ابتلای 25میلیون ایرانی به کرونا

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی تصریح کرد: باید خودمان را از لحاظ تخت، امکانات و درمان آماده کنیم برای شرایطی که در ماه‌های آینده یا امسال یا فرای امسال پیش‌‌رو خواهیم داشت. رئیس‌جمهور همچنین گفت: در این گزارش تحقیقاتی آمده از هر هزار نفری که به این ویروس مبتلا می‌شوند ۵۰۰ نفر آنها علامتی ندارند و ممکن است متوجه نشوند که این ویروس را گرفتند و از آن عبور کردند. حدود ۳۵۰ نفر علائم‌شان خفیف است و اصلا نیازی به بستری شدن ندارند، اما ممکن است ۱۵۰ نفر از هزار نفر نیاز به بستری شدن داشته باشند. وی افزود: پس یک جمعیت چند ده میلیونی پیش رو داریم که در میان هر هزار نفری که در ابتلا قرار می‌گیرند ممکن است صد نفر یا بیشتر از صد نفر نیاز به بستری شدن داشته باشند لذا باید خودمان را برای این آماده کنیم. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: موضوع عجیبی در این بیماری وجود دارد بیماران بدون علامت هستند؛ یعنی از هر هزار نفری که گرفتار می‌شوند، ۵۰۰ نفر بدون علامت هستند؛ این بدون علامت‌ها بزرگ‌ترین مشکل را ایجاد می‌کنند. روحانی افزود: مشکل دوم که ممکن است در کشورهای دیگر هم این مشکل باشد؛ در کشور ما مسأله فشار خون، چربی بالا، چاقی، قند خون، سنین بالای ۵۵ سال، همه اینها و دیگر بیماری‌های زمینه‌ای هم وجود دارد که کار را سخت‌تر و مشکل‌تر می‌کند.

دلیل موج دوم کرونا

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به موج دوم بیماری کرونا در کشور گفت: آنچه مردم شاهد هستند و به ظاهر مشاهده می‌کنند دو موج را شاهد بودیم. یک موج مربوط می‌شود به اسفند و فروردین که در اواخر فروردین حرکت کاهشی و نوعی آرامش را دیدیم و یک موج دوم که از اواخر خرداد آغاز شد و الان هم هنوز درگیر آن هستیم. مکان‌هایش مانند هم نبود، یعنی در موج اول برخی از استان‌ها گرفتار بودند ولی در موج دوم، استان‌های دیگری درگیر بودند. رئیس‌جمهور سپس در تشریح موج اول و دوم بیماری کرونا گفت: به مردم می‌خواهم بگویم که موج اول با یک غافلگیری توأم بود یعنی یک بیماری وارد کشور شد، شاید تا روزی که بفهمیم حتما این بیماری وارد کشور شده ۲، ۳ هفته طول کشید، تست مثبت بوده و بعد از تست مثبت این را اعلام کردیم. به گزارش «ایرنا» روحانی دلیل موج دوم کرونا را به پایبندی مردم به آداب و سنن مرتبط دانست و گفت: عروسی‌های ما شکل، زمان و دعوت خاص خودش را دارد و در عزاها و میهمانی‌ها نیز به همین صورت است؛ روابط اجتماعی در ایام تعطیلات تابستان با یک آداب و رسومی مواجه بوده و یک روابط اجتماعی خاصی است و توجه کافی هم به این بیماری نشده است. روحانی افزود: در این جلسه دکتر علیرضا رئیسی در گزارشی با ارائه نموداری از بیماری‌های اپیدمیک نشان داد که وقتی بیماری اوج می‌گیرد، ترس و وحشت عمومی افزایش پیدا می‌کند و لذا بیماری تا حدی کنترل می‌شود و بعد این ترس می‌ریزد؛ وقتی این ترس می‌ریزد مردم وارد صحنه و جامعه می‌شوند؛ رفت و آمدها و اجتماعات زیاد می‌شود و محصولش موج جدید خواهد بود.

وی ادامه داد: در واقع موج دوم، محصول این است که ترس ریخته شد، مردم به زندگی عادی برگشتند و در این زندگی عادی باید آداب و رسوم‌ها را ترک می‌کردیم و باید حداقل تا پایان امسال در تمام مسائل اجتماعی آن آداب و رسوم را کنار بگذاریم.

