علت روند افزایشی کرونا در آذربایجان شرقی

از سوی دیگر رئیس گروه بیمار‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: به‌دلیل رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی، آمار‌ مبتلایان به ویروس کرونا در کل استان آذربایجان شرقی افزایش یافته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خیاط‌زاده با بیان اینکه تعداد مبتلایان به کرونا در کل استان در حال افزایش است، گفت: بیشتر افراد شناسایی شده دارای علائم متوسط و خفیف و افراد دارای تماس نزدیک با مبتلایان بوده‌اند.

ادامه روند ضد عفونی متروی تهران

در خبری دیگر به گزارش «ایسنا»، فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: ضدعفونی کردن قطارها تا زمانی‌ که وزارت بهداشت اوضاع را عادی اعلام کند ادامه خواهد داشت.

شرایط استفاده از کولر و چیلر اعلام شد

از سوی دیگر رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که بهتر است افراد در مکان‌های عمومی که از کولرهای آبی و گازی استفاده می‌شود، ماسک بزنند. عباس شاهسونی درباره احتمال انتشار ویروس کرونا به وسیله کولرها گفت: کولر آبی هوا را از بیرون مکش کرده و وارد فضای داخلی می‌کند. اگر کولر آبی در منازل استفاده می‌شود مشکلی ندارد. بهتر است که پنجره کمی باز باشد تا هوا به سمت بیرون هدایت شود. ولی اگر از کولر آبی در اداره‌ها و فضاهای عمومی استفاده می‌شود، بهتر است همه افراد در اداره‌ها و فضاهای عمومی که از کولر آبی استفاده می‌شود، از ماسک استفاده کنند. وی ادامه داد: کولر گازی هوای داخل را مکش کرده و خنک می‌کند و دوباره در همان فضا پخش می‌شود. بنابراین اگر ویروس در فضا وجود داشته باشد، ممکن است منتشر شود. در اداره‌ها و فضاهای عمومی که از کولر گازی استفاده می‌شود هم باید افراد از ماسک استفاده کنند. حتی اگر افراد در پاساژها در راهروها تردد می‌کنند هم به‌دلیل استفاده از کولر گازی در مغازه‌ها، بهتر است از ماسک استفاده کنند. وی درباره چیلرها نیز اظهار کرد: تا حد امکان بهتر است که چیلر هوای بیشتری را از بیرون دریافت کند. برخی از چیلرها هوا را از داخل مکش کرده و خنک می‌کنند، اما بهتر است که بخش اعظم هوا از بیرون مکش شود.

عدم اثبات احتمال انتقال کرونا از طریق سطوح

در همین حال سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، نتایج تازه‌ترین تحقیقات ثابت نکرده‌ که احتمال انتقال ویروس کرونا به انسان از طریق دست زدن به اجسام مختلف، مثلا به دستگیره در، کیبورد کامپیوتر و نظایر آن وجود دارد. با این حال این سازمان در توصیه‌های بهداشتی خود همچنان بر استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای تمیز کردن سطوح تاکید کرد.

به گزارش «ایرنا» براساس این گزارش ضدعفونی کردن محیط برای سلامتی افرادمی تواند زیان‌بار باشد. سازمان جهانی بهداشت همچنین هشدار داد افشاندن ضدعفونی‌کننده‌ها در خیابان‌ها نه‌تنها ویروس کرونا را از بین نمی‌برد؛ بلکه می‌تواند مضر باشد.

تایید اولین آزمایش‌های بالینی واکسن کووید-۱۹

همچنین جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا، از تایید اولین آزمایش بالینی واکسن ویروس کرونا در این کشور خبر داد؛ واکسنی که با همکاری چینی‌ها ساخته شده است.

به گزارش «ایسنا» و به نقل از گلوبال نیوز، نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد: اولین آزمایش بالینی یک واکسن بالقوه برای بیماری کووید-۱۹ توسط مقامات بهداشت این کشور به تایید رسیده است و مراحل بعدی آزمایش‌های این واکسن در مرکز واکسینولوژی کانادا در دانشگاه «دالهاوزی» (Dalhousie) انجام خواهد شد.

ادعای انتقال ویروس کرونا توسط یک انسان به ووهان

در خبری دیگر به گزارش «ایسنا» روزنامه دیلی میل، در گزارشی نوشت: ادعای چین درباره اینکه پاندمی این ویروس از بازار حیوانات وحشی در ووهان و در دسامبر گذشته میلادی بوده، از سوی یک مطالعه علمی به چالش کشیده شده است.

دیلی‌میل روز یکشنبه گزارش کرد، بیولوژیست‌های متخصص گفته‌اند که تمامی داده‌های موجود نشان می‌دهد که این ویروس از سوی شخصی که ناقل آن بوده، به بازار منتقل شده است.

آنها همچنین گفتند، این شگفت‌آور است که متوجه شدند این ویروس از قبل جوری سازگار شده که قابلیت انتقال از یک انسان به فرد دیگری را داشته باشد.