آرایش اصولگرایان در ستادهای پارلمان عکس: آرمین کرمی، فارس

پس از جلسه علنی نیز اعضای هیات رئیسه مجلس در جلسه‌ای، علیرضا زاکانی را به ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس برگزیدند و به این ترتیب، زاکانی نماینده تهران از امروز کار خود را در ساختمان این مرکز در خیابان پاسداران آغاز می‌کند. این دو انتخاب مجلس یازدهم که پیش‌تر نیز در گمانه‌زنی‌ها پیش‌بینی می‌شد، به نوعی آرایش سیاسی این دوره از پارلمان را تکمیل کرده است؛ آرایشی که با وجود یکدست بودن جریانی این مجلس، همچنان منتقدانی از درون جریان اصولگرا دارد.

اما و اگرها درباره بذرپاش

به‌طور کلی انتخاب‌ها در این مجلس که عمر آغاز به کار آن به دو ماه نمی‌رسد، تا امروز بی‌حرف و حدیث نبوده است؛ به ویژه انتخاب رئیس دیوان محاسبات که از روز سه‌شنبه با اعلام نام دو نامزد نهایی برای ریاست این دیوان، سیل انتقادات درباره این اقدام کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روانه بهارستان شد.  این انتقادات این بار نه از سوی جریان رقیب یعنی اصلاح‌طلب‌ها، بلکه از طرف چهره‌های اصولگرا و نمایندگان ادوار مجلس مطرح شد که از آن جمله می‌توان به نامه احمد توکلی به محمدباقر قالیباف اشاره کرد. او در این نامه خواستار حذف نام بذرپاش از نامزدهای ریاست دیوان محاسبات کشور بود و پذیرش نامزدی بذرپاش را از اساس، غیرقانونی خواند. توکلی در این نامه تاکید کرده بود که اگر از کاندیداتوری بذرپاش برای ریاست دیوان جلوگیری نشود، «بدعت تازه‌ای پیدا می‌شود». به تاکید این نماینده ادوار مجلس و رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت ایران، «پذیرش داوطلبی آقای بذرپاش در کمیته مجلس، بدون احراز شرایط قانونی بوده است».

ماجرای انتقادات چیست؟

نخستین مساله به تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس بازمی‌گردد که تصریح دارد: «داوطلب باید حداقل ۲۰ سال سابقه کار داشته باشد.»؛ شرطی که بذرباش آن را ندارد. بنا بر آنچه احمد توکلی در نامه خود به قالیباف نوشته، «سابقه کار مهرداد بذرپاش به ۱۷ سال هم نمی‌رسد.» نکته دیگر محتوای ماده ۱۰۵ قانون مدیریت خدمات کشوری است که سابقه خدمت را آن قسمت از خدمات کارمند می‌داند که در حالت اشتغال تمام وقت انجام شده باشد. تبصره ۳ ماده ۱۴۴ قانون استخدام کشوری نیز مضمونی مشابه دارد. بند پ ماده۱ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴۷ قانون استخدام کشوری، منظور از خدمات تمام وقت را مشخص می‌کند. رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری هم تاکید دارد که اشتغال غیررسمی در دستگاه‌های اجرایی تنها اگر تمام وقت باشد جزو سابقه خدمت محسوب می‌شود. علاوه‌بر آنکه به تاکید توکلی، مهرداد بذرپاش ۱۷ سال سابقه کار دارد، او در نامه خود به قالیباف نوشته است: «وقتی برادرانه به آقای بذرپاش تذکر داده شد که جنابعالی ۲۰ سال سابقه کار ندارید و سابقه تراشی نیز در شأن شما نیست و مصلحت آن است که داوطلب نشوید تا اعتراضات برانگیخته نشود، گفت که من در سال ۱۳۷۸ در تاسیس فلان پژوهشگاه نقش مهمی داشتم. و بعدا در بسیج دانشجویی سمت فرماندهی داشتم.» توکلی همچنین در ادامه نامه تذکر داده که «سابقه کار در عرف و متون حقوقی معنای روشنی دارد که رکن آن بیمه شدن در مشمولین قانون کار است و غیر آن؛ و داشتن حکم استخدامی در مشمولان قوانین استخدامی دولتی است. البته کسر حق بیمه، در سازمان امور اداری و استخدامی کشور هم ملاک محاسبه سابقه خدمت است. در حالی که برای بسیجیان چنین امتیازی مطلقا در نظر گرفته نشده است. قانون فرماندهی در بسیج دانشجویی و هر تشکل دانشجویی دیگر را اشتغال نمی‌شمارد و تنها برای جبران زحمات دانشجو کسر خدمت سربازی دارد.» البته این انتقادات مورد توجه مجلس و ریاست آن قرار نگرفت و بذرپاش نه تنها به‌عنوان نامزد ریاست دیوان معرفی شد، بلکه رای نمایندگان را نیز به دست آورد و به کرسی رسید. محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو هیات‌رئیسه مجلس نیز در دفاع از این اقدام مجلس به توکلی اینگونه پاسخ داد: «شرایط بذرپاش بعد از چندین جلسه بررسی، مورد تایید قرار گرفته و مشکلی وجود ندارد.» بذرپاش هم دیروز و در ارائه برنامه خود برای ریاست دیوان محاسبات کشف گریزگاه‌های قانونی و مبارزه با فساد را از ملزومات فعالیت دیوان محاسبات به‌عنوان مردمی‌ترین بخش نظام اسلامی برای اقامه عدالت عنوان و تاکید کرد: مبارزه با فساد و کم کاری باید در دستور دیوان محاسبات قرار گیرد.

