بازگشایی صحن آستان‌های مقدس کشور

اسفند ماه سال گذشته به دنبال شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در کشور و به درخواست وزارت بهداشت برای جلو‌گیری از شیوع بیشتر این بیماری درب تمام اماکن مقدس و متبرکه و حرم‌های مطهر در کشور بسته شد. اقدامی که البته مخالفانی هم داشت، اما با همراهی مراجع درب این اماکن تا روزگذشته بسته ماند تا اینکه درنهایت صبح دیروز درب آنها طی مراسمی به روی مردم باز شد. پیش از این حسن روحانی رئیس‌جمهوری از بازگشایی این اماکن پس از عیدفطر خبر داده بود. به این ترتیب روز گذشته صحن‌های حرم رضوی که از ۲۷ اسفند پارسال با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا بسته شده‌ بود، با اعمال محدودیت‌ها و حفظ پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شد. همزمان صبح دیروز درب‌های حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران نیز با حضور زائران و خادمان کریمه اهل‌بیت(س) بازگشایی شد. حرم حضرت معصومه (س)هم از ۲۶ اسفندماه سال گذشته درپی شیوع ویروس کرونا با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، بسته شده بود. همچنین آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و حرم مطهر شاهچراغ(ع) که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامتی زائران به ترتیب از ۲۷ اسفندماه و ۲۲ اسفند پارسال بسته شده بود روز گذشته پس از ۶۹ روز و دیگری پس از ۷۴ روز بازگشایی شد. در کنار بازگشایی اماکن متبرکه، از امروز فعالیت رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، طباخی و فست‌فود، گرمابه، سونا و ماساژ، تالارهای پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا که از جمله صنوف پر خطر بوده‌اند، با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی بلامانع اعلام شده است. البته آن طور که سرهنگ نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرده است ممنوعیت عرضه قلیان همچنان پا برجا بوده و واحدهای صنفی اجازه عرضه قلیان را ندارند. در همین حال ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه همه مشاغل فعلا بازگشایی نمی‌شوند، گفت: سیاست ما حداکثر بازگشایی‌ها برای تامین اقتصاد و معیشت مردم است. وی تاکید کرد: صنوفی که بارکد نگرفته‌اند نمی‌توانند بازگشایی داشته باشند.

دستور رئیس‌جمهوری در مورد استان‌های قرمز

اما بازگشایی اماکن متبرکه و باز فعالیت اصناف پرخطر در شرایطی صورت گرفته است که به گفته مقامات وزارت بهداشت هنوز خطر بیماری کرونا کم نشده و تنها طی دو ماه اخیر سیرنزولی پیدا کرده است. البته روند این بیماری در برخی استان‌ها از جمله خوزستان همچنان صعودی گزارش می‌شود. در همین راستا، روز یکشنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، با اشاره به افزایش آمار ابتلا به کرونا در چند شهر و استان به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی، به مردم این استان‌ها و شهرها درخصوص بازگرداندن برخی محدودیت‌ها هشدار داد. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور همچنین به وزیر بهداشت، دستور داد با تشدید فعالیت‌ها و اعمال نظارت از سوی ستاد‌های استانی مقابله با کرونا در این استان‌ها، برای مهار روند رشد ابتلا به ویروس در این مناطق اقدام کند.

آخرین وضعیت خوزستان

در همین حال به دنبال طغیان بیماری کرونا در خوزستان، معاون کل وزارت بهداشت پیش‌بینی‌ کرد که استان خوزستان ظرف دو تا سه هفته آینده از شرایط قرمز خارج شود. به گزارش «ایرنا» حریرچی اظهار کرد: وضعیت مبتلایان به کرونا در استان خوزستان از نظر میزان ابتلا خیلی شدید نیست و در وضعیت شیوع متوسط و کمی بالاتر از متوسط است. وی افزود: روز گذشته نیز جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت وضعیت استان خوزستان را همچنان قرمز اعلام کرد و البته گفت که میزان بستری‌ها در این استان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

همزمان ایرج حریرچی تصریح کرد: روند ابتلا به ویروس کووید- ۱۹ از ابتدای اردیبهشت در کل کشور نزولی شده است با این وجود در این روند نزولی شاهد موارد افزایش جزئی تا متوسط و در بعضی موارد قابل توجه تا آخر تابستان در استان‌ها خواهیم بود، اما به معنی این نیست که به روند نزولی کشور خدشه‌ای وارد شود. او همچنین از کاهش ۸۰ درصدی بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور خبر داد. ازسوی دیگر سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۰۲۳ مبتلای جدید به کرونا ظرف ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت که آمار کل مبتلایان به ۱۳۷ هزار و ۷۲۴ نفر رسیده است. به گفته کیانوش جهانپور از این تعداد ۳۳۸ مورد بستری در بیمارستان‌ها و ۱۶۸۵ مورد از میان موارد سرپایی بوده است. او همچنین با اعلام فوت ۳۴نفر دیگر طی ۲۴ساعت گذشته گفت تعداد کل فوتی‌ها به ۷ هزار و ۴۵۱ نفر رسیده است. به گفته او در ۲۴ ساعت گذشته در ۱۹ استان هیچ موردی از فوت دیده نشده و در ۵ استان هم تنها یک فوتی به ثبت رسیده است.