دلیل شیوع بیماری درقم و گیلان

روحانی در ادامه با بیان اینکه قم و گیلان در موج اول در رأس ابتلا بودند، به تشریح دلیل شیوع این بیماری در این دو استان پرداخت و گفت: براساس گزارش‌هایی که داریم، احتمالا انتشار ابتلا در کشور از قم و گیلان شروع شده است و در هر ۲ استان هم به‌خاطر مسافرانی بود که از ووهان وارد این استان‌ها شدند. وی افزود: در قم بیشتر جنبه تجارتی و روابط تجاری بوده و در گیلان جنبه ورزشی و دانشجویی بوده و روند ابتلا از این دو استان از بیرون آمده و گسترش پیدا کرده است.

به ایمنی جمعی در جامعه نرسیده‌ایم

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تقریبا در ماه پنجم مواجهه با این ویروس خطرناک هستیم و البته همچنان نگرانی در داخل کشورمان و در سطح جهان به همین صورت ادامه دارد. وی افزود: هنوز قدم‌های دیگری پیش‌روی مان قرار دارد که باید برداریم همان‌طور که بارها بر آن تاکید شده است چون در شرایطی هستیم که هنوز داروی قطعی و واکسن برای این بیماری وجود ندارد و به ایمنی جمعی در جامعه نرسیده‌ایم؛ بنابراین هیچ راهی نداریم جز اینکه دست به دست هم داده و زنجیره ابتلا را قطع کنیم تا بتوانیم شرایط را برای کشور، ساماندهی محیط بهداشتی و فعالیت‌هایی که مورد نیاز کشور است، آماده کنیم.

وی ادامه داد: در این شرایط سه راه‌حل اساسی وجود دارد؛ وزارت بهداشت و درمان مداوم بر آن تاکید می‌کند و خواهش می‌کنم همه به این توصیه‌ها توجه کنیم؛ و ساده‌ترین و راحت‌ترین و حتی موثرترین و کم‌هزینه‌ترین آن ماسک است؛ ماسک هم هزینه زیادی ندارد و هم آسان و بسیار موثر و راحت است و هم عامل بسیار خوبی برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری است. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: در کنار ماسک فاصله‌اجتماعی را باید رعایت کنیم؛ از تجمعات جلوگیری کنیم؛ همین ۳ تا را عمل کنیم به اضافه بهداشت شخصی که شستن دست جزو آنها است، می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای سلامت جامعه باشد.

روحانی تاکید کرد: بیماری‌ای که با آن مواجه هستیم یک بیماری همه‌گیر و از طرفی عالم‌گیر است. اگر یک بیماری، حادثه‌ای برای یک شهر باشد، بقیه شهرها به کمکش می‌آیند برای یک استان باشد استان‌های دیگر و اگر برای یک کشور باشد کشورهای دیگر برای کمک می‌آیند؛ اما امروز همه استان‌ها و همه شهرها، درگیر بیماری هستند. روحانی با تاکید بر اینکه نباید درباره کرونا در جامعه اضطراب ایجاد کنیم، گفت: نباید احساس مقهور بودن کنیم. ما در برابر این بیماری پیروز می‌شویم و هیچ شکی نداشته باشیم. حال ممکن است کمی سخت و مشکل و زمان‌بر باشد، اما حتما پیروز می‌شویم. باید محکم بایستیم و پیروزی را قطعی بدانیم.

۶ داروی موثر برای کرونا

رئیس‌جمهور تصریح کرد: خوشبختانه هم وزارت بهداشت و درمان و هم شرکت‌های دانش‌بنیان برای داروهایی که می‌توانند تاثیرگذار و تا حدی موثر باشند، تلاش خوبی کردند؛ ۵ دارو در اختیار است و یک دارو هم در هفته‌های پیش رو در اختیار قرار می‌گیرد؛ بنابراین از لحاظ دارو که می‌تواند برای این بیماری تاثیرگذار باشد، کار بسیار خوبی انجام گرفته است و باید تشکر کنیم از همه عزیزانی که در این زمینه تلاش کردند. البته برای واکسن هم دارند تلاش می‌کنند، امیدواریم در آن زمینه‌ها هم موفقیت‌هایی به دست بیاورند.