بذرپاش کیست؟

مهرداد بذرپاش متولد ۲۰ مرداد ۱۳۵۹ است. او فرزند شهید منصور بذرپاش است و مدرک کارشناسی صنایع را در دانشگاه صنعتی شریف گرفته و پس از آن در رشته مدیریت اجرایی گرایش برنامه‌ریزی استراتژیک در دانشگاه علامه طباطبایی کارشناسی ارشد گرفت. از همان دانشگاه هم دکترای مدیریت تکنولوژی دریافت کرده و عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیماست.

بذرپاش با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد شناخته شد؛ با پیروزی اصولگرایان در انتخابات ۹ اسفند ۱۳۸۱ شورای شهر تهران و انتخاب محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان شهردار تهران، بذرپاش ۲۲ ساله که در آن زمان ریاست بسیج دانشجویی دانشگاه شریف را بر عهده داشت از سوی احمدی‌نژاد به‌عنوان مشاور شهردار تهران انتخاب شد. او در سال ۱۳۸۵ و در سودای رسیدن به شهرداری تهران کاندیدای نمایندگی شورای شهر تهران شد اما در این آرزوی خود ناکام ماند. بذرپاش در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد ابتدا به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور منصوب شد و پس از آن، در فروردین ۱۳۸۶ با حکم احمد قلعه‌بانی مدیرعامل وقت سایپا، به‌عنوان مدیرعامل شرکت پارس خودرو به این شرکت رفت. چند ماه بعد، در بهمن ۱۳۸۶ در حالی که تنها ۲۸ سال سن داشت به‌عنوان مدیرعامل سایپا جای احمد قلعه‌بانی را گرفت و تا سال ۱۳۸۸ در این سمت باقی ماند. با روی کار آمدن دولت دوم احمدی‌نژاد، از سوی رئیس‌جمهور به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان انتخاب شد. با زمزمه‌های تلاش احمدی‌نژاد برای انحلال سازمان ملی جوانان و همچنین اختلاف نظر بذرپاش با رئیس دولت بر سر اسفندیار رحیم مشایی در جلسه ۲۸ آذر ۱۳۸۹ دولت، وی از سوی احمدی‌نژاد از این سمت برکنار شد و جای خود را به فرحناز ترکستانی داد و پس از آن عزمش را برای نمایندگی مجلس جزم کرد. بذرپاش در انتخابات ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ مجلس نهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات کاندیدا شد و با کسب ۳۵۱ هزار و ۵۲۵ رأی به‌عنوان نفر بیستم تهران به دور دوم راه یافت و در مرحله دوم توانست به‌عنوان نماینده مجلس نهم به بهارستان برود. او مدیرمسوولی روزنامه اصولگرای وطن امروز را بر عهده دارد که با تیترها و گزارش‌های جنجالی خود خبرساز می‌شود. این روزنامه به خصوص با روی کار آمدن دولت روحانی مواضع تندی علیه رئیس‌جمهور، وزرا و البته اصلاح‌طلبان اتخاذ کرده است. همچنین عضویت در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، ریاست هیات مدیره بنیاد اجتماعی برکت احسان و ریاست فرهنگسرای خاوران از دیگر مسوولیت‌هایی است که بذرپاش در این مدت بر عهده داشته است. همچنین با رای دیروز نمایندگان نیز ریاست دیوان محاسبات به کارنامه او افزوده می‌شود.

انتخاب دادستان دیوان

البته مجلسی‌ها دیروز در صحن علنی، دادستان دیوان محاسبات را نیز انتخاب کردند. نمایندگان از میان دو نامزد این جایگاه یعنی علی کامیار و غلامرضا اسداللهی، کامیار را با ۱۷۱ رای از مجموع ۲۳۵ رای ماخوذه به‌عنوان دادستان دیوان محاسبات برگزیدند.

تعیین رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس

مجلس دیروز انتخاب مهم دیگری نیز داشت؛ انتخابی که از سوی هیات رئیسه پارلمان صورت گرفت و علیرضا زاکانی با رای اعضای این هیات به ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس رسید.

 

P02-02