ادامه مبادله زندانی با آمریکا

همزمان با بازگشت مجید طاهری، پزشک ایرانی به کشور که به اتهام «نقض تحریم‌ها علیه ایران» در آمریکا در زندان بود، سخنگوی دولت و معاون وزیر خارجه از «آمادگی تهران با هدف مبادله همه زندانیان» خبر دادند. مجید طاهری که از ۱۶ ماه قبل به اتهام واهی نقض تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران در آمریکا زندانی بود، چند روز پیش با «مایکل وایت» شهروند آمریکایی که در ایران زندانی بود، مبادله شد. این پزشک ایرانی بامداد دوشنبه ۱۹ خرداد وارد کشورمان شد و در فرودگاه امام خمینی(ره) مورد استقبال حسین جابری انصاری، معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه قرار گرفت. جابری انصاری درخصوص تبادل زندانیان، بر تلاش‌های فشرده وزارت خارجه و همکاری سوئیس تاکید کرد و گفت:« وزارت خارجه تلاش خود را خواهد کرد تا در روزهای آتی شاهد رهایی و آزادی همه ایرانیانی که در نقاط مختلف دنیا و آمریکا گرفتار هستند باشیم و از تمام ظرفیت خود در این زمینه استفاده می‌کنیم.» علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در این رابطه گفت: «همانگونه که بارها اعلام کردیم ایران آمادگی کامل برای تبادل همه زندانیان را دارد و مسوولیت این تعلل برعهده دولت آمریکا است.» سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد که روند آزادی کامل همه زندانیان در آمریکا ادامه یابد. به گزارش «ایرنا» ربیعی در نشست خبری تاکید کرد:« در هفته گذشته تبادل زندانیان عزیز ایرانی با آمریکایی‌هایی که جرمی مرتکب شده بودند را شاهد بودیم. خبر خوب این بود که موفق شدیم سه دانشمند ایرانی - دکتر سلیمانی، طاهری و عسگری- که سعی زیادی برای رفع موانع علمی کشور داشتند را آزاد کنیم.»

شرایط بازگشت آمریکا به برجام

در ادامه سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که ترامپ دوباره موضوع مذاکره با ایران را مطرح کرده و تبادل زندانیان را مقدمه‌ای برای آن می‌داند و آیا ایران این مذاکره و پیشنهاد مذاکره را جدی تلقی کرده و برای آن برنامه دارد یا خیر؟ گفت: «یادآوری می‌کنم که مسائل انتخاباتی آمریکا موضوع داخلی آن کشور بوده و ما کاری به آن نخواهیم داشت و بر اساس منافع ملی خود و با توجه به رفتارهای خلاف‌عرف مقامات آمریکا و بدون توجه به مسائل داخلی آنها تصمیم‌گیری خواهیم کرد.» ربیعی با یادآوری اینکه بنای ما تصمیم‌گیری بر اساس انتخابات آمریکا و اینکه چه کسی رای خواهد آورد نیست و مبنای ما منافع ملی است، گفت: «ما هیچ نشانه‌ای از واقعی بودن توییت‌های رئیس‌جمهوری آمریکا مشاهده نمی‌کنیم، تمایل دولت آمریکا برای مذاکرات جدی و ثمربخش علائمی دارد که در این اظهارات دیده نمی‌شود. پیش از این هم اعلام شده است در صورتی که آمریکا مشتاق گفت‌وگو با ایران است می‌تواند به میز مذاکرات با حضور کشورهای باقی‌مانده در برجام که خود آن را ترک کرده بازگردد.» وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد دعوت آقای ترامپ به مذاکره و توافق چیزی بیشتر از یک نمایش سیاسی نباشد و نسبت به آن خوشبین نیستیم، تاکید کرد: «آمریکا می‌داند برای رسیدن به شرایط مساعد و هرگونه دیپلماسی موفق با ایران چه کارهایی باید انجام دهد و به این موضوع واقف هستند. ما بارها در سال‌های گذشته اعلام کردیم اعتمادمان نسبت به صداقت و جدیت و همچنین نتیجه‌بخش بودن مذاکرات از بین رفته است و برای اصلاح آن باید هر آنچه را که تخریب کرده‌اند از نو بسازند.»

