ابتکار در این توییت همچنین از درخواست لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری از هیات دولت برای بررسی خارج از نوبت لایحه در کمیسیون لوایح دولت خبر داد و گفت که آماده‌ایم تا در هفته آینده در کمیسیون لوایح مطرح شود. به گزارش «ایرنا» لایحه «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» در قالب ٧٧ ماده شهریور سال گذشته از قوه‌قضائیه به دولت ارائه شد. در همین حال روز گذشته دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک از اعزام نماینده‌ای برای بررسی قتل رومینا اشرفی (دختر ۱۳ ساله تالشی) به شهرستان تالش خبر داد. به گزارش «ایرنا» به نقل از روابط عمومی وزارت دادگستری، محمود عباسی به منظور بررسی ابعاد مختلف جنایت اتفاق افتاده در شهرستان تالش، سید‌کمال عبداللهی اصل مشاور خود را به این شهرستان اعزام کرد.

شرح ماجرا

اول خردادماه سال‌جاری مردم تالش واقع در استان گیلان، شاهد قتل هولناکی بودند که حالا حواشی غم‌انگیز آن به تمام کشور گسترش یافته است. ماجرا از علاقه دختری ۱۳ ساله درتالش به پسری ۲۹ ساله به نام بهمن آغاز می‌شود که درنهایت به‌دلیل مخالفت‌های پدر دختر با ازدواج، تصمیم به فرار می‌گیرند. اما وقتی توسط پلیس دستگیر و به خانواده هایشان تحویل داده می‌شوند، دختر نوجوان به‌دلیل آگاهی از روحیات پدر خود از ماموران پلیس می‌خواهد که او را تحویل خانواده‌اش ندهند. ولی سرانجام مطابق قوانین موجود، به پدرش که اندکی بعد در جایگاه قاتلش قرار گرفت، تحویل داده شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که پس از بازگشت رومینا اشرفی به خانه، اختلافات خانوادگی بالا گرفته و آتش خشم پدر شعله‌ور‌تر می‌شود تا جایی که پدر در روز اول خرداد با خلوت کردن خانه، گردن رومینای ۱۴ ساله را با استفاده از داس درحالی‌که او در خواب بود به طرز فجیعی از تن جدا می‌کند.ظاهرا او ابتدا قصد داشته دخترش را خفه کند که به‌دلیل عدم‌موفقیت درنهایت با داس سر او را می‌برد و پس از این اقدام خود را به پلیس معرفی می‌کند.

روایت بهمن

اما آن‌گونه که بهمن خاوری پسر قصه تعریف کرده است او رومینا را دوست داشته و قصد ازدواج با او را داشته است، اما به خاطر تفاوت فرهنگی و مذهبی اجازه ازدواج نداشتند. به گزارش فرارو به نقل از رکنا، بهمن گفته است رومینا همیشه از وضعیت خانه پدری‌اش می‌نالید و شکایت داشت و می‌گفت پدرش مردی عصبی و خشمگین است و همیشه داس در کنار دستش بود و وقتی مشکلی در خانه رخ می‌داد به سرعت عصبانی می‌شد و رومینا یا مادرش را کتک می‌زد. بهمن خاوری در ادامه افزود: مدام به رومینا می‌گفتم سن تو کم است و صبر می‌کنیم تا پدرت رضایت دهد، ولی رومینا از خانه با پای خودش به خانه خواهر بزرگ من آمد و اصلا آدم ربایی در کار نبود. پدر رومینا از من شکایت کرده بود. شنیده‌ام مدام رومینا را کتک می‌زد. رومینا بار‌ها و بار‌ها گفته بود که پدرش مانع ازدواج ما می‌شود و چاره‌ای جز فرار نمی‌دید.

وی تصریح کرد: وقتی رومینا به خانه پدرش بازگشته بود عموهایش هم به پدر رومینا گفته بودند رومینا باید کشته شود اگر تو نمی‌توانی رومینا را به قتل برسانی خانواده‌های ما را نگه‌دار و از آنها مراقبت کن و ما رومینا را می‌کشیم.

خواهر بهمن خاوری که رومینا ۶ روز مهمان خانه‌شان بود نیز گفت: در این چند روز که رومینا در خانه من مهمان بود مثل یک دسته گل از او امانت‌داری کردم حتی پسر و برادرم بهمن را به خانه دیگران فرستادم تا رومینا در خانه من احساس راحتی و امنیت داشته باشد. رومینا دختر خوب و مهربانی بود و زمانی که با پدر رومینا در پاسگاه آستارا رو‌به‌رو شدم حرف‌های ناشایستی را چند بار تکرار کرد که مجبور شدم سیلی به گوش پدر رومینا بزنم. پدر رومینا در پاسگاه آستارا با نقشه دخترش را به خانه کشاند در حالی که گفته بود به ازدواج بهمن و رومینا رضایت می‌دهد که متوجه شدیم رومینا توسط پدرش به قتل رسیده است.

روایت خانواده رومینا

البته روایت ماجرا ازسوی خانواده رومینا تفاوت زیادی با شرح ماجرا ازسوی خانواده بهمن دارد. به گزارش فرارو، اسفندیار اشرفی، عموی رومینا می‌گوید اصلا تفاوت مذهبی موضوع مهمی نبوده است و این پسر برادرزاده‌اش را تهدید کرده است و ۶ روز تمام هم او را نگه داشت. وی افزود: بعد از این موضوع حتی ما خواستیم که بیایند و خواستگاری کنند، اما خانواده آن پسر گفتند نه، پسر ما اشتباه کرده است. حتی عاقد آمده بود که عقدشان کند، اما آن پسر قصدش چیز دیگری بود.»

او می‌گوید که بهمن، رومینا را اغفال کرد و پس از آن باعث شد که برادرش به مرز جنون برسد: «آن پسر در این مدت بار‌ها با من تماس گرفته و ما را تهدید کرده است. به ما فحاشی می‌کند. اگر از رومینا عکسی نمی‌فرستاد این مسائل پیش نمی‌آمد. اصلا کدام مردی وقتی بخواهد با یک دختر ازدواج کند، عکسش را در اینستاگرام می‌گذارد؟ کدام مردی عکس ناموسش را در دنیا پخش می‌کند؟»

درهمین حال روز سه‌شنبه احمد آقایی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در رابطه با این پرونده قتل گفت: درتاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه این دختر به همراه پسری ۲۹ ساله متواری می‌شود و یک روز پس از آن پدر این دختر شکایتی تحت عنوان آدم‌ربایی در دادسرای شهرستان آستارا مطرح می‌کند که پرونده جهت بررسی در دستور کار دادسرا قرار می‌گیرد.

به گزارش فرارو به نقل از خبرگزاری فارس، وی افزود: با اطلاع‌رسانی دادسرا؛ پدر و مادر و بستگان دختر به دادسرا مراجعه می‌کنند و دختر را مورد تفقد و لطف قرار می‌دهند؛ بازپرس با مشاهده اینکه پدر از روی مهربانی و گذشت از اشتباه دختر چشم‌پوشی کرده است؛ وی را تحویل خانواده می‌دهد. وی اظهار کرد: با توجه به بررسی جمیع شرایط علتی برای تحویل ندادن دختر به خانواده‌اش در آن زمان وجود نداشته است. آقایی اضافه کرد: پدر دختر در حال حاضر در بازداشت است و تحقیقات تکمیلی درباره انگیزه و علت قتل ادامه دارد.