همزمان کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت هم دیروز اعلام کرد که در طول ۲۴ ساعت گذشته در ۱۴ استان، موارد فوتی نداشته‌ایم و در ۵ استان نیز فقط یک مورد فوتی ثبت شده است.با این حال هنوز وضعیت در برخی از نقاط کشور قرمز است. هرچند به گفته مقامات وزارت بهداشت منطقه بی‌خطر وکم‌خطر از منظر ابتلا به کرونا وجود ندارد و همه باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنند.روز دوشنبه هم گزارش کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت حاکی از آن بود که روند کشوری بیماری در چند روز اخیر مجددا نزولی شده است. براساس این گزارش ۱۲ استان شامل قم، آذربایجان شرقی، تهران، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، بوشهر، یزد و فارس روند نزولی را نشان داده‌اند و در مقابل روند صعودی یا شروع پیک در هشت استان شامل لرستان، مازندران، خوزستان، کرمان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و همدان مشاهده شده است. در این میان مطابق گزارش‌ها وضعیت خوزستان به اندازه‌ای حاد شده است که دولت اقدام به بازگرداندن محدودیت‌های کرونایی پیشین برای اکثر شهرهای این استان کرده است.

تهران و خوزستان صدرنشین موارد بستری

در همین ارتباط روز گذشته وزیر بهداشت نیز تصریح کرد که در برخی از استان‌هایی که فاصله‌گذاری هوشمند مقداری رعایت نشد و مردم فکر کردند، همه چیز عادی است، ما متاسفانه داریم ضرر می‌کنیم. سعید نمکی گفت: اپیدمی کرونا در اکثر مناطق کشور از فاز مدیریت خارج شده و به فاز کنترل رسیده و در بسیاری از مناطق به فاز مهار رسیده، اما از مردم می‌خواهیم پروتکل‌های مراسم شب‌های قدر را رعایت کنند.کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت هم وضعیت خوزستان را همچنان نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: از بین موارد بستری، تهران و خوزستان صدرنشین هستند و خوزستان کماکان در وضعیت قرمز بیماری است.

معرفی نقض‌کنندگان قرنطینه به کلانتری

در همین حال به‌دنبال وضعیت قرمز در خوزستان فرهاد ابول‌نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز از معرفی لیست بیماران مبتلا به کرونا که بستری نمی‌شوند و قرنطینه خانگی را نیز رعایت نمی‌کنند، به کلانتری‌های محل زندگی‌شان برای نظارت بر قرنطینه و تماس با این بیماران خبر داد.

کاهش ملایم ابتلا به کرونا در تهران

ازسوی دیگر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران در تشریح وضعیت بیماری کرونا در این شهر از کاهش ملایم بیماری در تهران خبر داد. وی همچنین گفت: توصیه اکید ما این است که ۱۵ تا ۱۶ گروه پرخطر در تجمعات شهری از جمله مراسم شب‌های قدر حضور پیدا نکنند. به گزارش فارس، فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: افراد بالای ۶۵ سال و کمتر از ۱۸سال، کسانی که سابقه بیماری‌های قلبی و ریوی، دیابت کنترل نشده، سابقه فشارخون، آسم یا بیماری زمینه‌ای ریوی دارند بهتر است در مراسم شب‌های قدر شرکت نکنند.

در مورد بازگشایی آستان‌های مقدس به نتیجه نرسیدیم

اما خبر مهم دیگری که سعید نمکی، وزیر بهداشت در گفت‌وگوی تلویزیونی روز گذشته خود اعلام کرد درخصوص چرایی عدم بازگشایی آستان‌های مقدس بود. به گزارش «ایسنا» وی گفت: ما و همکاران‌مان در این زمینه به جمع‌بندی رسیدیم که بنابر دلایلی آنها را بازگشایی نکنیم. گرچه جناب آقای مروی از آستان مقدس حضرت امام رضا(ع)، آقای ری‌شهری از آستان مقدس حضرت عبدالعظیم، آقای دستغیب از آستان مقدس شاه‌چراغ (ع) و آقای سعیدی از آستان مقدس حضرت معصومه (س) مرتب با ما در تماس بودند و دوست داشتند در این صحن‌ها هر چه زودتر بر روی مردم باز شود، اما ما در نگاه کارشناسی هنوز به این جمع‌بندی نرسیده‌ایم.وی تاکید کرد: نگرانی ما از فوج مسافرین عشاق اهل‌بیتی است که بعد از مدت‌ها سفر نکرده‌اند و بعد از بازگشایی این صحن‌ها به شوق و ذوق زیارت راه بیفتند و تراکمی را ایجاد کنند و خدایی نکرده برای ما و خودشان زحمت را مضاعف کنند.

شناسایی ۱۴۸۱ مورد جدید ابتلا

در همین حال روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آخرین آمار مبتلایان به کرونا تا بیست و سوم اردیبهشت را اعلام کرد. جهانپور از شناسایی ۱۴۸۱ مورد جدید کووید-۱۹ در کشور خبر داد و گفت که مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۱۱۰ هزار و ۷۶۷ نفر رسیده است. به گزارش «ایسنا» جهانپور همچنین گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۸ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۷۳۳ نفر رسید.