فاجعه کرونایی در پایتخت

براساس آنچه سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده است، استان‌های تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، یزد، گیلان و قم هم در وضعیت هشدار هستند.

با این حال، ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت در یک برنامه تلویزیونی وضعیت کرونا در اکثر استان‌ها را فاجعه بار اعلام و تاکید کرده است که «فاجعه اصلی در تهران رخ داده است و پایتخت در ردیف سوم آمار بالای مبتلایان و فوتی‌ها قرار دارد.» معاون وزیر بهداشت همچنین گفت که وضعیت هم‌اکنون تهران همانند ماه‌های اسفند و فروردین شده است.

مقامات وزارت بهداشت که همواره درباره وضعیت تهران ابراز نگرانی کرده و هشدار داده‌اند، تاکید دارند که اعمال محدودیت‌ها در تهران فرمالیته نیست. از سوی دیگر، سردار حسین رحیمی رئیس پلیس تهران نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تردد‌ها در سطح شهر تهران خبر داده است. هرچند محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز بر کاهش تماس‌های فردی به واسطه تعطیلی برخی مشاغل صحه گذاشته اما در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرده است که این به تنهایی کافی نیست زیرا همچنان حمل و نقل درون شهری و مترو و اتوبوس شلوغ است.

افزایش دو برابری ابتلا در گلستان و کرمان

با این حال نه تنها تهران، بلکه وضعیت در ۲۵ استان دیگر نیز نگران‌کننده است. برای نمونه می‌توان به استان‌های گلستان و کرمان اشاره کرد؛ استان‌هایی که دیروز سخنگوی وزارت بهداشت به بیان جزئیات کمی از وضعیت آنها پرداخت. سیما سادات لاری با بیان اینکه استان گلستان یکی از استان‌هایی است که در اسفند پارسال خیز شدید بیماری کووید-۱۹ را تجربه کرد و موارد ابتلا و بستری این بیماری در این استان بسیار افزایش یافت، گفت: اما در اردیبهشت سیر نزولی پیدا کرد با این حال، به‌رغم توصیه‌های اکید وزارت بهداشت دوباره شاهد افزایش و خیز مجدد بیماری کووید-۱۹ در این استان هستیم به‌طوری‌که هم‌اکنون ۱۱ شهرستان این استان در وضعیت قرمز و سه شهرستان در وضعیت هشدار است. لاری گفت: تعداد موارد بستری در این استان در ۶ هفته گذشته دو برابر شده است و وضعیت شهرستان‌های گرگان، کرد کوی، مینودشت، گنبدکاووس و آق قلا شیب تندتر ابتلا به کووید-۱۹ را دارند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، در استان کرمان نیز ۱۲ شهر در وضعیت قرمز و هفت شهر در وضعیت هشدار هستند. این در حالی است که کرمان از جمله استان‌هایی بود که در ماه‌های اول شیوع کرونا نسبت به استان‌های دیگر خیز ضعیف تری از بیماری کووید-۱۹ داشت اما اکنون و طی ۶ هفته گذشته موارد بستری بیماری در این استان دو برابر شده است و به خصوص در شهرهای کرمان، جیرفت، بافت، زرند، رفسنجان و سیرجان شیب ابتلا به این بیماری تندتر شده است.

مرگ بیش از ۱۶ هزار نفر

با این همه هرچند گزارش‌های رسمی و اعلامی، بیانگر میزان ابتلا و فوتی کرونایی در ایران به تفکیک استان‌ها نیست اما آنچه به‌عنوان گزارش رسمی و آمار کلی روزانه از سوی سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود نیز خود گویای واقعیات نگران‌کننده‌ای است که بر وضعیت وخیم برخی استان‌ها در مقابله با کرونا صحه می‌گذارد.

دیروز وزارت بهداشت اعلام کرد که در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز گذشته (چهارشنبه)، ۱۹۶ نفر در اثر ابتلا به کووید- ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. گرچه این تعداد مرگ‌و‌میر نسبت به روز سه‌شنبه که بیشترین آمار مرگ کرونایی از ابتدای اسفند را به ثبت رساند، کاهشی بوده اما تجربه این ۵ ماه نشان می‌دهد که نمی‌توان به آمار کاهشی یک روزه مرگ‌و‌میر کرونایی امید بست و این کاهش زمانی معنا دار است که در یک روند چند روزه قرار گیرد. به هر روی بنابر آنچه مراجع رسمی اعلام کرده‌اند، شیوع ویروس کرونا در ایران تا دیروز ۱۶ هزار و ۳۴۳ نفر را به کام مرگ برده است.

۳۰۰ هزار مبتلا در ایران

از سوی دیگر، گزارش وزارت بهداشت بیانگر آن است که بنابر آمار رسمی، از ابتدای اسفندماه تا روز گذشته، حدود ۳۰۰ هزار نفر در ایران به کووید- ۱۹ مبتلا شده‌اند. بنابر آنچه دیروز سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد، در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز (چهارشنبه هشتم مرداد ۱۳۹۹)، دو هزار و ۶۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که از این تعداد، هزار و ۶۰۴ مورد -یعنی بیش از ۶۰ درصد مبتلایان دیروز- در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور بستری شدند. به این ترتیب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲۹۸ هزار و ۹۰۹ نفر رسیده است.

افزایش بیماران بدحال

از سوی دیگر، گزارش دیروز وزارت بهداشت حاوی روند افزایشی دیگری نیز هست؛ آمار ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه حاکی از آن است که تعداد بیماران بد حال که در نقاط مختلف کشور در آی‌سی‌یو بستری هستند از مرز ۴ هزار نفر عبور کرده و رقم رسمی اعلام شده آن از سوی وزارت بهداشت، چهار هزار و ۲۷ بیمار است. این در حالی است که در ۵ ماه گذشته تا دیروز، تعداد مبتلایان بدحال بستری شده در آی‌سی‌یو، همواره پایین تر از ۴ هزار نفر بوده است.

وضعیت‌ برگزاری آیین‌های محرم در کرونا

با وجود آنکه آمار رسمی از افزایش ابتلا، بستری و مرگ‌و‌میر کرونایی در کشور حکایت دارد، اما همچنان مساله نحوه برگزاری آیین عزاداری ایام محرم، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها است. حسن روحانی چند روز پیش اعلام کرد که مراسم عزاداری اباعبدالله (ع) با رعایت پروتکل‌ها حتما برگزار می‌شود.

روز گذشته نیز سعید نمکی وزیر بهداشت در نشستی با ذاکرین، مداحان و وعاظ تاکید کرد: «در تاریخ ثبت خواهیم کرد که هم یاد حسین (ع) و عاشورا و مظلومیت شهدای کربلا را پاس داشتیم، هم از سلامت عشاق حضرت ابا عبدالله صیانت کردیم و هم به جهان الگویی ارائه کردیم.» در عین حال معاون او، ایرج حریرچی شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم، گفت: اصل کلی در مراسم عزاداری محرم بر پیشگیری است و ما باید این موارد را به حداقل رسانده و طبق دستورات اسلامی نجات جان یک فرد از اوجب واجبات است بنابراین برای مراسم عزاداری محرم شرایط خاصی در کشور اعمال خواهد شد. حریرچی افزود: ما در تجمعات سال گذشته رعایت مشکل فاصله‌گذاری را داشته‌ایم که اصلا این تجمع امسال ممکن نیست، همچنین تصمیم‌هایی درخصوص دسته‌های عزاداری گرفته شده است که تقریبا بیرون بودن آنها امکان نخواهد داشت و تجمعات با فضاهای بسته هم ممکن نخواهد بود.