روایت سخنگو از پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی

همزمان روز گذشته سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مدت‌هاست پیگیر مطالبات از کره‌جنوبی هستیم، تصریح کرد: کره‌جنوبی ‌حق ندارد اموال ملت ایران را برای مدت مدیدی به بهانه تحریم‌ها و فشارهای آمریکا بلوکه کندو تبعیت کورکورانه کره‌جنوبی از آمریکا و بلوکه کردن اموال ایران در این کشور به بهانه تحریم‌ها و فشارهای آمریکا به هیچ وجه قابل قبول نیست. وی در نشست خبری روز گذشته خود تاکید کرد: وزارت خارجه با همکاری بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها همه اقدامات سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک لازم را انجام داده و می‌دهد تا حقوق ملت ایران تضمین شود.

میزان بدهی‌ کره‌جنوبی به ایران ۷ تا  ۵/۹ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. تلاش‌های تهران برای آزادسازی این پول از بیش از یک‌سال و نیم پیش آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد. کره‌جنوبی از جمله کشورهایی بود که در زمان اعلام لغو تعلیق تحریم‌های ایران از سوی آمریکا توانست مجوزهای لازم را برای خرید نفت ایران دریافت کند، اما تاکنون پول حاصل از فروش نفت را به ایران پرداخت نکرده است.به گفته علی ربیعی، سخنگوی دولت درآمد صادرات نفت و میعانات گازی به کشور کره‌جنوبی در حساب‌های بانک مرکزی در بانک‌های کره‌ای است. دراین میان مقامات کره‌جنوبی اعلام کرده‌اند که مشغول رایزنی با آمریکایی‌ها هستند تا راهکاری برای پرداخت پول به ایرانی‌ها پیدا کنند. کره‌جنوبی می‌گوید پول ایران به دو بانک این کشور ارسال شده، اما چون بانک مرکزی ایران تحریم است، بانک‌های سئول قادر به ارسال این مبلغ به ایران نیستند. در همین حال با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا، مقامات کره‌جنوبی مدعی شدند که کاخ سفید با پیشنهاد این کشور برای ایجاد سازوکاری برای انجام مبادلات بشردوستانه با ایران همانند کانال سوئیس موافقت کرده است و در این راستا در تاریخ ۹ خردادماه سال‌جاری اقلام دارویی به ارزش ۵۰۰ هزار دلار در قالب کالای بشردوستانه به ایران ارسال کردند. آن‌طور که مقامات کره‌جنوبی اعلام کرده‌اند ماه آینده میلادی، نیز محموله دیگری به ارزش ۲ میلیون دلار شامل دارو و تجهیزات پزشکی و کالاها و تجهیزات کشاورزی به ایران ارسال خواهند کرد. اقلامی که در واقع به نوعی پرداخت بدهی کره‌جنوبی به ایران محسوب می‌شود. در ادامه این مباحث حسن روحانی رئیس‌جمهور روز ۲۳ خردادماه در گفت‌وگوی تلفنی با همتی رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از اقدام به مسدودسازی منابع بانک مرکزی ایران توسط کره‌جنوبی، دستورات لازم را برای پیگیری مطالبات بانک مرکزی از کره‌جنوبی از طریق سیاسی دوجانبه و نیز مسیر حقوقی و نهادها و مجامع بین‌المللی و نیز ارائه طرح تامین مالی غیرتورمی پروژه‌های مهم نفتی صادر کرد. رئیس‌کل بانک مرکزی از دولت کره‌جنوبی و بانک‌های این کشور به‌خاطر بلوکه‌کردن پول نفت خریداری‌شده از ایران به‌بهانه تحریم‌های آمریکا به‌شدت انتقاد کرد.

