عراقچی تاکید کرد: «جمهوری اسلامی افغانستان» مورد حمایت ماست. دولت افغانستان مورد حمایت ماست و طالبان هم اگر می‌خواهند در قدرت مشارکت داشته باشند باید وارد گفت‌وگو با دولت افغانستان و بقیه جناح‌های افغانی شوند. این سیاست ماست. ما مانند بعضی کشورهای دیگر طالبان را تجهیز نکرده‌ایم و در غیاب دولت با آنها مذاکره و توافقی امضا نکرده‌ایم و دولت را مجبور نکردیم که زندانیان آنها را آزاد کند.

گفت‌وگوی افغانستان با منافقین ایرادی ندارد

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره اقدام احتمالی متقابل افغانستان درباره گفت‌وگو با گروهک تروریستی منافقین نیز گفت: گروهک منافقین یک گروهک پیش پا افتاده و واقعا مفلس است؛ اگر شما می‌خواهید با آنها گفت‌وگو کنید و حرف بزنید از نظر ما هیچ ایرادی ندارد، اما کار بسیار بی‌ارزش و غلطی است. آنها یک گروه عقب‌مانده، شکست‌خورده و مفلس هستند. یک‌عده پیرمرد و پیرزن در آلبانی! دولت افغانستان بخواهد با یک گروه بی‌ارزش حرف بزند می‌تواند آن را انجام دهد، این میل خودش است! اگر شما می‌توانید آنها را به راه راست هدایت کنید عیبی ندارد، ما هیچ مشکل امنیتی با گروهک منافقین نداریم.

گفت‌وگوها با طالبان را انکار نمی‌کنیم

وی همچنین در پاسخ به ادعایی درباره سفر سید طیب آغا از مقامات طالبان در سال ۲۰۱۳ میلادی به تهران برای شرکت در کنفرانس اسلامی و رد آن موضوع توسط ایران نیز گفت: همه ماهیت طالبان را می‌شناسند همه وابستگی طالبان را می‌شناسند همه می‌دانند چه کشورهایی طالبان را ایجاد کرده‌اند، از آن حمایت می‌کنند و الان در کجا مستقر هستند و با چه کسانی در حال مذاکره هستند. شما نمی‌توانید این مسائل را به ایران بچسبانید هرچه قدر هم تلاش کنید، با استناد به یک عکس یا حرف بی‌سند نمی‌توانید این کار را بکنید. من گفت‌وگو با طالبان را انکار نمی‌کنم.

عراقچی همچنین در پاسخ به سوالی در این باره که اتهاماتی مطرح می‌شود که ایران طالبان را تجهیز می‌کند، گفت: چه دلیلی دارد این کار را بکنیم؟ من قویا تکذیب می‌کنم. یک زمانی هست که شما می‌بینید طالبان یک تجهیزاتی دارد، می‌گردید ببینید شایعاتی درباره ایران وجود دارد یا خیر ولی بعضی مواقع این شایعه نیست و ارتباطی که برخی کشورها با طالبان دارند یک ارتباط رسمی است. کسانی‌که با طالبان مذاکره می‌کنند، این دیگر احتیاج به گذرنامه نشان‌دادن ندارد. شما گذرنامه زلمی خلیل‌زاد را نشان بدهید ببینید چندبار در کجا با اینها (طالبان) مذاکره کرده. امر کاملا روشنی است. کسانی هستند که سعی می‌کنند ایران را دشمن افغانستان نشان بدهند من خواهش می‌کنم  حداقل شما در این دام نیفتید.

وی در پاسخ به ادعایی درباره گفته‌های رئیس پیشین نیروهای مسلح افغانستان پیرامون اینکه ایران به طالبان تجهیزات می‌دهد و این موضوع در مراسم تحلیف روحانی از سوی اشرف غنی مطرح شده، افزود: اینکه یک مقام نظامی این ادعا را بکند خودش باید ثابت کند و اگر مدرکی دارد رو کند، اما ما این کار را نمی‌کنیم. سیاست ما نسبت به طالبان کاملا روشن است. ما با آنها گفت‌وگو داریم، رفت‌وآمد داریم، ولی اینکه شما بخواهید با استناد به روایت‌ها و حرف‌های مختلف در سال‌های مختلف و کپی گذرنامه در سال فلان مواردی را به ایران نسبت دهید موضوع متفاوتی دارد و این دامی است که دشمنان روابط ایران و افغانستان برای شما پهن کرده‌اند.

علاقه‌مندی ایران به میزبانی از مذاکرات بین‌الافغانی  

عراقچی در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت: بعضی‌ها معتقدند طالبان در طول سال‌ها تغییری نکرده و بنیان‌های فکری آنها عوض نشده است، اما بعضی‌ها معتقدند طالبان درس‌های خود را از گذشته گرفته و تغییر کرده است. بعضی‌ها نیز معتقدند که ما با یک طالبان مواجه نیستیم و با گروه‌های مختلف در داخل طالبان مواجه هستیم که هرکسی ایده‌های خود را دارد. بعضی‌ها خواهان تغییر هستند. من الان نمی‌توانم قضاوت کنم، ولی قبول دارم در این زمینه راه‌های مختلفی وجود دارد. او در پاسخ به سوالی درباره علاقه‌مندی ایران به میزبانی مذاکرات بین‌الافغانی نیز گفت: اگر دولت افغانستان درخواست کند، ایران علاقه‌مند به میزبانی از مذاکرات بین‌الافغانی است.

تقدیر از فاطمیون

عراقچی همچنین درباره حضور رزمندگان فاطمیون در جنگ با تروریست‌های تکفیری در سوریه نیز توضیح داد: فاطمیون، نیروهایی بودند که ایثارگرانه آمدند و در این مجاهدت شرکت کردند. به اختیار خودشان بود. آنها کاملا داوطلبانه آمده بودند خون دادند در شکست داعش شریک شدند و به نظر من باید از آنها تقدیر شود. در جنگ داعش و برای حفاظت از حرم‌های شریفین، داوطلبان شیعه زیادی عازم شدند. هم ایرانی‌ها و هم مهاجرین افغانستان، به درخواست خودشان و داوطلبانه رفتند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: در طول این سال‌ها اتهاماتی به ایران می‌زدند که ایران کودکان را به جنگ فرستاده است! در زمان جنگ ایران و عراق هم این اتهامات را به ما می‌زدند! نیروهایی خالصانه برای مبارزه با یک اهریمن، به درخواست خودشان به سوریه رفتند. به نظر من آنها (فاطمیون) از افغانستان حفاظت کردند آنها خون خود را در راه مبارزه با داعش برای امنیت مردم افغانستان دادند. فاطمیون ایثارگرانی هستند که خون خود را در راه مبارزه با داعش برای امنیت مردم افغانستان و منطقه فدا کردند و قابل تقدیر هستند و هیچ زوری هم در کار نبوده است. وی در پایان گفت: ما آرزوی صلح برای مردم افغانستان داریم. هیچ چیزی برای ایران بهتر نیست که همسایه خودش (افغانستان) در صلح و امنیت زندگی کند. ما صلح و امنیت در افغانستان را صلح و امنیت خودمان می‌دانیم. از نبود آن خیلی ضرر کردیم و آرزوی ما این است که افغانستانی باثبات، مرفه و رو به پیشرفت در همسایگی ما باشد. متاسفانه طرح‌های زیادی بوده، ولی به حقیقت نپیوسته است، اما ما به امید زنده‌ایم.