پیشنهاد مبادله زندانیان را اعلام کرده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه درباره اتباع ایرانی زندانی در دیگر کشورها از جمله آمریکا گفت: اتباع ایرانی چه با گناه چه بی‌گناه که در خارج از کشور زندانی شده‌اند، حتما در دستورکار وزارت خارجه است و تاکنون با بسیاری از کشورها که اتباع ما در آن کشورها زندانی شده‌اند، در همکاری و تعامل با کشورها در این زمینه بوده‌ایم که یا آزاد شده یا محکومیت خود را در ایران بگذرانند. او اضافه کرد: متاسفانه برخی زندانیان ایرانی به دلایل ناموجه و اتهامات موهوم و بی‌اساس در برخی کشورهای اروپایی و آمریکا دستگیر و زندانی شده‌اند که همواره در دستورکار پیگیری ما بوده است. کسانی که به ادعای آمریکایی‌ها یا برخی کشورهای اروپایی به اتهام واهی دور زدن تحریم‌های غیرقانونی و بی‌اساس آمریکا زندانی شده‌ بودند، ما همواره خواستار آزادی بی قید و شرط آنها شده بودیم، برخی کشورها به نظرات آمریکا تمکین کرده و اتباع ایرانی را به آمریکا مسترد کردند و برخی چنین نکردند. موسوی افزود: در تماس نزدیک با دولت‌های آن کشورها و مقامات ذی‌ربط آنها توانستیم برخی از اتباع را به کشور برگردانیم و همواره گفته‌ایم از هر تلاشی برای آزادی اتباع ایرانی که به‌صورت غیرقانونی در زندان‌های دیگر کشورها از جمله آمریکا هستند،استفاده می‌کنیم. این آمادگی را هم رسما اعلام و هم از طریق پیغام‌ها به آنها اعلام کردیم و حتی درخصوص برخی افراد پیشنهاد تبادل داده بودیم که برخی انجام شد. این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به شرایط بد زندان‌های آمریکا در اوضاع کنونی شیوع کرونا ادامه داد: نسبت به سلامت همه اتباع ایرانی در زندان‌های آمریکا ابراز نگرانی می‌کنیم و امیدواریم هر چه زودتر بدون قید و شرط آزاد شوند. اگر مواردی هست که امکان تبادل باشد این آمادگی قبلا از سوی ایران اعلام شده است. سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین گفت تهران به‌دلایل انسان‌دوستانه پیش از شیوع کرونا به واشنگتن پیشنهاد تبادل زندانیان را داده بود که تاکنون از این کشور پاسخی نگرفته‌ایم.

پیش‌تر سخنگوی وزارت خارجه ایران ۲۹ مهر ۹۸ خبر داده بود که جمهوری اسلامی فهرستی را برای مبادله زندانیان با آمریکا به دولت این کشور ارائه کرده است. در فروردین ماه نیز رولان مارشال، پژوهشگر فرانسوی زندانی در ایران و جلال روح‌الله‌نژاد، مهندس ایرانی، که در فرانسه زندانی بود همزمان آزاد شدند. ژیائو وانگ، پژوهشگر آمریکایی دانشگاه پرینستون نیز شنبه ۱۶ آذر ۹۸ با مسعود سلیمانی، پژوهشگر ایرانی که در آمریکا در بازداشت بود، با یکدیگر مبادله شدند. بلافاصله پس از این تبادل، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در توییتی از ایران بابت آزادی زندانی آمریکایی متهم به جاسوسی قدردانی کرد. او نوشت: (کسی که) در دوران ریاست‌جمهوری اوباما (به‌‌رغم پرداخت ۱۵۰ میلیارد دلار هدیه!) زندانی شده بود، در دولت ترامپ بازگردانده شد. از ایران بابت «مذاکره خیلی منصفانه» تشکر می‌کنم. می‌بینید که می‌توانیم با هم به توافق برسیم.

