در این اطلاعیه از هموطنانی که متمایل به بازگشت به کشور و استفاده از این پرواز هستند، خواسته شده تقاضای خود را همراه با تصویر گذرنامه و درج شماره تلفن همراه به ایمیل سفارت به نشانی parvaztoiran@gmail.com یا شماره واتس‌اپی ۰۰۳۴۶۳۷۲۷۲۰۸۰ ارسال کنند تا اقدامات و پیگیری‌های لازم در این زمینه به عمل‌ آید.

در اطلاعیه مزبور آمده است که انجام این پرواز منوط به اطلاع دقیق از آمار متقاضیان است. در پی شیوع ویروس کرونا و درخواست تعدادی از ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در اسپانیا برای بازگشت به کشور تاکنون سه پرواز به مقصد تهران برقرار شده است.

نخستین پرواز مستقیم از مادرید به تهران برای بازگرداندن تعدادی از هموطنان ایرانی مقیم اسپانیا روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه انجام و دومین گروه از این افراد چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت  با یک پرواز فوق‌العاده متعلق به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر (هواپیمایی جمهوری اسلامی - هما) از مادرید به تهران بازگشتند. در ادامه روند بازگرداندن تعدادی از هموطنان و ایرانیان مقیم از اسپانیا در پی شیوع ویروس کرونا و توقف پروازها، سومین گروه از این هموطنان سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه وارد ایران شدند.

ضمنا این افراد با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید با هماهنگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری و رایزنی با مقامات ذی‌ربط اسپانیا و کسب مجوزهای لازم به کشور بازگشتند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید پیش از این در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که برنامه پروازهای فوق‌العاده از اسپانیا به‌عنوان یک اولویت در دستور کار برنامه سفارت قرار دارد و در این ارتباط به‌صورت روزانه پیگیری‌های مستمری به‌صورت مکاتبه‌ای و تلفنی با مسوولان نهادهای ذی‌ربط صورت گرفته و در حال انجام است.

در پی شیوع ویروس کرونا و لغو پروازها، جمعی از دانشجویان و هموطنان ایرانی مقیم در برخی از کشورها از جمله ایتالیا، اوکراین و... خواستار بازگشت به کشور بودند که با تلاش‌های وزارت امور خارجه، سفارتخانه‌های ایران در این کشورها، وزارتخانه‌های بهداشت و راه و با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری پروازهایی فوق‌العاده برای بازگشت این افراد اختصاص یافت و این افراد به ایران بازگشتند.