رئیس مجلس به مفاد مختلف بسته اقتصادی موسوم به بسته اقتصاد مردمی اشاره کرد و گفت: همیشه با کسری بودجه مواجه بوده‌ایم و باید بودجه‌ای منضبط را تبیین کنیم. همچنین نیازمند نوسازی در نظام مالیاتی هستیم. اجرای این سیاست‌ها متوجه طبقه محروم و مستضعف خواهد بود. او همچنین به چهار رویکرد «شفاف‌سازی، مردمی‌سازی، هوشمندسازی و کارآمدسازی» اشاره و تصریح کرد: مجلس باید شفاف باشد یعنی هر تصمیمی که در مجلس گرفته می‌شود و حقی را برای مردم می‌گذارد باید دقیق و شفاف بوده و همه مردم از آن مطلع باشند.

بسته اقتصاد مردمی

رئیس مجلس یازدهم درباره بسته اقتصاد مردمی پارلمان که در دیدار ویدئو‌کنفرانسی با مقام معظم رهبری از آن رونمایی کرد، ناامیدی را بزرگ‌ترین گناه خواند و تاکید کرد: می‌توانیم بر مشکلاتمان فائق شویم. می‌توانیم دست به دست هم دهیم و تا ۱۴۰۴ به یک ثبات اقتصادی برسیم. چراکه کشور ما ظرفیت‌های کافی را دارد. ما از ابتدای انقلاب اتفاقات زیادی را تجربه کرده‌ایم و هیچ کار نشدنی وجود ندارد. قالیباف بسته اقتصاد مردمی مجلس را نتیجه «خرد جمعی» دانست و گفت: این بسته در جلساتی با مسوولان و کارشناسان به بحث گذاشته شده است و به نفع مردم و برای مردم است. اولین مساله مهم در این بسته اصلاح ساختار بودجه است. بیشتر مشکلات کشور ما در گرو اصلاح ساختار بودجه است. ما همیشه با کسری بودجه مواجه بوده‌ایم و این کسری بودجه به سیستم بانکی فشار می‌آورد و نتیجه‌ای جز کاهش ارزش پول ملی به دنبال نداشته است. ما باید بودجه‌ای تنظیم کنیم که هزینه و درآمد ما به تعادل برسد. او ادامه داد: درآمد پایدار و هزینه مفید دو رویکردی است که در این بسته به آن تاکید کرده‌ایم. ما باید بودجه را منضبط کنیم. ما مفید هزینه نمی‌کنیم. رئیس مجلس با اشاره به مفاد دیگری از بسته معیشتی مجلس، نظام مالیاتی را نیازمند نوسازی دانست و به موضوع «منفعت اکثریت از مالیات» اشاره کرد. او با بیان اینکه ما اطلاعات دقیقی از نحوه پرداخت مالیات‌ها نداریم گفت: این مشکل ما در گرو شفاف‌سازی و هوشمندسازی است.

ضرورت درنظر گرفتن اولویت‌ها در یارانه

رئیس مجلس یازدهم تاکید بسته اقتصادی مجلس را روی طبقه محروم و مستضعف عنوان کرد و گفت: ما هنوز جامعه هدف خود را که محرومان هستند، نشناخته‌ایم. ما بیش از ۲۴ میلیون خانوار هستیم و هنوز در دادن یارانه اولویت‌ها را در نظر نمی‌گیریم. اشتغال، سلامت، مسکن، خوراک و... حوزه‌هایی است که محرومان در آن مشکلات جدی دارند. اگر همان دو رویکرد شفاف‌سازی و هوشمندسازی را دنبال کنیم، دست‌کم به جامعه آماری دقیقی در این خصوص خواهیم رسید. او به موضوع افزایش یارانه همراه با تورم اشاره کرد و گفت: یارانه‌ها باید نسبت به تورم تنظیم شود. البته این رویکرد در صورتی پاسخگو خواهد بود که جامعه هدف خود را تعیین کنیم. این دقیقا نقطه‌ای است که مجلس باید بایستد و نظارت کند. اگر جایی نیازمند اصلاح قانون هستیم باید قانون را اصلاح کنیم اما بعد از آن، طبق گفته رهبری مو به مو آن را اجرا و نظارت کنیم. قالیباف با بیان اینکه «اولویت بسته اقتصادی، طبقه مستضعف است»، گفت: البته امروز طبقه متوسط ما نیز در اقتصاد دچار مشکل است. رئیس مجلس یازدهم با اشاره به موضوع رونق تولید و کسب و کار، گفت: در این حوزه باید انحصارها را حذف و در دادن مجوزها آسان‌گیری کنیم. امروز اگر کسی بخواهد شغلی در کشور پیدا کند، فرد باید چند سال دوندگی کند تا بتواند یک مجوز بگیرد. ما باید بازار سرمایه را به بازار تولید بیاوریم. همچنین باید به کارهای دانش‌بنیان توجه کرده و کسب و کارهای نوین را جدی بگیریم. چند سال دیگر بسیاری از شغل‌های امروز را نخواهیم داشت. قالیباف به ضرورت تغییر راهبرد در حوزه تجاری تاکید کرد و گفت: وقتی می‌خواهیم اقتصاد بدون نفت داشته باشیم و اقتصاد مردمی را کلید بزنیم بحث بازار و تقاضا بسیار مهم می‌شود. معتقدم که دستگاه دیپلماسی باید رویکردی مثل وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل را ایجاد کند. سفارت‌های ما در جای‌جای دنیا مخصوصا آسیا باید از رویکرد سیاسی- امنیتی به سمت رویکرد سیاسی، امنیتی و اقتصادی تغییر مسیر بدهند. سفارتخانه‌های کشورهایی که جزو بزرگ‌ترین صادرکننده‌ها هستند در ایران محمل اقتصادی هستند. ما باید از خام‌فروشی فاصله گرفته و مزیت‌های جدید ایجاد کنیم. او درباره سوال «چرا تولید اتفاق نمی‌افتد؟» گفت: علت این است که رقیب تولیدکننده در دلالی و بازار سیاه فعالیت می‌کند. مثلا حوزه‌هایی مثل مسکن و خودرو در همه‌جای دنیا حوزه‌های مصرفی هستند. اما در کشور ما همه سرمایه‌ای هستند. ما از یک کاسب جزء و یک جوان که کار تولیدی کوچکی را شروع کرده باشد، مالیات می‌گیریم اما از خانه‌های خالی و سوداگری‌های بازار حول خانه‌های خالی مالیات نمی‌گیریم.