آخرین وضعیت جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی

در ادامه نشست خبری روز گذشته علی ربیعی، او درباره سقوط هواپیمای اوکراینی و ارسال جعبه سیاه به فرانسه با بیان اینکه هیچ چیزی برای پنهان کردن موضوع از جانب ما وجود ندارد، گفت: طی مراحل تحقیقاتی و قطعی شدن این مساله که امکان خوانده شدن جعبه سیاه در ایران وجود ندارد، تصمیم به ارسال جعبه سیاه گرفته شده است. این چیزی نیست که امروز بخواهیم آن را انجام دهیم. این تصمیم گرفته شده که بازخوانی جعبه سیاه با حضور نمایندگان ایران در اسرع وقت انجام شود. وی با بیان اینکه کمیسیون بررسی حادثه منتظر هماهنگی نهایی و عزیمت به اوکراین هستند، خاطرنشان کرد: در صورتی که امکان بازخوانی در اوکراین براساس ادعای طرف اوکراینی فراهم شده باشد، این کار در آنجا انجام می‌شود. در غیر این صورت، با توجه به سابقه طولانی موسسه فرانسوی که مورد تایید ایکائو هم است، جعبه سیاه در فرانسه بازخوانی خواهد شد.

تبادل زندانیان ایران و آمریکا فرا قوه‌ای است

به گزارش «ایسنا» سخنگوی دولت دربخش دیگری از سخنانش درخصوص اظهارات اخیر سخنگوی قوه‌قضائیه درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: من تلفن ایشان را دارم و مایل بودم زنگ بزنم، بهتر است به جای استفاده از تریبون این موضوعات تلفنی مطرح شود. استقلال قوا یک امر بدیهی است و آزادی زندانیان نیز از بدیهیات است و کسی این را منکر نشده است.

وی با بیان اینکه تبادلات زندانیان ایران و آمریکا از تبادلات فراقوه‌ای است، گفت: قطعا این تصمیمات دولت از مجاری قانونی انجام شده است؛ چیزی هم که بیان شده نیز از همین حدود بوده است. ما از آمریکا خواسته‌ایم که فورا مقدمات را برای بازگرداندن همه ایرانیانی که به دلایل مختلف در آنجا هستند، فراهم کند، برای اینکه صداقت و آمادگی خود را اثبات کنیم، چنین موضوعی مطرح شد؛ منظور ما تنها نشان دادن صداقت طرف خارجی است. پیش ازاین غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضائیه اعلام کرده بود که کمک برای آزادی برخی زندانیان تبعه بیگانه بدون نظر قوه‌قضائیه محال است و حتما باید قوه‌قضائیه نظر مساعد داشته باشد و بعد در شورای‌عالی امنیت ملی بررسی شود. او همچنین از سایر مقامات خواست بدون هماهنگی با قوه‌قضائیه وعده ندهند.

احتمال راه‌اندازی بورس مسکن

به گزارش «ایرنا» ربیعی همچنین درخصوص سیاست‌های دولت در مورد مسکن گفت: اراضی دولتی واقع شده در محدوده و حریم شهرها به‌منظور اجرای ماده ۶ قانون ساماندهی زمین و مسکن برای بهره‌برداری در طرح اقدام ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی واگذار خواهد شد. شوراهای ذی‌ربط تصمیمات لازم را خواهند گرفت که بتوانیم زمین‌های جدید را برای ساخت مسکن داشته باشیم. سخنگوی دولت با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی موظف به کنترل هزینه ساخت مسکن شد، گفت: امیدواریم بتوانیم بورس مسکن را راه‌اندازی کنیم. ربیعی همچنین درباره وضعیت گرانی مسکن گفت: در سیاست‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت تقسیم‌بندی جدیدی صورت گرفته است. در کوتاه‌مدت در زمینه مستاجران برنامه جدید مدنظر داریم که در صورت نهایی شدن آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

عدم محدودیت برای ورود ارز به ایران

ربیعی در ادامه نشست خبری روز گذشته‌اش با خبرنگاران، با اشاره به تصمیم اخیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی مبنی‌بر مجاز شدن ورود نامحدود ارز به کشور گفت: مطابق ضوابط و مقررات بانک مرکزی و مقررات مبارزه با پول‌شویی اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز هستند که بدون محدودیت ارز را به کشور وارد کنند. به گزارش «ایسنا» سخنگوی دولت درباره عدم‌تشکیل جلسات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز دلیل برگزار نشدن جلسات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام کرد. به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت همچنین افزود: جلسات ستاد اقتصادی دولت از سال ۹۲ تاکنون به‌طور منظم دو بار در هفته در حضور رئیس‌جمهوری تشکیل شده و جایگزین جلسات شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی نشده است.