تلاش‌ وزارت خارجه برای آزادی زندانیان

همچنین حسین جابری انصاری، معاون وزیر امور خارجه در مراسم استقبال از مجید طاهری، پزشک ایرانی آزاد شده از زندان آمریکا گفت: «خوشحال هستیم که پس از ماه‌ها تلاش فشرده و پیگیری مستمر وزارت امور خارجه در هماهنگی نهادهای مختلف کشور و با همکاری دولت سوئیس امکان رهایی دکتر طاهری فراهم شد. چند روز قبل هم دکتر سیروس عسگری به کشور بازگشتند.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: «یکی از وظایف ذاتی و اساسی وزارت امور خارجه و دولت جمهوری اسلامی به‌عنوان مجری دیپلماسی و سیاست خارجی کشور پیگیری امور شهروندان ایرانی است. متاسفانه به دلیل تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا برخی از اتباع ایران از جمله دکتر طاهری با پرونده‌سازی‌های خاص در معرض اتهامات واهی قرار گرفتند. وظیفه اساسی ماست که کار و پرونده این افراد را که در خدمت به منافع ملت خودشان در جنبه‌های پزشکی و انسان‌دوستانه تلاش کردند و تخلفی نداشتند و در چارچوب فشار حداکثری آمریکا برای آنها پرونده‌سازی شده بود، پیگیری کنیم.» معاون وزیر خارجه در نهایت با اشاره به اینکه امروز یک ورق دیگر از این کتاب قطور ظلم و ستم آمریکا علیه دولت و ملت و اتباع ایران با بازگشت دکتر طاهری بسته شد، ادامه داد: «مایلم به خانواده‌های ایرانیانی که گرفتار این پرونده‌سازی‌ها شده‌اند بشارت دهم که دولت و وزارت خارجه به وظیفه خود آشناست و با جدیت و پشتکار و ۲۴ ساعته، شخص وزیر خارجه، معاونان و ستاد وزارت خارجه بسیج هستند که این پرونده‌ها مختومه شود.» وی ابراز امیدواری کرد که لبخند امروز خانواده دکتر طاهری بر لبان خانواده‌های ایرانی که در سراسر دنیا با پرونده‌سازی‌های آمریکا مواجه هستند، بنشیند و در روزهای آتی شاهد رهایی و آزادی همه ایرانیان که در نقاط مختلف دنیا و آمریکا گرفتار هستند باشیم. جابری انصاری تاکید کرد که وزارت خارجه از همه ظرفیت خود در این زمینه استفاده می‌کند.

مذاکره مستقیم صورت نگرفته است

همچنین سید عباس موسوی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور روز یکشنبه در گفت‌وگویی با «ایرنا»، با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی برای آزادی شهروندان ایرانی تمام تلاش خود را انجام داده است، گفت: «با کمک دولت سوئیس این مبادلات انجام شده و به همین دلیل، ضروری است از کمک‌های دولت سوئیس تشکر کنم. اینها مسوولیت مذاکره در این رابطه را برعهده داشتند وگرنه هیچ مذاکره مستقیمی میان جمهوری اسلامی ایران و دولت ایالات‌متحده انجام نشده است.» وی افزود: «اگر امکان مبادله زندانیان وجود داشته باشد، ما این آمادگی را داریم که مابقی افرادی را که دربند آمریکا هستند، آزاد کنیم و به کشور بازگردانیم.»

تشکر «طاهری» از ظریف

مجید طاهری، پزشک ایرانی که به اتهام واهی نقض تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران در این کشور زندانی شده بود، بامداد دوشنبه(۱۹ خرداد) پس از بازگشت به تهران، از زحمات مسوولان کشور به‌خصوص محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جهت تلاش برای آزادی وی تشکر و قدردانی کرد. به گزارش «ایسنا» طاهری که در فرودگاه امام خمینی(ره) مورد استقبال حسین جابری انصاری، معاون وزیر خارجه و تعدادی از نزدیکانش قرار گرفت، در صحبت‌هایی در جمع خبرنگاران گفت: «من از دولت جمهوری اسلامی ایران و مسوولان عزیز از جمله آقای ظریف که زحمت زیادی کشیدند و همچنین دیگر مسوولانی که ماه‌ها وقت گذاشتند تا بتوانند کمکی به آزادی من، به‌عنوان یک پزشک ایرانی که به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا در رابطه با پزشکی در بازداشت بودم، معمول دارند تشکر و قدردانی می‌کنم.»