تناقض آمار کرونایی درتهران

بااین حال روز گذشته رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درسخنانی متفاوت با بیان اینکه چند بیمارستان در تهران از خدمات رسانی کرونا خارج شده‌اندگفت تعداد مراجعه‌کنندگان و مبتلایان نسبت به هفته‌های گذشته در تهران کاهش یافته است. همزمان آمارها از پیک مجدد کرونا در ۵ استان حکایت می‌کند.بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته درباره بیماری کووید- ۱۹ در کشور تا روز ۳۱ فروردین، هر چند کرونا درکل کشور سیر نزولی داشته است، اما در برخی استان‌ها ازجمله قم، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، آذربایجان غربی و اردبیل این روند صعودی بوده است.  افرایش تعدادمبتلایان دربرخی استان‌ها درشرایطی صورت گرفته است که به گفته کارشناسان یک استان می‌تواند چند اپیدمی متوالی و چند پیک منحنی را تجربه کند. از همین رو گزارش‌ها حاکی از آن است که چهار استان گلستان، خوزستان، کردستان و خراسان جنوبی اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند وحالا روند صعودی یا شروع پیک در پنج استان قم، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، آذربایجان‌غربی و اردبیل آغازشده است. در کنار اینها به نظر می‌رسد که در کل کشور طی روزهای اخیر ابتلابه کرونا روند نزولی داشته است. براین اساس به گزارش «ایسنا» این روند در آذربایجان شرقی، البرز، قزوین، اصفهان، زنجان، لرستان، فارس، خراسان رضوی، همدان، چهارمحال و بختیاری، کرمان و ایلام سیرنزولی داشته است. روزگذشته نیز علی ربیعی سخنگوی دولت ضمن اشاره به کاهش روند ابتلا و فوت بر اثر کرونا ، بر رعایت مقررات بهداشتی تاکید کرد.

افزایش ناقلان کرونا درتهران

اما افزایش میزان ناقلان کرونا درتهران، درحالی صورت گرفته است که پیش ازاین وزارت بهداشت نسبت به احتمال افزایش بیماری همزمان بااز سرگیری فعالیت ادارات و مشاغل وپاساژها و به تبع آن استفاده از وسایل نقلیه عمومی هشدار داده بود. درهمین ارتباط روز یکشنبه علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران درباره وضعیت اپیدمی با بازگشایی پاساژها از روز اول اردیبهشت، گفت: نکته حائز اهمیت در این باره ترددهای بیش از گذشته مردم در سطح شهر به ویژه با وسایل حمل و نقل عمومی است که امکان تماس را افزایش می‌دهد و با توجه به اینکه با گذشت زمان، تعداد بیشتری از مردم به این ویروس مبتلا شده‌اند، بر تعداد ناقلین ویروس افزوده شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، زالی تاکید کرد: پیش‌‌بینی می‌کنیم که اکنون با توجه به شرایط اپیدمیولوژی، هر فرد مبتلا در جامعه بین یک تا سه نفر را گرفتار کند، اما طبق یافته‌های آماری متوسط این میزان حدود یک نفر است و تا زمانی که این عدد وجود داشته باشد کماکان نسبت به بستن زنجیره بیولوژیک ویروس در ارتباطات اجتماعی باید سختگیرانه‌تر عمل کنیم. کیانوش جهانپور سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت نیز روز گذشته دریک برنامه خبری بابیان اینکه همه دنیا به سمت بازگشایی رفته و امروز تقریبا استثنایی در این زمینه وجود نداردگفت: موضوع مهم این است که بلافاصله بعد از بازگشایی فکر کنیم وضعیت عادی و سفید شده است. زیرا وضعیت به هیچ عنوان سفید نیست و رعایت بهداشت فردی و عمومی در این روزهای بازگشایی مجدد به مراتب باید بیشتر از قبل انجام شود.

هشدار درمورد افزایش سفرها

از سوی دیگر همزمان با لغو ترددهای بین استانی از روز گذشته میزان تردد در جاده‌های کشور افزایش یافته است. مرکز مدیریت راه‌های کشورنیز دیروز ضمن اعلام رفع محدودیت ترددهای بین استانی از افزایش ٦ درصدی تردد در شبانه روز گذشته خبر داد. همچنین خبرها از افزایش حجم ورود مسافران به مازندران حکایت می‌کند. در همین ارتباط سرهنگ علیرضا قدمی رئیس پلیس راه مازندران گفت: حجم ورود مسافران به مازندران افزایش یافت. به گزارش تابناک،او بااشاره به ممنوعیت آمد و شد خودرو‌های غیر بومی در استان گفت: ترافیک در جاده‌های استان از بعداز ظهر روزیکشنبه افزایش یافته و شاهد حجم ورود مسافران هستیم.

موضوعی که با هشدار ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت نیز روبه‌رو شد و روز گذشته بابیان اینکه آمار ابتلا به کرونا دراین استان مجدد افرایش یافته است خواستار لغو سفرها به استان شد.براساس گزارش‌ها مازندران جزو ۵استانی است که دوباره با روند صعودی ابتلا به کرونا مواجه شده است.چندروز پیش نیز فرماندار بابل وضعیت این استان و به‌خصوص شهر بابل را قرمز اعلام کرده بود.

آغاز مرحله دوم غربالگری

در کنار اینها روز گذشته سخنگوی دولت اعلام کرد: غربالگری ما از مرز ۷۲ میلیون نفر گذشت و وارد مرحله دوم از طریق تست هدفمند و رسیدن به افراد در تماس با مبتلایان شده‌ایم. علی ربیعی تاکید کرد:ما اساسا چیزی به نام عادی شدن شرایط نداریم و همچنان باید مراعات کنیم. در این دوره ناگزیر از زندگی همراه با فاصله‌گذاری و رعایت پروتکل هستیم.

پاسخ وزارت بهداشت به منتقدان

ازسوی دیگر جهانپورسخنگوی وزارت بهداشت دیروز دریک برنامه خبری به انتقادهایی که به این وزارتخانه مبنی برعدم ارائه آمار واقعی مبتلایان وارد می‌شود پاسخ داد.رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: در ایران موارد قطعی شناسایی شده کرونا را اعلام می‌کنیم و علم غیب نداریم که موارد شناسایی نشده را بگوییم و این به معنی آن نیست که موارد غیرقطعی یا شناسایی نشده نداریم. فقط چیزی را که مستند داریم و قطعی است، اعلام می‌کنیم و جز این هم اعداد دیگری را با فشار هیچ شخصی اعلام نخواهیم کرد و دوستان هم بیش از حد اصرار نکنند.

۹۱ نفر به جان باختگان کرونا اضافه شد

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت نیز تا اول اردیبهشت (روزگذشته) ۸۳ هزار و ۵۰۵ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که با فوت ۹۱ نفردیگر از روز یکشنبه ۳۱فروردین تا ظهر دیروز تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۵۲۰۹ نفر رسید. بر اساس این گزارش‌ها تاکنون ۵۹ هزار و ۲۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند و ۳۳۸۹ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از شناسایی ۱۲۹۴ مبتلای جدید به کرونا در بیست و چهار ساعت گذشته خبر داد.