تاکید بر تهیه دستورالعمل‌های محرم

رئیس‌جمهور همچنین روز گذشته از عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور خواست همان‌طور که پیش از این هم مقرر شده بود هرچه سریع‌تر با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، دستورالعمل‌های مرتبط با برگزاری ایام سوگواری و عزاداری سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش در ماه محرم را برای تصویب در ستاد ملی مبارزه با کرونا آماده و ارائه کند. رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با وزیر بهداشت هم تاکید کرد: تامین نیازهای مادی و معنوی زحمتکشان عرصه سلامت اولویت دولت است.

 


 

توضیحات فنی درباره آمار کرونایی رئیس‌جمهور
 

دنیای اقتصاد: آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت از مبتلایان به کرونا حاکی است از ابتدای اسفندماه تا ظهر دیروز حدود ۲۷۲ هزار نفر در ایران به کووید-۱۹ مبتلا شده و ۱۴ هزار نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. این آمار گرچه حاوی ارقامی نگران‌کننده است و رقم ابتلا در گزارش وزارت بهداشت، تنها دربردارنده موارد شناسایی شده ابتلا آن هم براساس معیارهای قطعی و تشخیصی است، اما نگران‌کننده‌تر از آمار رسمی وزارت بهداشت، رقمی است که روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد. رئیس‌جمهوری ایران در این بخش از اظهارات خود، از ابتلای ۲۵ میلیون نفر در کشور به ویروس کرونا خبر داد و در ادامه ابتلای بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر به کووید-۱۹ درماه‌های آینده را نیز محتمل دانست؛ ارقامی که اعلام آن از زبان بالاترین مقام اجرایی کشور شوک‌آور و در عین حال بسیار نگران‌کننده است.  البته معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری روز گذشته با انتشار یک توییت در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرد که آمار اعلام شده از سوی حسن روحانی درباره تعداد مبتلایان به کرونا مستند به برآوردهای وزارت بهداشت به‌ویژه معاونت بهداشت این وزارتخانه است. علیرضا معزی در توییت خود نوشت: تحلیل ارائه‌ شده مستند به برآورد معاونت تحقیقات وزارت بهداشت است که در آن براساس یک سناریوی تخمینی تاکنون ۲۵میلیون ایرانی با ویروس کرونا درگیر شده و ایمنی کامل به‌دست آورده‌اند و تا مدتی در معرض ابتلای مجدد نخواهند بود.

مبتلایان یا مواجهان با ویروس؟

از سوی دیگر اما دبیر کمیته علمی ستاد کرونا در توضیحاتی، آمار ارائه شده از سوی رئیس‌جمهور مبنی بر ابتلای ۲۵ میلیون نفر در ایران به کرونا را نشان‌دهنده افرادی دانست که با بیماری کووید-۱۹ مواجهه داشته‌اند. مصطفی قانعی، دبیر کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا که با «ایسنا» گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به کیتی به نام کیت الایزا، گفت: تست الایزا نشان می‌دهد که فرد در گذشته به کرونا مبتلا شده، بهبود یافته و در حال حاضر پادتن در بدنش موجود است، اما به هیچ‌وجه به این معنا نیست که این فرد اکنون بیمار است. او افزود: بنابراین تست الایزا نشان می‌دهد که فردی مبتلا شده، بهبود یافته و در حال‌حاضر پادتن در بدنش موجود است. این تست برای اقدامات اپیدمیولوژیک و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در کار تشخیص استفاده نمی‌شود. قانعی ادامه داد: وقتی تست الایزا را در جمعیت برده و یک جمعیت را با آن مورد تست قرار می‌دهند، به این نتیجه می‌رسند که چقدر از مردم به بیماری مبتلا شده‌اند و پادتن در بدنشان موجود است. از طرفی باید توجه کرد که بالای ۹۰ درصد کسانی که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، آنقدر خفیف است که حتی به پزشک مراجعه نمی‌کنند. این ۹۰ درصد همان گروهی هستند که فقط از طریق تست الایزا یا پادتن می‌توانیم متوجه شویم که به بیماری مبتلا شده‌اند یا خیر و با تست دیگری نمی‌توان این موضوع را فهمید زیرا اصلا علائم بیماری را نداشته‌اند که به پزشک مراجعه کنند. او تاکید کرد: بنابراین زمانی‌که وزارت بهداشت اعلام می‌کند که ۲۵ میلیون نفر یا نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت ایران، به کرونا مبتلا شده‌اند، به معنای همان گروه مبتلای خفیف هستند که مشکلی نداشتند که بخواهند به پزشک مراجعه کنند و تست مولکولی تشخیصی از آنها گرفته شود. بنابراین این آمار به معنای تعداد بیمار نیست، بلکه تعداد بیماران همان کسانی هستند که یا بستری می‌شوند یا آنقدر علائم دارند که تست PCR برایشان انجام شده و بیماری‌شان تشخیص داده می‌شود. دبیر کمیته علمی ستاد کرونا با بیان اینکه این ۲۵ میلیون نفر با بیماری مواجهه داشته‌اند و بر بیماری غلبه کرده و علامتی هم پیدا نکرده‌اند، گفت: آمار بستری و فوتی‌ها نیز براساس همان چیزی است که به‌صورت روزانه از سوی سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

