رضا افلاطونی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اینکه تاکنون برای سه نفر از عاملان آتش‌سوزی‌های جنگلی و مرتعی اخیر در کشور پرونده قضایی تشکیل شده، اظهار کرد: البته تعداد افراد بیشتری در این زمینه دستگیر شده‌اند که هنوز برای آنها تشکیل پرونده صورت نگرفته است. وی ادامه داد: این سه نفر از جمله مقصران آتش‌سوزی در استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد و پارک چیتگر در تهران بودند که در مورد اول افراد محلی به‌دلیل اختلافات بین خود اقدام به آتش زدن زمین یکدیگر کرده بودند و به‌دلیل عدم‌توانایی در کنترل آن، آتش به جنگل کشیده شد. در مورد دوم نیز بی‌احتیاطی گردشگران در تفریح و درست کردن آتش برای قلیان سبب وقوع حریق شده بود.

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در مورد مجازات‌های ایجاد حریق در عرصه‌های منابع طبیعی گفت: براساس قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها، مجازات حریق‌های عمدی علاوه بر مجازات نقدی و جبران خسارت، ۳ تا ۵ سال حبس و برای حریق‌های سهوی نیز در کنار مجازات نقدی از یک ماه تا یک سال حبس تعیین شده است که این مجازات‌ها پس از احراز اتهام توسط دادگاه اجرا می‌شود. طی سه ماه اخیر بیش از هزار مورد آتش‌سوزی جنگلی و مرتعی در کشور رخ داده که بخش عمده‌ای از آنها طی یک ماه اخیر اتفاق افتاده است.

مهار آتش‌سوزی بوزین و مره‌خیل

در همین حال به گزارش «ایرنا» جلیل بالایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه اعلام کرد آتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده «بوزین و مره‌خیل» شهرستان پاوه که از پنج‌شنبه هفته گذشته شعله‌ور شده بود، پس از هشت روز خاموش شد. به گزارش «ایرنا» براساس برآوردهای اولیه حدود هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل و مرتع این منطقه در آتش سوخته است.

آتش‌ بیدشهر اوز فارس خاموش شد

همچنین علی‌اصغر علی‌پور، فرماندار شهرستان اوز گفت: آتش‌سوزی که از شامگاه یازدهم تیرماه ۹۹ به جان بخشی از کوه‌ها و مراتع در ارتفاعات هود بخش بیدشهر این شهرستان افتاده بود، با تلاش نیروها و گروه‌های مختلف مردمی و امدادی روز پنج‌شنبه مهار و خاموش شد. در خبری دیگر به‌دنبال وقوع آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه شهرستان خرم‌آباد، نیروهای امدادی روز گذشته برای مهار و اطفای حریق به این منطقه اعزام شدند که درنهایت ظهر دیروز مدیرکل منابع طبیعی لرستان از اطفای حریق منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد خبر داد. شیرزاد نجفی در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه حریق عمدی در جنگل بین ۳ تا ۱۰ سال حبس خواهد داشت، تاکید کرد: جنگل‌ها سرمایه‌های ملت و نسل آینده هستند، درخت بلوط بیش از چهار میلیارد تومان ارزش زیست‌‌محیطی دارد.