پس از آزادی دو شهروند استرالیایی زندانی در ایران و آزادی یک ایرانی در استرالیا گمانه‌زنی‌هایی درباره مبادله این افراد مطرح شد. در دی‌ ۹۴ نیز همزمان با اجرایی شدن برجام، ایران چند شهروند آمریکایی از جمله جیسون رضاییان را آزاد کرد و در قبال آن، آمریکا با آزادی هفت ایرانی زندانی در این کشور موافقت کرد.

پیگیری وضعیت سیروس عسگری

 

عباس موسوی همچنین در مورد آخرین وضعیت «سیروس عسگری» پروفسور ایرانی که در بازداشتگاه اداره مهاجرت آمریکا زندانی است و طبق برخی اخبار به کرونا مبتلا شده است، گفت: وزارت امور خارجه برای پیگیری وضعیت ایشان در داخل اقداماتی انجام داده است، همچنین دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن نیز پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام داده و از نزدیک از طریق مقامات قضایی آمریکا پیگیر وضعیت ایشان هستند. او ادامه داد: قرار است امروز و فردا یک تست مجدد کرونا از ایشان گرفته شود و ان‌شاءالله اگر تست ایشان منفی باشد تمام تدابیر لازم برای بازگشت ایشان به کشور فراهم است و به زودی به ایران باز می‌گردد.

حضور روحانی در نشست ویدئو کنفرانس سران عدم تعهد

عباس موسوی در بخش دیگری از این نشست خبری به حضور روحانی در نشست باکو اشاره کرد و گفت: «امروز (دوشنبه) رئیس‌جمهور در نشست سران عدم تعهد که در باکو برگزار می‌شود به‌صورت ویدئو کنفرانس شرکت می‌کند و حدود ۴۶ تن از مقامات کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی در این ویدئو کنفرانس حضور خواهند داشت و موضوع این نشست درباره کرونا و مواجهه با این ویروس و همکاری‌ها در این زمینه است. موسوی افزود: ظریف نیز در این مدت و بین دو نشست خبری سخنگویی ما، حدود ۲۲ تماس تلفنی با همتایان و مقامات خارجی داشت و درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و دوجانبه با آنها گفت‌وگو کرد.

روند آستانه زنده است و ادامه دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره نشست آستانه و سفر ظریف به دمشق عنوان کرد: روند آستانه زنده است و ادامه دارد و وقفه‌ای که برای برگزاری اجلاس‌‌های مختلف ایجاد شده به خاطر شیوع کرونا در دنیا است و هر سه کشور عضو روند (ایران، روسیه و ترکیه) معتقدند روند آستانه تنها گزینه همه کشورها و کسانی است که به سرنوشت منطقه معتقد هستند و دنبال ثبات و امنیت در منطقه هستند و معتقدند این روند می‌تواند منطقه و سوریه را از این وضعیت نجات دهد. او افزود: در تله کنفرانس سه وزیر خارجه همه طرف‌ها بر این موضوع تاکید داشتند که روند آستانه پابرجاست و امیدواریم بعد از عادی شدن شرایط بهداشتی در جهان شاهد نشست سران این روند در تهران باشیم و اگر روند نامیمون کرونا ادامه یابد، شاید به سمت برگزاری ویدئو کنفرانس سران برویم. اگر کنترل خوبی روی موضوع کرونا داشته باشیم و دیگر کشورها هم این موفقیت را کسب کرده و به این سمت حرکت کنند، شاید این کنفرانس را حضوری در تهران برگزار کنیم.

هات لاینی بین مقامات نظامی و غیرنظامی ایران و آمریکا برقرار نیست

این دیپلمات ارشد در بخش دیگری از این نشست افزود: سعی کردیم از طریق قوانین و شرایط موجود با آمریکایی‌ها برخورد داشته باشیم. ارتباطات رادیویی بین کشتی‌های ما و آنها برقرار است، ولی خط «هات لاین» بین مقامات نظامی یا حتی غیرنظامی ما (ایران و آمریکا) برقرار نیست و همین ارتباطی است که در خلیج‌فارس است که ارتباطات رادیویی است که طبق مقررات دریانوردی بین همه کشورهاست.