لایحه حذف 4صفر ابهام دارد

آنچه سخنگوی شورای‌نگهبان به‌عنوان یکی از ابهامات لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی مطرح کرده، به تبصره یک این لایحه بازمی‌گردد که به گفته کدخدایی «تعهداتی در برابر صندوق بین‌المللی پول ایجاد کرده است». بنابر اعلام شورای‌نگهبان، باید این تعهدات به روشنی مطرح شود و مصوبه فعلی دارای ابهام است.

واکنش به مصوبه عزل حقوقدانان شورا

کدخدایی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره مصوبات اخیر مجلس دهم که برخی آنها را در راستای تضعیف شورای‌نگهبان عنوان می‌کنند ازجمله امکان عزل حقوقدانان شورای نگهبان از سوی مجلس گفت در این‌خصوص هیچ‌گونه اعلام نظری نمی‌کنم اما قوانین موجود ناظر بر آن است که تخلفات همه مقامات از جمله اعضای شورای‌نگهبان قابل‌رسیدگی است و قانون می‌تواند آنها را تحت‌تعقیب قرار دهد.

کدخدایی افزود: اعضای حقوقدان شورای‌نگهبان کارشناس هستند، اگر قصد این است به سبب نظری که اعلام می‌کنند مجلس می‌خواهد آنها را تحت‌تعقیب قرار دهید که این خلاف است، اما اگر تخلف دیگری باشد که در قانون آمده باشد الان قوانین ما مقررات لازم را در این جهت هم دارد. او همچنین درباره یکی دیگر از مصوبات اخیر مجلس دهم درباره محدود شدن نظارت استصوابی و توییت‌هایی که خود در این زمینه زده است، گفت: مجلس چهارم نظارت استصوابی را به تصویب رساند و شورای‌نگهبان خود را مکلف به اجرای آن می‌داند.

توضیح درباره نشست‌های خارجی شورا

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نشست‌های اعضای شورای‌نگهبان در خارج از کشور گفت: شورای‌نگهبان مانند برخی نهادها در رفت و آمد به خارج از کشور نیست اما در حد تبادل نظرات کارشناسی، هیات‌هایی از کشورهای مختلف به ایران آمده و هیات‌هایی از ایران هم به برخی کشورهای خارجی رفته‌اند. او گفت: آخرین ملاقاتی که داشتیم مسوولانی از کشور تایلند در یک سفر کاری به ایران آمدند و جلسات کارشناسی متعددی با اعضای شورای‌نگهبان داشتند.

واکنش به قتل نوجوان تالشی

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه، قتل رومینا اشرفی دختر ۱۳ ساله تالشی را جنایت نابخشودنی، خلاف‌شرع و قانون اساسی و خلاف قوانین و مقررات جاری عنوان کرد و گفت: یک امر در واقع غیر‌انسانی بوده و ما هم انزجار خودمان را مثل بقیه اقشار از این‌گونه جنایت‌هایی که اتفاق افتاده است، اعلام می‌کنیم.

کدخدایی افزود: اینگونه مسائل فقط با یک قانون حل نمی‌شود و زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی دارد، شاید زمینه‌های اقتصادی هم داشته باشد. باید همه تلاش کنند که این نواقص را جبران کنند آنچه که مربوط به شورای‌نگهبان است قانونی بوده است که مربوط به لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان است که ارتباط مستقیمی با این مساله ندارد و احکامش در سایر قوانین مطرح شده است. سخنگوی شورای‌نگهبان تصریح کرد: لایحه اطفال و نوجوانان یک نوبت برای ما فرستاده شد. ایراداتی داشت که به مجلس فرستادیم و این پروسه چندماه طول کشید. همان‌طور که می‌دانید شورای‌نگهبان ۱۰ روز و حداکثر ۲۰روز فرصت برای اعلام نظر دارد، مجلس می‌تواند سریع‌تر مصوبه را اصلاح و به ما ارسال کند، ولی این اتفاق نیفتاد.