۱۴ هزار قربانی کرونا در ایران

فارغ از ارقامی که حسن روحانی دیروز از ابتلای ایرانیان به ویروس کرونا ارائه کرد، آمار رسمی وزارت بهداشت نیز همچنان حاوی ارقام نگران‌کننده است. کرونا همچنان بر مدار فعالیت گسترده خود قرار دارد و هنوز آمار ابتلای قطعی روزانه بالای ۲ هزار نفر است. بنابر اعلام روز گذشته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز (شنبه) ۲ هزار و ۱۶۶ نفر براساس تشخیص قطعی به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد یک هزار و ۲۹۳ نفر از آنها بستری شدند. این یعنی ۶۰ درصد مبتلایان در شرایطی بودند که نیاز به بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داشتند.

همین گزارش آماری می‌گوید که در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز، ۱۸۸ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران جان خود را از دست دادند و به این ترتیب، تعداد کشته‌شدگان به ۱۳ هزار و ۹۷۹ نفر رسید. یعنی کرونا از ابتدای اسفند ۹۸ تا امروز، براساس آمار رسمی اعلامی، جان حدود ۱۴ هزار نفر را گرفته است. از سوی دیگر ۳ هزار و ۵۲۹ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ هم همچنان در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

۱۰ استان قرمز

وزارت بهداشت اعلام کرده که ۱۰ استان ازجمله آذربایجان‌شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان‌رضوی، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران، کرمان و فارس در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. البته در استان‌های خوزستان و زنجان با همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی روند ابتلا و بستری بیماران تقریبا به سمت کاهش سوق یافته است.

تعطیلی مجموعه‌های ورزشی تهران

در این میان هرچند استان تهران هنوز در وضعیت قرمز قرار نگرفته و در وضعیت هشدار است اما محدودیت‌های یک هفته‌ای برای این استان در نظر گرفته شده که تعطیلی مجموعه‌های ورزشی نیز ازجمله آنها است. دیروز مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران اعلام کرد:‌ مجموعه‌های ورزشی پایتخت برای مقابله با شیوع کرونا از شنبه به مدت یک هفته تا چهارم مرداد تعطیل هستند. رضا گل‌محمدی به «ایرنا» توضیح داد: با شیوع مجدد کرونا و همچنین با نظر استاندار تهران از امروز فعالیت رشته‌های ورزشی سالنی، بدنسازی، استخر‌های سرپوشیده، رشته‌های پر برخورد از جمله کشتی و رزمی تعطیل است. البته فعالیت رشته‌های کم‌برخورد، انفرادی و استخرهای روباز مشکلی ندارد. علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران هم دیروز در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت، افزایش میزان مرخصی مادران باردار، شیرده و مادران شاغل دارای فرزند زیر یک سال را خواستار شد.