایی می‌زنند دوره انتخابات است و قابل قبول و قابل گذشت است، اما پایان انتخابات را اعلام نمی‌کنیم. انتخابات تمام شد. بیایید با یکدیگر کار کنیم. وی با بیان اینکه اگر کسی فکر می‌کند دولت به تنهایی تمام مشکلات نظام را حل کند، این تصور دقیق نیست، ابراز داشت: دولت می‌تواند حل کند به شرطی که مجلس، قوه‌قضائیه، نیروهای مسلح و صداوسیما کنارش باشند. دشمن که برای نابودی دولت نیامده، برای نابودی نظام آمده است پس همه باید در کنار هم قرار بگیریم. رئیس‌جمهور با تاکید براینکه تا روزی که به صندوق انتخابات و آرای مردم احترام بگذاریم، هیچ قدرتی نمی‌تواند به کشور صدمه بزند، تصریح کرد: وقتی در جمهوری اسلامی ایران، دولت، مجلس و سایر ارکان حکومت به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم با آرای مردمی انتخاب می‌شوند، معنی ندارد فردی در کاخ سفید و در آن طرف دنیا برای پایان حکومت مردم و اغتشاش تصمیم بگیرد.

وی با قدردانی از دست‌اندرکاران بورس کشور، گفت: عرضه‌های اولیه در هفته آتی بسیار مهم است و از وزرای دولت تقاضا دارم که این مهم را انجام دهند که در یک عرضه ۶۲۰ و در عرضه دیگر ۷۶۳ میلیارد عرضه شد. روحانی افزود:از همه وزرا تقاضا می‌کنم عرضه‌های اولیه را انجام دهند و در هفته‌ای که گذشت در یک عرضه ۶۲۰ میلیارد و در یک عرضه ۷۶۳ میلیارد سهام عرضه شده مردم خریدند و باز هم این کار انجام می‌گیرد و ان‌شاءالله شاهد یک تحول و تحرک بسیار خوب در زمینه مسائل اقتصادی خواهیم بود.