این صحبت و مذاکره‌ای بوده است که ما درباره مبادله زندانیان داشته‌ایم. او ادامه داد: از آن زمان آمریکایی‌ها تاکنون به آن پاسخ نداده‌اند، بنابراین صحبت‌های سخنگوی دولت در ادامه همین صحبت‌هاست. وزیر امور خارجه تاکید کرد: خواستار آزادی تمام کسانی که در ایران دستگیر و تمام کسانی که به درخواست آمریکا در کشور‌های مختلف به دلایل غیر‌منطقی مانند عبور از تحریم‌های غیر قانونی ایالات متحده دستگیر و زندانی شده‌اند، هستیم.

وزیر خارجه همچنین گفت: سیروس عسکری، دانشمند نخبه ایرانی به زودی به کشور برمی‌‌گردد. ظریف افزود: ایشان آزاد است و مشکل اقامت در آمریکا دارد. او ابراز کرد: آقای عسکری از اتهامات واهی که علیه ایشان زده شده بود، تبرئه شدند و ما به شدت فعال بودیم که زمینه را برای پرواز بازگشت ایشان فراهم کنیم. اگر تست کرونای ایشان منفی شود، می‌تواند ان‌شاءالله با اولین پرواز به ایران بازگردد.

واکنش ربیعی

سخنگوی دولت ایران نیز در این‌باره گفت: ما آمادگی داریم همه زندانیان را در همه عالم و نه فقط در آمریکا تبادل کنیم و اظهارات من به این پیشنهاد مرتبط بود. به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت در گفت‌وگویی با خبرآنلاین به بحث تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی در روزهای شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: ایران آماده تبادل زندانی با آمریکا بدون پیش شرط است.

اظهارات سخنگوی دولت با واکنش‌هایی همراه شد و به جلسه روز دوشنبه ربیعی با رسانه‌ها نیز کشیده شد. ربیعی پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوالی درباره تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی و برداشت‌هایی که از اظهارات اخیر وی صورت گرفته است، گفت: آنچه درباره تبادل زندانیان مطرح کردم ناظر به همان پیشنهاد دو سال پیش است که آقای دکتر ظریف قبلا بیان کرده بودند که ما آمادگی داریم همه زندانیان را در همه عالم و نه فقط در آمریکا تبادل کنیم و اظهارات من به این پیشنهاد مرتبط بود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری اضافه کرد: همان‌گونه که تاکید کردم تصمیم‌گیری و مجاب شدن طرفین برای آزادسازی و تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی نیازی به مذاکره و میانجیگری ندارد. اگر عزم و اراده برای این کار باشد، فرآیند انجام آن از طریق دفتر حفاظت منافع که سوئیس است و بیشتر هم تجربه کارهای اداری را دارد، می‌تواند صورت بگیرد. بنابراین در اینجا بحثی درخصوص این برداشت‌ها صورت نگرفته است. سخنگوی دولت روز یکشنبه اعلام کرده بود که ایران برای تبادل همه زندانیان ایرانی و آمریکایی آمادگی دارد و نیازی به میانجیگری در این رابطه نیست. البته ربیعی گفت که طرف آمریکایی هنوز در این خصوص اعلام نظر نکرده است. ربیعی ادامه داد: ما اعلام کردیم که بدون هیچ پیش‌شرطی آمادگی تبادل برای همه زندانیان و گفت‌وگو برای این آزادی وجود دارد، اما آمریکا است که تاکنون از پاسخ خودداری کرده و امیدواریم که در شرایط شیوع بیماری کووید-۱۹ که جان شهروندان ایرانی را در زندان‌های آمریکا تهدید می‌کند، دولت آمریکا سرانجام مراقبت از جان انسان‌ها را به سیاست ترجیح دهد و به این مسیر برگردد. ربیعی تاکید کرد: با این حال به‌نظر ما می‌آید آمریکا نسبت به گذشته آمادگی بیشتری برای خاتمه دادن به این وضعیت دارد. به همین دلیل اکنون قضاوت نهایی را نمی‌کنیم و موکول می‌کنیم به مشاهده پیشرفت محسوسی که در جریان امور باشد.