کدخدایی تاکید کرد: هیچ‌گونه قصوری از سوی شورای‌نگهبان در تصویب این لایحه نبوده و ما نظر خود را در فرصت قانونی اعلام کردیم که مجلس می‌توانست ایراد را برطرف و آن را مجددا به شورای‌نگهبان ارسال کند، هرچند هیچ ارتباطی هم بین این جنایت و این لایحه نمی‌بینم.

وضعیت مدارک تحصیلی نمایندگان

سخنگوی شورای‌نگهبان در ادامه این نشست با ابراز گلایه از ادعای اسدالله عباسی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس دهم مبنی بر اینکه «مدرک حوزوی و دانشگاهی حدود ۸ مورد از منتخبان به‌طور قطع دچار مشکل است و تخلف آنها محرز است»، گفت: به جز منتخب تفرش، سند دیگری مبنی بر وجود مشکل در مدارک تحصیلی سایر نمایندگان دریافت نکرده‌ایم. کدخدایی افزود: یکی از نمایندگان مجلس دهم نسبت به رقیب خودشان گزارشی مطرح کردند، گزارش را بررسی و پیگیری کردیم که مدرک صحیح بود و مشکلی از این جهت نداشت که این مطلب را به این نماینده مدعی اعلام کردیم. اما متاسفانه آنچه برای همه ناراحت‌کننده است اینکه بدون ارائه سند اعلام کردند مدرک ۸ نفر مشکل دارد و تعابیری هم به کار بردند که دور از شأن نماینده مجلس است. من گفتم پیگیری کنند اگر لازم شد شکایت هم نسبت به این ادعاهای بی‌جهت بکنند. کدخدایی یادآوری کرد: اگر مدارکی در این زمینه هست می‌توانند به کمیسیون اعتبار نامه‌ها ارجاع دهند.

دلیل غیبت آیت‌الله جنتی در افتتاحیه مجلس

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درباره علت غیبت آیت‌الله جنتی، دبیر شورای‌نگهبان در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم، گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا، پروتکل‌هایی وجود داشت که از ابتدا اعلام کردند تعداد مدعوین مجلس محدود است. از شورای‌نگهبان، بنده و آیت‌الله جنتی برای حضور در این مراسم دعوت شدیم اما به دلیل این که آیت‌الله جنتی سفر بودند، هرچند تلاش کردند که برگردند امکان‌پذیر نبود به همین جهت بنده در جلسه افتتاحیه حضور یافتم.

واکنش به اظهارات رئیس‌جمهوری

کدخدایی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهور درخصوص ناهماهنگی وزارت کشور با شورای‌نگهبان برای برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی گفت: وزیر کشور اخیرا اعلام کرد همکاری و هماهنگی که بین شورای‌نگهبان و وزارت کشور در انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود داشت در هیچ دوره‌ای وجود نداشته است شاید رئیس‌جمهور اطلاعات دقیقی در این خصوص ندارد یا گزارش دقیقی برای او ارسال نشده است. او ادامه داد: در حوزه قانونی، فنی و رایانه‌ای ارتباط تنگاتنگی بین وزارت کشور و شورای‌نگهبان وجود داشت و تلاش شد برای تحقق این مطالبه مردم و شورای‌نگهبان گام‌های جدی برداشته شود بنابراین در انتخابات مجلس احراز هویت به‌صورت الکترونیکی انجام شد.

سخنگوی شورای‌نگهبان گفت: امنیت آرای مردم برای ما مهم است، ما باید پاسدار آرای مردم به‌عنوان حق‌الناس باشیم بنابراین در صورت تامین امنیت آرا مشکلی با برگزاری الکترونیکی انتخابات نداریم. کدخدایی افزود: با وزیر ارتباطات که فردی متخصص در این زمینه است مشورت کرده‌ایم، اما او هم اعلام کرد تردید جدی درخصوص این سازوکار وجود دارد.